کد خبر: ۳۳۲۱

حکیم مهر -  مدیر مرکز تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری گفت: بنابه گزارشاتی، برخی کشورهای حاشیه دریای خزر تا 10 برابر سهم مجاز خود برداشت ماهیان خاویاری دارند.

محمد پورکاظمی گفت: میزان ماهیان دریای خزر نسبت به سال‌های گذشته بیش از 90 درصد کاهش یافته است.
مدیر مرکز تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری گفت: میزان استحصال ماهیان خاویاری در سال 1985 توسط کشورمان و اتحاد جماهیر شوروی 3 هزار تن بود که این رقم در حال حاضر به کمتر از 100 تن تقلیل یافته است.
وی دلایل این کاهش را، فروپاشی شوروی سابق و ضعف مدیریت کشورهای تجزیه شده،آلودگی‌های بیش از اندازه دریا، اختلال در تخم‌ریزی ماهیان خاویاری به دلیل نامساعد بودن حوضه‌های رودخانه، و صید بی‌رویه و قاچاق عنوان کرد.
پورکاظمی گفت: بنابه گزارشاتی برخی کشورهای حاشیه دریای خزر تا 10 برابر سهم مجاز خود افزایش برداشت ماهیان خاویاری دارند.
وی افزود: افزایش صید غیر مجاز موجب کاهش ماهیان مولد، کاهش بچه ماهی‌های رها شده به دریا و کاهش استحصال ماهیان خاویاری می‌شود.
وی گفت: اگر کشورهای حاشیه دریای خزر در جهت حفظ این منابع اقدام نکنند تا سال 1404 میزان ماهیان خاویاری در دریای خزر به صفر می‌رسد.
پورکاظمی گفت: 5 گونه از 27 گونه ماهیان خاویاری دریای خزر به نامهای تاس ماهی ایرانی، تاس ماهی روسی، فیل ماهی، تاس ماهی شیپ، و اوزون برون در این دریا زیست می‌کنند.
وی با اشاره به خبری که اخیرا اعلام شده بود کاهش آب دریا خزر تولید ماهیان خاویاری این دریا را به شدت تهدید می‌کند، گفت: طبق آمار از سال 1356 تا 1374 آب دریای خزر تا 2.4 متر افزایش داشته است، و در سال آبی 87-88 نسبت به سال قبل از آن 12 سانتیمتر کاهش داشته است.
مدیر مرکز تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری با رد فرضیه کاهش 3 متری آب دریای خزر تصریح کرد: درست است که ارتفاع آب دریای خزر در نوسان است اما نوسان 3 متری را هیچوقت شاهد نبودیم.
وی افزود: در صورتی که این مسئله اتفاق بیفتد، غلظت آلودگی آب دریاها به شدت بالا می‌رود و مرگ ماهیان خاویاری را به همراه خواهد داشت.
اخیرا پایگاه اینترنتی لیو تریدینگ نیوز اعلام کرده بود: دانشمندان ایرانی، روسی، آلمانی و انگلیسی پیش بینی کرده‌اند به دلیل خشکسالی روسیه، سطح آب دریای خزر طی چند ماه آینده بیش از 3 متر کاهش یابد و این امر تهدیدی برای ماهیان خاویاری دریای خزر است.

 

نظر شما
ادامه