کد خبر: ۳۳۱۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با انتقاد از اینکه سازمان دامپزشکی و محیط زیست برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با کمبود منابع مواجه هستند، بر لزوم رفع مشکلات بودجه ای برای کنترل بهتر چنین بیماری هایی تاکید کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خانه ملت، «احمدعلی کیخا» در مورد بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، گفت: این بیماری هر از چند گاهی در کشورهای مختلف گسترش می یابد که کنترل آن مستلزم رصد و شناسایی به موقع بوده تا مجموعه اقداماتی که برای مدیریت آن لازم است سریع تر اتخاذ شود.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه سازمان دامپزشکی، حفاظت محیط زیست و ستاد مدیریت بحران متولی کنترل بیماری های مربوط به پرندگان است، ادامه داد: این دستگاه‌ها در مواقع شیوع بیماری‌های پرندگان جلساتی را با مشارکت کارشناسان و متخصصان برگزار و برنامه علمیاتی را برای مقابله با چنین بیماری‌هایی اتخاذ می‌کنند، به این شکل که مناطق آلوده شناسایی و پرندگان مبتلا معدوم می شوند تا میزان بیماری به حداقل ممکن برسد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه بخشی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طریق پرندگان وحشی و مهاجر انتشار می‌یابد، تصریح کرد: این بیماری مختص پرندگان بوده و تاکنون موردی از ابتلای انسانی به آن مشاهده نشده است؛ به دلیل آنکه بخشی از بیماری از طریق پرندگان وحشی و مهاجر انتقال می یابد بنابراین کنترل و مدیریت آن مشکل خواهد بود.

وی افزود: متاسفانه علیرغم هشدارهای سازمان دامپزشکی، صداوسیما و همچنین سازمان حفاظت محیط زیست به هموطنان برای خودداری از شکار و صید پرندگان وحشی و مهاجر، اما همچنان شاهد هستیم برخی با بی اعتنایی و بی توجهی نسبت به رعایت توصیه های بهداشتی همچنان به شکار و صید پرندگان وحشی ادامه می دهند که این موضوع افزایش شیوع چنین بیماری را به همراه دارد.

کیخا با بیان اینکه دستورالعمل نحوه مواجهه با بیماری آنفلوآنزای پرندگان برای دستگاه های تخصصی مانند حفاظت محیط زیست و دامپزشکی تعریف شده است، گفت: در همین راستا به صورت جدی نیاز است زمانی که خطر انتشار و شیوع بیماری مربوط به پرندگان در کشور وجود داشته باشد دستگاه های ذی ربط وظیفه خود را بدون فوت وقت و به درستی انجام داده و نهایت دقت را داشته باشند تا آسیب های ناشی از چنین بیماری هایی به حداقل برسد.

گلایه شدید رئیس سازمان دامپزشکی از کمبود منابع برای مدیریت بیماری ها

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه مشکلات زیادی سد راه دستگاه های ذی ربط برای مدیریت بیماری های پرندگان وجود دارد، تصریح کرد: طی نشستی که هفته گذشته با رئیس سازمان دامپزشکی داشتیم، ایشان به شدت از کمبود منابع برای مدیریت چنین بیماری هایی اعتراض و گلایه داشتند.

وی افزود: هر چند بیماری های مربوط به دام و پرندگان غیرقابل پیش بینی است و زمانی که در سطح وسیعی از کشور گسترش می یابد مدیریت و کنترل آنها مستلزم امکانات و بودجه مناسب است اما متاسفانه برای کنترل و مدیریت آنها منابعی پیش بینی نشده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس دهم، ادامه داد: از این رو تا دولت در رابطه با تامین منابع لازم برای کنترل بیماری همانند بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تصمیم گیری نموده و اقدامی انجام دهد در عمل دستگاه های اجرایی را دچار مشکل می کند و این از جمله چالش هایی است که مدیریت و کنترل این بیماری ها را با مشکل مواجه می سازد.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی بر لزوم توجه جدی سازمان برنامه و بودجه به رفع مشکلات بودجه ای سازمان دامپزشکی و حفاظت محیط زیست برای کنترل و مدیریت بیماری های مربوط به پرندگان تاکید کرد و افزود: بهتر است سازمان برنامه و بودجه از محل اعتبارات بحران مبلغی را برای کنترل و مدیریت بیماری های مرتبط با حیوانات و پرندگان مانند آنفلوآنزای پرندگان اختصاص دهد تا دستگاه های مربوطه قبل از گسترش و شیوع در سریع ترین زمان ممکن نسبت به کنترل آنها اقدام کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه اطلاع رسانی در رابطه با بیماری آنفلوآنزا از طریق رسانه ها به ویژه صداوسیما باید در کشور افزایش یابد، گفت: مردم باید با رعایت نکات بهداشتی و پزشکی هشدارهای سازمان دامپزشکی و حفاظت محیط زیست را در مورد این بیماری جدی گرفته و از شکار و صید هر گونه پرنده خودداری کنند.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
0
0
کاش سایر نمایندگان هم اینچنین نگاه واقع بینانه به مسایل بهداشتی داشته باشند
نظر شما
ادامه