کد خبر: ۳۳۱۵۱
تعداد نظرات: ۸ نظر
دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار کشور و مشاور رئیس سازمان دامپزشکی:
«دکتر سید فرزاد طلاکش» افزود: باید این ستاد سریع‌تر تشکیل شود، در غیر این صورت و نوشدارو بعد از مرگ سهراب فایده‌ای نخواهد داشت ...
 

حکیم مهر - دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار کشور، گفت: مدتی است پیشنهاد تشکیل ستاد ملی آنفلوآنزا را داده ایم و باید سریع تر این ستاد تشکیل شود. در غیر این صورت و نوشدارو بعد از مرگ سهراب فایده ای نخواهد داشت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)، «دکتر سید فرزاد طلاکش» اظهار کرد: سازمان دامپزشکی کشور برای مهار و پیشگیری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تلاش می کند، اما عدم پیش‌بینی لازم برای این موقعیت اورژانسی این صنعت را با مشکل مواجه کرده و حمایت مشخصی برای جبران خسارت مرغداران نشده است.

وی افزود: در چنین شرایطی طبیعی است که برخی مرغدارها نگران باشند و برای نابودی گله ها مقاومت بکنند که این مساله، پیشگیری از انتشار ویروس را پیچیده تر می‌کند.

تشکیل ستاد ملی آنفلوآنزا، بدون پاسخ!

طلاکش ادامه داد: در همین راستا درخواست کرده‌ایم که ستاد ملی آنفلوآنزا تشکیل شود، ولی هنوز اقدامی نشده است. البته اعلام شده که این ستاد به ریاست آقایان روحانی یا جهانگیری و بنا به درخواست و مکاتبات ما تشکیل خواهد شد. ما حتی از طریق کمیسیون کشاورزی مجلس نیز پیگیری‌هایی کرده‌ایم که این درخواست را به ثمر برسانند، اما تاکنون پاسخی نگرفته ایم.

وی اظهار امیدواری کرد که اجرای این درخواست نوش‌دارو پس از مرگ سهراب نباشد و افزود: در این زمینه اقدامات لازم باید سریع تر صورت گیرد، اما اگر بعد از ۲۰ روز این ستاد تشکیل شود فقط ما خدمت آقایان رسیدیم و چایی میل کرده و برگشته‌ایم. تا زمانی که با بحران مواجه هستیم باید کاری بکنیم، در غیر این صورت تشکیل ستاد هیچ فایده ای نخواهد داشت.

قطع صادرات بدیهی است

طلاکش در خصوص توقف صادرات مرغ و تخم مرغ نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه سازمان دامپزشکی جهانی ایران را آلوده به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اعلام کرده، بدیهی است دو کشوری که مقصد صادراتی ما بوده‌اند، فعلاً واردات از کشور ما را محدود کنند.

وی افزود: البته گسترش استانی این بیماری نسبت به سال گذشته بیشتر بوده، اما تعداد واحدهای درگیری زیاد نیستند. بر اساس گزارش ها، در سال جاری هشت استان اما درگیر شده اند و این میزان در سال گذشته حداکثر چهار استان بوده است. تعداد واحدهایی که از ۲۲ آبان تا به حال درگیر شده‌اند زیاد نیست.

دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم گذار کشور، ادامه داد: خوشبختانه بازار تخم‌مرغ در آرامش قرار دارد. البته تمام واحدهای درگیر بجز یک مورد که گوشتی بوده، همه تخم‌گذار هستند.

طلاکش افزود: قبل از اینکه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شیوع یابد، صادرات تخم‌مرغ نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی پیدا کرده بود، به همین دلیل مازاد تخم مرغ در کشور داریم و مشکل خاصی پیش نیامده و قیمت‌ها همچنان زیر قیمت تمام شده است. قیمت تمام شده تخم‌مرغ چهار هزار و ۱۰۰ تومان است در صورتی که میانگین قیمت عرضه به بازار سه هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده است.

سرایت ویروس آنفلوآنزا از راه خوردن مرغ و تخم مرغ آلوده امکان پذیر نیست

دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار کشور در پاسخ به اینکه آیا این بیماری با تماس دست انتقال داده نمی‌شود، گفت: این ویروس فعلا انتقال انسانی برای آن گزارش نشده است. این ویروس از سال ۲۰۱۴ به بعد هر ساله در شیوع می یابد اما در هیچ جای دنیا مشاهده نشده که انسانی به آن مبتلا شده باشد. اما به دلیل اینکه این ویروس هر بار تغییر حالت می‌دهد باید احتیاط لازم صورت گیرد.

طلاکش تصریح کرد: کسانی که در روستا در تماس مستقیم با پرنده زنده یا مرده هستند باید اصول بهداشتی را رعایت کنند و حتی اگر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نباشد آلودگی دیگر وجود دارند. مدفوع و پر پرندگان عاری از میکروب نیست. به همین دلیل از دیدگاه بهداشتی باید نکاتی رعایت شود. برای استفاده از محصولات مرغ یا تخم‌مرغی که در بازار عرضه می‌شود هیچ نگرانی وجود ندارد.

۴۷ کشور درگیر ویروس آنفلوآنزا

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار کشور گفت: حداقل ۴۷ کشور گزارش این بیماری را داده‌اند. سال گذشته هیچ ستادی تشکیل نشد، اما در سال ۸۶ همچین ستادی تشکیل شد که بسیار موثر بود. درخواست‌های بسیاری داریم که باید در این سازمان جمع‌بندی شود، انجام بیمه‌ای که تمام خسارت را به طور کامل پوشش دهد و تغییر کاربری و جابجایی مرغداری‌هایی که در محدوده‌ی خطر هستند باید عملی شود.

وی ادامه داد: دو مشکل اساسی در صنعت مرغداری وجود دارد یکی واحدهای قدیمی که اصول بهداشتی در آنها رعایت نشده و به آنها پروانه داده‌اند، زیرا عمده مرغداری‌هایی که آلوده شده‌اند در این مناطق هستند که به صورت بهم چسبیده ساخته شده‌اند و امکان بازسازی برای آنها فراهم نیست و هزینه‌ های زیادی دارد.

طلاکش افزود: مرغداری‌هایی که سه تا چهار سال پشت سر هم خسارت می‌دهند، برای بازسازی نیاز به کمک دولت دارند. یا باید درآمدی داشته باشند که بخشی از آن را خرج بهداشت کنند. اما در حال حاضر مرغدارها خرج روزانه‌ را ندارند به همین دلیل فقط بدهکارهای بزرگ بانکی شده‌اند. این در حالی است که مرغداری‌های پیشرفته نیز کم نیستند و بیش از ۲۵ درصد واحدها از نظر ساختمان کهنه‌ شده‌اند و ۲۳تا۲۴ درصد واحدها از نظر قفس و تجهیزات فرسوده شده‌اند که باید ترمیم شوند.

وی در پایان اظهار کرد: دولت باید به مرغداران وام‌هایی با سود کم پرداخت کند نه با سود ۲۵ درصد، اگر این وام‌ها را بدهند قطعا مرغدار انگیزه پیدا می‌کند که نکات بهداشتی را رعایت کند و سازمان دامپزشکی نیز مقررات خودش را اعمال کند. تا زمانی که مرغدار قادر به انجام مقررات سازمان دامپزشکی نباشد هیچ اتفاقی جز گرفتاری و بیماری نمی‌افتد که همواره درگیر آن هستیم.

گفتنی است: انتقال ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طریق خوراک وجود ندارد و کشورهای آلوده از محصولات شان مصرف می‌کنند. بنابراین این ممنوعیت سازمانی کشورها به هیچ عنوان جنبه‌ انسانی ندارد و تنها برای پیشگیری از گسترش بیماری در صنعت مرغداری اعمال می شود.
 
 
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
1
2
آقای دکتر!!!
بهتره شمایی که این همه وقته رییس انجمن تخمگذاری یه آموزشی به اعضاتون بدی . هرچی صنف بدبختی آنفولانزا داره همیشه ازاین تخمگذارا شروع میشه و اونان که بارعایت نکردن اوصول بهداشتی این بیماری رو شایع میکنن و همه رو به خاک سیاه مینشونن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
0
3
امان از دست ........................چکاره ی سازمان است که چپ و است مصاحبه میکند روابط عمومی سازمان و مدیر طیور مملکت کجایید که .....................................
ایشون اول در رابطه با مرغ مادرهای با سن تقریبی دو سال که بصورت های مختلف پس از کشتارفرآوری و بدون اینکه روی لیبل آنها نوشته به خورد مردم می دهند توضیح بدهد بعد بیایند در رابطه با آنفلوانزای حرف بزنند ایشون باید بدونند که مردم باید بدانند که محصولاتی که می خورند از مرغ مادر دو ساله تهیه شده است یا از مرغ گوشتی 45 روزه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
0
0
عرض نکردم انگاری کا سازمان دامپزشکی روابط عمومی خود را به بخش خصوصی واگذار کرده!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
0
2
جاي تاسف است كه فردي خصولتي در سازمان دامپزشكي نقش .............................
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
0
1
ایشان باید پاسخگوی عملکردش در فارهم های تخمگذار باشد که دچار بیماری شده اند .
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
0
2
(دولت باید به مرغداران وام‌هایی با سود کم پرداخت کند نه با سود ۲۵ درصد، اگر این وام‌ها را بدهند قطعا مرغدار انگیزه پیدا می‌کند که نکات بهداشتی را رعایت کند و سازمان دامپزشکی نیز مقررات خودش را اعمال کند. تا زمانی که مرغدار قادر به انجام مقررات سازمان دامپزشکی نباشد هیچ اتفاقی جز گرفتاری و بیماری نمی‌افتد که همواره درگیر آن هستیم.)
به نظر شما این جمله چقدر ............... و غیر تخصصی است ؟ واقعا خوب بنگرید . غم انگیز نیست ؟
هوشنگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
0
0
سلام آقاي ناشناس اكنون اينگونه مقررات بهداشتي را رعايت شده!! واي به وقتي كه وام هاي كم بهره بيايد.ضمنا رعايت موارد بهداشتي بسيار بسياركم هزينه است!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
0
1
هوشنگ جان ! ناشناس همان حرف ترا زده .
نظر شما
ادامه