کد خبر: ۳۳۲۱۹


پایگاه خبری «دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران» نوشت:
 
بررسی های میدانی حاکی از آن است که هزاران پرنده وحشی و اهلی در زمین های کشاورزی، آببندان ها و تالاب های فریدونکنار، سرخرود و محمود آباد در استان مازندران بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از بین رفته و یا در حال تلف شدن هستند.

حجم تلفات پرندگان به حدی است که جمع آوری لاشه ها از کنترل خارج شده و صاحبان بسیاری از اردک ها و غازهای اهلی پرندگان خود را که تماماً بیمار هستند بلاصاحب رها کرده اند و برخی دیگر لاشه صدها اردک و غاز اهلی خود را در محل های مشخصی جمع آوری نموده و لاشه ها را سوزانده اند.

نکته تاسف آور این است که علی رغم اعلام رسمی سازمان دامپزشکی مبنی بر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مازندران، در کمال تعجب بازار خرید و فروش پرندگان وحشی در فریدونکنار هنوز کاملا فعال بوده و سلامت عمومی جامعه بازیچه دست عده ای سودجو شده است.

بر اساس شنیده ها برخی افراد سودجو شبانه وارد دامگاه و حاشیه آن شده و پرنده هایی که بر اثر بیماری تلف شده و یا در حال مرگ هستند را به راحتی با دست گرفته و متاسفانه صبح روز بعد جهت فروش به بازار فریدونکنار منتقل می کنند.

این در حالی است که حتی در صورتی که بیماری در بین پرندگان وجود نداشته باشد، کشتار و پرکنی پرندگان در محیطی آلوده در کنار جوب خیابان اقدامی غیر قانونی، غیر بهداشتی و مغایر با سلامت عمومی جامعه است.

اما در کمال تعجب مسئولان محلی در انفعال کامل هیچ اقدامی برای پرچیدن این بازار نکرده و سلامت بسیاری از مردن کشور از این طریق با مخاطره روبرو می شود.

تصاویر زیر در روز جمعه مورخ سوم دی ماه 95 در آبگیرهای شهرستان های فریدونکنار، سرخرود و محمود آباد از هزارن پرنده اهلی وحشی تلف شده و بیمار تهیه شده است.


























با وجود شیوع بیماری خطرناک آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مازندران که بصورت رسمی نیز اعلام شده و در تصاویر فوق نیز به وضوح مشخص است، اما در کمال ناباوری بازار پرندگان فریدونکنار کاملا فعال است و حتی پرندگانی که بر اثر بیماری مذکور تلف شده اند نیز در این بازار به فروش می رسند !

تصاویر زیر از بازار پرندگان فریدونکنار طی روزهای اخیر تهیه شده است:







نظر شما
ادامه