کد خبر: ۳۳۲۲۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
 

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: هفت واحد مرغداری مرغ تخمگذار اطراف تالاب میقان شهرستان اراک به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان آلوده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محسن شانقی» افزود: با تایید بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از بیستم آذرماه امسال در تالاب میقان اراک تا کنون یک روستا و تعدادی مرغداری مرغ تخمگذار آلوده تشخیص داده شد و مراحل پاکسازی، قرنطینه و معدوم سازی بهداشتی در این مراکز با جدیت انجام شده است.

وی ادامه داد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تا کنون 50 میلیارد ریال به واحدهای درگیر این بیماری خسارت وارد کرده است که یک میلیارد و 500 میلیون ریال این رقم مربوط امحای تخم مرغ و دان های غیر قابل مصرف و کارتن های حمل تخم مرغ این واحدها بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: با توجه به مهاجرت پرندگان مهاجر به تلاب میقان اراک احتمال انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به واحدهای دیگر وجود داشته و نیاز است مردم و تولیدکنندگان ضمن همکاری هرچه بیشتر با بازرسان این اداره کل، از جابه جایی طیور بدون مجوز دامپزشکی و خرید پرندگان زنده از دوره گردها خودداری کنند.

دکتر شانقی با یادآوری فعالیت 15 گروه بازرسی قرنطینه به صورت ثابت و سیار در سطح استان مرکزی گفت: با توجه به مهاجرت پرندگان مهاجر به تالاب میقان اراک و وجود 35 واحد مرغداری مرغ گوشتی و تخم مرغ در محدوده 10 کیلومتری این تالاب، سه گروه این واحدها برای جلوگیری از انتقال و شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به صورت روزانه از واحدهای تولیدی و روستاهای اطراف تالاب بازدید می کنند.

وی ادامه داد: تا کنون هیچ موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در واحدهای مرغ گوشتی استان و کشور گزارش نشده و مردم می توانند بدون هیچگونه نگرانی گوشت مرغ و تخم مرغ را از اماکن عرضه معتبر با بسته بندی، کد و مهمور به مهر دامپزشکی خریداری و با اطمینان و بدون نگرانی مصرف کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: مردم و تولید کنندگان در صورت مشاهده تلفات مشکوک پرندگان، از دست زدن به آنها خودداری کنند.

شانقی گفت: شهروندان به دلیل احتمال بالای آلودگی پرندگان وحشی و مهاجر به این ویروس، از خرید این پرندگان به صورت زنده یا ذبح شده خودداری کنند.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تلفات پرندگان مهاجر و آبزی بر اثر آنفلوآنزای فوق حاد در تالاب میقان اراک از اواسط آذرماه امسال تا کنون به یکهزار و 22 قطعه رسیده است.

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از اواسط آذرماه امسال در منطقه تالاب میقان اراک به عنوان یکی از زیستگاه های مهم پرندگان شیوع یافته و همچنان این بیماری تلفات می گیرد.

تالاب کویری میقان اراک واقع در 15 کیلومتری شمال شرقی اراک و جنوب غربی روستای داودآباد، یکی از 10 تالاب مهم کشور است که جلوه های زیبایی از پرواز پرندگان مهاجر، تنوع گونه های گیاهی و جانوری، دریاچه فصلی را در خود دارد.

این تالاب به وسعت 25 هزار هکتار دارای دریاچه ای زیبا با سه جزیره است که یکی در وسط ، دیگری در بخش کویری و جزیره سوم در ناحیه حاشیه ای آن قرار دارد و در فصل بهار فراز و فرود پرندگان بومی و مهاجر در آن، صحنه های بکر و به یادماندنی را رقم می زند.

تالاب کویری میقان اراک زیستگاه 140 گونه پرنده است و سالانه 90 گونه پرنده مهاجر وارد این تالاب می شود.

 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
0
0
سلام چرا سازمان آنتی ژن های H5 و یا H5N8 را در اختیار ادارات دامپزشکی استان ها قرار نمی دهد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
0
0
بعید است
شاید نمی خواهد بیماری کنترل شود. شاید شما خبر ندارید. که اینگونه می گویید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
0
0
سلام اداره کل ما ندارد سایر ادارات را خبر ندارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۱
0
0
با عرض سلام طبق بررسی به عمل آمده سازمان دامپزشکی کشور آنتی ژن ها را ندارد. کارمند سازمان
نظر شما
ادامه