کد خبر: ۳۳۲۳۵



مدیر کل دامپزشکی استان مازندران در جلسه کمیته تخصصی طیور استان مازندران، پرندگان مهاجر را مخزن اصلی ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اعلام کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان مازندران، «دکتر سید حسین رضوانی» در جلسه هم اندیشی با کمیته تخصصی طیور، عامل اصلی بروز و شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در جمعیت طیور بومی استان را پرندگان آبزی و مهاجر اعلام کرد و افزود: به علت رعایت مسایل امنیتی زیستی در واحدهای صنعتی گوشتی در مازندران تاکنون هیچ یک از واحدهای صنعتی گوشتی در مازندران درگیر این ویروس عفونی نشده و تلفاتی را شاهد نبودیم.

وی در این جلسه از جمله علائمی که در پرندگان مهاجر و طیور بومی مشاهده می شود را بی اشتهایی، بی حالی، گاهاً علائم عصبی، گاهی خونریزی های پتشی در چربی های احشایی، تورم و خونریزی در کبد که معمولاً همراه با مرگ سریع در عرض چند ساعت می باشد، نام برد.

وی تصریح کرد: هدف از اقدامات پیشگیرانه دامپزشکی برای جلوگیری از انتشار این ویروس، صیانت و حفاظت از صنعت پرورش و تولید مرغ، بهداشت و سلامت مردم در استان است و به همین علت توصیه بهداشتی و تاکید ما این است تا همشهریان مازنی همچنان با توجه به ممنوعیت شکار پرندگان وحشی مهاجر، از شکار و صید این پرندگان خودداری و از خرید انواع ماکیان زنده در بازارهای سنتی و هفتگی سطح شهرستانها اجتناب نمایند.

مدیر کل دامپزشکی استان مازندران سویه جدید درگیر این ویروس را در کشور سویه N5H8 ذکر کرد و افزود: خوشبختانه تا کنون هیچ گزارشی در جهان مبنی بر تلفات انسانی با سویه جدید این ویروس دریافت نشده اما به جهت مرگ و میر ناگهانی و صد در صدی انواع ماکیان و به منظور جلوگیری از انتشار و ایجاد ضرر و زیان های اقتصادی باید با عرضه کنندگان طیور محلی و پرنده های مهاجر در بازارهای محلی برخورد قانونی بعمل آید.

وی علاوه بر اینکه از مرغداران خواست تا برای حفظ سرمایه خود نسبت به بیمه جوجه های پرورشی خود اقدام نمایند، از آنها درخواست نمود تا ضوابط و مقررات امنیت زیستی را در واحدها بر اساس دستورالعمل های ابلاغی سازمان دامپزشکی کشور رعایت و هر گونه تلفات غیر عادی را به ادارات دامپزشکی شهرستانها گزارش نمایند.

رضوانی در پایان با اشاره به سلامت مرغ های گوشتی موجود در مراکز عرضه سطح استان از شهروندان خواست ضمن تهیه مرغ مصرفی از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی، در زمان تمیز کردن مرغ ها حتما از دستکش استفاده نموده و بهداشت فردی را رعایت نمایند.


نظر شما
ادامه