کد خبر: ۳۳۱۸۷



وزارت جهاد کشاورزی، هیچ منعی برای صادرات دام زنده قائل نیست و جلوگیری از صادرات در برخی استان‌ها را غیرقانونی می‌داند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور با اعلام این خبر گفت: خروج دام زنده از کشور، بر اساس موازین قانونی انجام شده و کسی حق ندارد جلوی آن را بگیرد.

«محمدرضا ملاصالحی» با اشاره به اینکه هم‌اکنون قانون، اجازه صادرات به تجار را صادر کرده است، افزود: اگر منطقه‌ای بخواهد برخلاف قانون عمل کرده و از خروج دام با نظارت دامپزشکی، ممانعت کند، قابل‌قبول نبوده و نمی‌تواند جزیره‌ای راه خود را پیش ببرد.

از نظر وی، اگر صادرات در سال‌های گذشته رخ نمی‌داد، دامدار به فلاکت می‌افتاد و وضعیت اقتصادی فعالان، از این هم بدتر می‌شد؛ بنابراین هم ازلحاظ کنترل تولید داخلی و هم ازنظر قول و قرارهای بین‌المللی، بسیار ضروری است که روند صادرات، تداوم منطقی داشته باشد و برای کاهش آن، سازوکارهای تعرفه‌ای و قانونی باید وارد میدان شود، نه اظهارنظرهای سلیقه‌ای و فردی.

لازم به ذکر است، رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام کشور، در گفت‌وگویی با خبرنگار ایانا، از احتمال ممانعت برخی استان‌ها مانند خوزستان، لرستان، کرمانشاه و ایلام در صادرات دام زنده خبر داده بود.

هیاهوی قیمت گوشت قرمز

به گفته ملاصالحی، سه سال بود که قیمت دام زنده افزایش نیافت، اما به‌محض اینکه در سال جاری، به میزان یک‌هزار تا یک‌هزار و ۵۰۰ تومان به نرخ آن افزوده شد، هیاهوی عجیبی در بازار به وجود آمد که به‌هیچ‌عنوان ربطی به تولیدکننده ندارد. این‌ها همه مشکلاتی است که در نظام توزیع خلل ایجاد کرده و واسطه‌های متعدد، قیمت را از حالت طبیعی منحرف می‌کنند. به همین دلیل اصلاح آن باید در اولویت قرار بگیرد.

وی در پایان تأکید کرد: وقتی قیمت دام زنده در دامداری، ۱۳ هزار تومان برای هر کیلوگرم باشد، نرخ شقه برای قصابی‌ها حدود ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان تخمین زده می‌شود. درحالی‌که اکنون محصول موردنظر، با قیمتی بیش از ۳۴ هزار تومان در هر کیلوگرم به قصابی می‌رود که این به معنی اجحاف در حق مصرف‌کننده است.


نظر شما
ادامه