کد خبر: ۳۳۲۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
ثبت جهانی یک گونه ماهی کور جدید در ایران+تصاویر
 

یک تیم تحقیقاتی متشکل از پژوهشگران ماهی شناس کشور توانستند یک گونه ماهی کور جدید از ایران توصیف و ثبت جهانی نمایند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از زیست بوم، این گونه که از خانواده کپورماهیان به شمار می رود در یک غار در شهرستان بهبهان واقع در استان خوزستان مشاهده شده است.

این غار در منطقه ی تشان شهرستان بهبهان واقع شده و در اوایل تابستان امسال به صورت اتفاقی توسط اهالی بومی منطقه کشف و وجود یک گونه ماهی کور در آن گزارش شد.

تیم تحقیقاتی ماهی شناس به سرپرستی «دکتر سید حامد موسوی ثابت» عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان با همکاری «دکتر صابر وطن دوست» عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، «مهندس یاسر فاطمی» پژوهشگر و کارشناس ارشد زیست شناسی دریا و «دکتر سهیل ایگدری» عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران با نمونه برداری از ماهیان موجود در غار و مطالعات ژنتیکی و ریخت شناسی توانستند اثبات نمایند که ماهی موجود در این غار یک گونه ی جدید از ماهی کور است.

از این گونه به عنوان تنها غار ماهی حقیقی موجود در حوضه ی آبریز دجله یاد می شود چون دیگر ماهیان کور موجود در این حوضه ی آبریز در چشمه های آب زیرزمینی وجود دارند که معمولا به هنگام سرریز آب از این چشمه ها مشاهده می شوند در صورتی که گونه ی جدید در یک غار حقیقی و در حوضچه های موجود در این غار زندگی می کند.

تیم تحقیقاتی فوق الذکر پس از ثبت جهانی ژن این ماهی نام علمی این گونه را با توجه به خاستگاه این گونه Garra tashanensis که بر گرفته از نام منطقه ی تشان است، نامگذاری نمود.

با عنایت به زیستگاه منحصر بفرد این گونه در دنیا (محدود به غار تشان بهبهان) لزوم حفظ و حراست از این گونه ی اندمیک و ارزشمند توسط سازمان حفاظت محیط زیست دو چندان است.

به نظر می رسد اگر در امر حفاظت از این گونه تأخیر صورت گیرد با توجه به علاقمندی محققین و پژوهشگران زیست شناس کشور به نمونه برداری و بررسی جنبه های مجهول زیست شناسی و بوم شناسی این گونه، جمعیت محدود این گونه دچار آسیب و خسارت غیرقابل جبران خواهد شد.

پیش از این در ایران سه گونه ماهی کور توصیف شده بودند که هر سه گونه در یک چشمه ی آب زیر زمینی به نام غار آبی لِوِن در بخش پاپی استان لرستان زندگی می کنند. دو گونه از سه گونه ماهی کور موجود در غار آبی لِوِن از خانواده ی کپورماهیان و یک گونه از خانواده سگ ماهیان جویباری هستند.

لازم به ذکر است که دکتر موسوی ثابت و دکتر وطن دوست تا کنون در قالب تیم های علمی و تحقیقاتی موفق به کشف، توصیف و ثبت جهانی سیزده گونه ماهی جدید و اندمیک از ایران در دنیا شده بودند که به پاس این تحقیقات و تلاش ها به عنوان متخصص برگزیده در یازدهمین دوره ی جایزه ملی محیط زیست در خرداد ماه سالجاری موفق به کسب لوح تقدیر از معاون رئیس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست شدند.

همچنین دکتر سهیل ایگدری دیگر پژوهشگر این تیم تحقیقاتی نیز تاکنون در قالب تیم های علمی موفق به کشف، توصیف و ثبت جهانی 9 گونه ماهی جدید از ایران شده است.

ثبت جهانی یک گونه ماهی کور جدید در ایران+تصاویر
ثبت جهانی یک گونه ماهی کور جدید در ایران+تصاویر
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
0
0
عاجزانه خواهش می کنم این موضوعات را رسانه ای نکنید. متاسفانه خیلی ها اهمیت این مسایل را نمی دانند و با این پدیده ها فقط به عنوان منافع شخصی و خوش گذرانی مقطعی برخورد می کنند و دیری نخواهد پایید که نسل این جانور هم هنوز کشف نشده منقرض خواهد شد.
نظر شما
ادامه