کد خبر: ۳۳۱۵۵
تعداد نظرات: ۷ نظر
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین خبر داد:
پیش از این وقوع آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در استان‌های تهران، البرز، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، قم، مرکزی و مازندران تایید شده بود ...
 

حکیم مهر - وقوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری البرز واقع شهرستان آبیک توسط مدیرکل دامپزشکی استان قزوین تأیید شد و عملیات معدوم‌سازی در این واحد پرورش مرغ مادر تخم‌گذار همچنان ادامه دارد. پیش از این وقوع آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در استان‌های تهران، البرز، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، قم، مرکزی و مازندران تایید شده بود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، شب گذشته خبری مبنی بر معدوم‌سازی مرغ مادر واحد مرغداری البرز شهرستان آبیک به خبرگزاری فارس رسید که با پیگیری خبرنگار فارس این موضوع از سوی مسؤولان استان قزوین تأیید شد.

گزارش نتایج نمونه آزمایش مرغ مادر مرغداری البرز مثبت شد

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین دقایقی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با اشاره به وجود بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در یکی از مرغداری‌های شهرستان آبیک، اظهار داشت: از 22 آبان ماه سال جاری مواردی از این بیماری در کشور گزارش شده بود که بر اساس اطلاعیه‌ای هم که سازمان دامپزشکی صادر کرد، تعداد 6 یا 7 استان به عنوان مکانی که مواردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را در تالاب‌ها (محل‌هایی که پرندگان وحشی زندگی می‌کنند) و همچنین طیور بومی و همچنین در واحدهای صنعتی مشاهده شد.

«دکتر سیدبهمن نقیبی» افزود: به دلیل همجواری استان‌های تهران، البرز، قم، مرکزی و استان‌های همجوار با استان قزوین این نگرانی ایجاد شده بود که به دلیل تبادلاتی که ممکن است بین واحدهای مختلف وجود داشته باشد، این استان به شدت در معرض بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان باشد.

وی ادامه داد: طی روز گذشته تلفاتی غیرعادی در واحد پرورش مرغ مادر در منطقه آبیک دریافت شده بود، بر اساس آن نمونه‌هایی در اداره‌‌کل دامپزشکی استان قزوین مورد آزمایش قرار گرفت و نمونه‌هایی هم به تهران ارسال شد که نتایج این آزمایش‌ها دقایقی پیش اعلام و نتایج آزمایشگاهی تأیید و مثبت اعلام شد.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین بیان کرد: بنابراین می‌توان گفت که نخستین فارم صنعتی طیور در منطقه آبیک به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مثبت تشخیص داده شد.

نقیبی اضافه کرد: تعدادی از طیور مبتلا به بیماری آنفلوانزای مرغی مرغداری جوجه البرز شهرستان آبیک که هم اکنون عملیات معدوم‌سازی آن در دست اجرا است و تا ظهر فردا سوم دی ماه جاری ممکن است ادامه یابد؛ پیش‌بینی می‌شود در این عملیات حدود 63 هزار قطعه مرغ مادر معدوم‌سازی شود.

این مسؤول با اشاره به موقعیت مرغداری البرز که در مرکز شهرستان آبیک و در سه کیلومتری میرپنجی یا ناصرآباد واقع شده است، بیان کرد: در اطراف این مسیر واحدهای بسیار مهم به لحاظ تخم‌مرغ، مرغ‌های مادر و مرغ اجداد در این منطقه وجود دارد که باید حداکثر مراقبت‌ها در رفت و آمدها صورت گیرد؛ به نظر می‌رسد انتقال مکانیکی عامل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به شدت در این عمل تأثیرگذار باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین با بیان اینکه خودروها و کارگرانی که از روستاها در این منطقه رفت و آمد می‌کنند، می‌تواند ناقل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان باشد، مطرح کرد: همچنین پرنده‌های آزاد پرواز و پرنده‌های وحشی که در بین درختان در محل‌های مرغداری‌ها لانه‌گزینی کرده‌اند، می‌توانند در انتقال این بیماری نقش داشته باشند که می‌طلبد حداکثر اقدامات ایمنی و امنیتی زیستی را به عمل آورد.

شکار پرندگان اکیداً ممنوع

نقیبی متذکر شد: نکته مهم‌ اینکه ارائه هرگونه گزارش مبنی بر تلفات طیور در اسرع وقت به اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین موجب می‌شود که سریعاً اقدامات لازم انجام شود که امشب سریع توانستیم اقدامات مربوطه را طی 24 ساعت انجام دهیم تا مورد دیگری اگر اعلام شد از گسترش بیماری در این استان جلوگیری به عمل آید.

وی با ذکر اینکه معدوم‌سازی طیور اقدام بسیار دشواری است، افزود: در واحدها پرنده‌ها باید به روش‌های مختلف معدوم شود و هم اکنون تا ساعاتی از شب این معدوم‌سازی ادامه دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین ادامه داد: امشب پس از توقف و استراحت، از ساعات اولیه صبح فردا عملیات معدوم‌سازی مجدد آغاز و پیش‌بینی می‌شود تا ساعت 12 ظهر فردا سوم دی ماه جاری عملیات معدوم‌سازی، دفن بهداشتی و ضدعفونی واحد مربوطه ادامه داشته باشد تا عملیات خاتمه یابد.

نقیبی اضافه کرد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیماری مشترک بین انسان و پرندگان است که قطع به یقین در ایران و جهان این بیماری در انسان دیده نشده است.

این مسؤول ضمن توصیه‌ای جدی و مهم به مردم استان قزوین و شهرستان‌های این استان به ویژه آبیک خاطرنشان کرد: شهروندان در مکا‌ن‌هایی که شکار پرندگان اکیداً ممنوع شده نسبت به شکار اقدام نکنند، چراکه تعداد قابل توجهی از پرندگانی که به صورت مهاجری و یا آزاد پرواز هستند، می‌توانند این ویروس را بدون علایم دارا بوده و امکان انتقال بیماری را به انسان داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین بیان کرد: در خصوص طیور بومی در روستاها هم به مردم توصیه می‌شود حتماً تلفات در حد یک یا دو قطعه از طیور را به این اداره‌کل اعلام و موارد مشکوک را به شماره چهاررقمی 1512 و یا پیامک 50001512 با ذکر نام و محل روستا ارسال کنند تا در اسرع وقت تیم آزمایشگاهی اداره‌‌کل دامپزشکی استان قزوین در اسرع وقت بیماری را تشخیص داده تا از شیوع آن جلوگیری شود.

نقیبی یادآور شد: مردم استان قزوین و شهرستان‌های این استان باید بدانند که تمام مرغ‌ها و تخم‌مرغ‌هایی که تحت نظر دامپزشکی و در بسته‌بندی‌ها عرضه می‌شود، هیچ‌گونه محدودیت و منع مصرفی در آنان وجود ندارد و می‌توانند نسبت به تهیه و مصرف آن اقدام کنند.

جهاد کشاورزی پشتیبانی معدوم‌سازی را بر عهده دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین هم لحظاتی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با بیان اینکه پاسخ نمونه آزمایشات طیور مشکوک به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مرغداری البرز شهرستان آبیک از سوی اداره‌کل دامپزشکی این استان ارائه می‌شود، اظهار داشت: در صورت بروز این بیماری سازمان جهاد کشاورزی به عنوان پشتیبان اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین عمل می‌کند.

«علی‌اکبر متقی‌فرد» افزود: پشتیبانی جهاد کشاورزی، نسبت به تأمین نیروی انسانی و ماشین‌آلات برای معدوم‌سازی و مهار طیور مبتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اقدام می‌کند.

وی در اذعان این مطلب خبرنگار فارس که بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان توسط اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین تأیید شده است، توضیح داد: با همکاری این اداره‌کل و سایر دستگاه‌ها نسبت به مهار این بیماری و عدم سرایت آن به سایر واحدهای مرغداری اقدامات لازم در دستور کار قرار گرفته است.

این مسؤول افزود: در آزمایش اولیه از طیور مرغداری البرز ابتلای مرغ مادر گوشتی به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشکوک بوده که برای بررسی نهایی و نتایج مثبت یا منفی آن به تهران ارسال شده بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه داد: با توجه به وجود بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری البرز شهرستان آبیک پیگیری لازم برای بیمه خسارت طیور و معدوم‌سازی مرغ مادر گوشتی واحد مبتلا به این بیماری صورت می‌گیرد.

بنابر این گزارش، شنیده‌ها حاکی است، در مرغداری البرز شهرستان آبیک مرغ مادر در هفته چهل و ششم در حال رشد بوده است که مقرر شده از امشب تا ظهر فردا حدود 63 هزار مرغ مادر این مرغداری که مبتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شده‌اند، معدوم شوند.

تلاش مسؤولان استان قزوین و شهرستان آبیک برای پیشگیری از سرایت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به سایر واحدهای مرغداری ادامه دارد و تمهیدات لازم در حال اجرا است.

 
 
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
1
0
این نوع اطلاع رسانی بشدت مشکوک و خطرناک است دلیل تغییر رویه سازمان در اطلاع رسانی سال 1395 نسبت به دوره ی قبل در چه چیزی می تواند می باشد؟ چرا سبک اطلاع رسانی تغییر کرده است ؟ چرا این تغییر اطلاع رسانی هیچ تغییری در مهار بیماری نداشته اشت؟ آیا بعضی ها برای ............... سبک اطلاع رسانی را تغییر نداده اند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
من هم با ناشناس موافقم کلا هرگونه اطلاع رسانی مشکوک است ، کلا هرچیزی که منجر به افزایش اطلاعات در مرغداران شود مشکوک است و در طرف مقابل هر گونه پنهانکاری شایسته و پسندیده است به هر حال ما در ایران زندگی میکنیم و رسم مردم این کشور پنهانکاری است هرچقدر شما پنهانکار تر باشید همانقدر ارج و قربتان بالاتر است.
آقای دکتر نقیبی اولین مدیر کلی هستند که با شجاعت وقوع بیماری در استان تحت مدیریتشان را تشریح نموده اند آنهم با جزئیات کامل و بصورت علمی نیاز امروزه سازمان دامپزشکی کشور وجود چنین مدیران نایابی است که به نظر می رسد تنها راه تعالی سازمان دامپزشکی کشور است
آرزوی موفقیت برای ایشان و اداره کل دامپزشکی استان قزوین دارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
0
1
نقیب مدیره قزوینه از البرز میگه یعنی چه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
شهرستان البرز از شهرهای استان قزوین می باشد.
با استان البرز اشتباه نشود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
0
0
من واقعا" برای اون ناشناسی که هنوز نمیدونه شهرستان البرز متعلق به کدوم استانه متاسفم!!!! مجید جان دلبندم اون استان البرزه!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
0
0
جای هیج شکی وجود ندارد که دکتر نقیبی از بهترین مدیران کشور هستند . زمانی که جناب مهندس حجتی وزیر محترم در قزوین تشریف داشتند . جناب استاندار قزوین به ایشان پیشنهاد کردنند اگر قرار است ................................ ایشان بهترین گزینه برای دامپزشکی کشور هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
0
0
جناب آقای مهندس حجتی وزیر محترم جهاد کشاورزی .خواهشمندیم به مسول امور استانی آن وزارتخانه اعلام کنید نیم نگاهی هم به نوابغ های که در مدیریتهای دامپزشکی استانها است داشته باشد چگونه با بودن مدیری همانند دکتر سید بهمن نقیبی که مدیری با تجربه . مدبر . به گونه ای در استان قزوین عمل کرده هم بخش خصوصی هم دولتی و مهمتر از همه نظام دامپزشکی استان و......رضایت دارند و یکی از بهترین و بزرگترین آزمایشکاههای ایران را در اینجا راه اندازی کرده که اکثر نمایندگان مجلس کشور از آن بازدید کرده اند نباید ................. شود ......................... میتوانید در رابطه با ایشان از نمایندگان . مسولین استان سوال کنید . با تشکر
نظر شما
ادامه