کد خبر: ۳۳۱۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر



مدیر کل دامپزشکی استان کرمان از اخطار و برخورد قانونی با 4 مرکز عرضه کننده شیر خام شتر خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، «دکتر حسین رشیدی» با اعلام اینکه بازرسین نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی این اداره کل بصورت جدی کار برخورد با فروشندگان شیر شتر را در دستور کار خود قرار داده اند، اظهار داشت: در همین راستا طی بازرسی بهداشتی بر فروشگاههای عرضه کننده مواد خام دامی خصوصاٌ شیر خام، 4 مرکز که اقدام به فروش شیر شتر به صورت فله می نمودند را شناسایی و طی اخطاریه ای به مراجع قضایی معرفی گردیدند.

وی با بیان اینکه یکی از پیامدهای خطرناک مصرف شیر به صورت خام و غیر پاستوریزه ابتلا به بیماری های خطرناک مانند تب مالت و.... می باشد، ادامه داد: از آنجایی که شیر شتر در حجم کم تولید و جمع آوری آن زمان بر است، به همین دلیل فساد پذیری آن بالا رفته و با توجه به اینکه جوشاندن و حرارت دادن چنین شیری باعث بریده شدن و نمایان شدن فساد آن می گردد، چنین شیری غیرقابل مصرف تلقی شده و بایستی دور ریخته شود، به همین دلیل این افراد سودجو تاکید بر مصرف به صورت خام دارند.

وی بیان داشت: از انجایی که پاستوریزاسیون شیر و فرآوردهای خام دامی در اولویت می باشد، به همین منظور از شهروندان عزیز درخواست می شود از مصرف شیر، سرشیر، خامه، پنیر، بستنی و سایر فرآوردهای غیر پاستوریزه بصورت محلی و سنتی جدا خودداری نمایند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: این نوع مصرف غیر اصولی و غیر بهداشتی می تواند سلامت مصرف کننده را به صورت جدی مورد تهدید قرار دهد.

دکتر مینا قاضی زاده رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان کرمان هم در خصوص خطرات استفاده از شیر شتر بصورت خام گفت: در صورت وجود باکتری بروسلوز در شیر خام که پس از خوردن به انسان سرایت می کند باعث بروز بیماری تب مالت در انسان می شود که شیر شتر هم از این قاعده مستثنا نیست.

قاضی زاده گفت: تب مالت در انسان با علائمی همچون تب، لرز،عرق، خستگی مفرط، بی اشتهایی، کاهش وزن و تورم مفاصل همراه است که شهروندان محترم در صورت رعایت نکات بهداشتی، می توانند خود را در برابر بسیاری از بیماریهای مشترک انسان و حیوان ایمن کنند.

وی در پایان از شهروندان محترم خواست که در صورت مشاهده مراکز توزیع غیر بهداشتی شیر مراتب را از طریق شماره تلفن 1512 و یا شماره پیامک 3000231512 به دامپزشکی کرمان اطلاع دهند تا در اسرع وقت پیگیری لازم صورت پذیرد.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
0
0
درود بر دکتر رشیدی وهمکاران ارزشمند اداره کل دامپزشکی کرمان
نظر شما
ادامه