کد خبر: ۳۳۲۴۹
چگونه به سگ خود بعد از زایمان کمک کنید
 

«پدیده بهادری» در ماهنامه دنیای حیوانات نوشت:

غرایز یک سگ باردار به او کمک خواهد کرد تا به محیط پاسخ دهد و از عهده تولد نوزادان برآید. مالک باید آگاه باشد که چطور به سگ کمک کند و مطمئن شود که سگ مادر و توله ها سالم و به دور از خطر هستند.

1.
سگ خود را برای معاینه نزد دامپزشک ببرید برنامه ای برای ملاقات با دامپزشک ترتیب دهید. بنابراین او می تواند سگ باردار شما را معاینه کند. دامپزشک بارداری را تایید و هرگونه عوارضی را پیش بینی می کند.

2.
مکانی تو در تو برای سگ خود بسازید حداقل یک هفته قبل از زمانی که فکر می کنید زمان زایمان است، محلی را آماده کنید. شما می خواهید به او محلی را بدهید که نیاز دارد، این می تواند با قرار دادن او در رختخواب یا جعبه ای با حوله یا پتو برای راحتی باشد. محلی به دور از رفت و آمد، مانند اتاق جداگانه به طوری که او بتواند حریم خصوصی و آرامی را داشته باشد انتخاب کنید.

 3.
آب و غذا را در اتاق و یا در نزدیکی محل نگهداری حیوان قرار دهید مواد غذایی و آب را در نزدیکی سگ قرار دهید تا دسترسی آسان به آنها داشته باشد. همچنین این امکان برای حیوان فراهم می شود که برای غذا خوردن و نوشیدن آب، توله های خود را ترک نکند.

4.
سگ باردار خود را با غذای توله سگ ها تغذیه کنید : سگ باردار را باید از غذای توله سگ با کیفیت بالا و با مقادیر بالایی از پروتئین و کلسیم تغذیه کنید. این کار بدن او را برای تولید مقادیر قابل توجهی از شیر آماده می کند.

*
سگ مادر باید تا زمانی که توله ها کاملا از شیر گرفته نشده اند از غذای توله سگ تغذیه کند.

 سگ خود را قبل و پس از زایمان تحت نظر بگیرید

1.
هنگام زایمان سگ متوجه او باشید : اگر سگ مادر اشتیاقی به حضور شما ندارد، هنگامی که برای زایمان تلاش می کند، مراقب او باشید. انتظار می رود که او هنگام انقباضات ناراحت باشد، درست مثل یک زن باردار. این بخشی از برنامه است!

*
در بسیاری از موارد توله سگ ها در نیمه های شب، هنگامی که شما خواب هستید به دنیا می آیند. تا رسیدن به موعد مقرر آن را به عادتی تبدیل کنید که در اسرع وقت از خواب بیدار می شوید، ابتدا او را چک کنید.

2.
اطمینان حاصل کنید که مادر توله های خود را بلافاصله تمیز می کند : سگ مادر باید توله های خود را بلافاصله بعد از تولد آنها تمیز کند به او یک تا دو دقیقه زمان بدهید تا کیسه توله ها را از آنها جدا کرده و شروع به لیسیدن و تمیز کردن توله ها کند. اگر مشاهده کردید که زمان بیشتری گذشت و سگ اقدامی نکرد، شما می توانید وارد شده و کیسه را از توله ها جدا کنید و با شور و نشاط توله ها را خشک کنید و آنها را تحریک به تنفس کنید.

*
اگر لازم است شما می توانید به دقت بند ناف را با فاصله کمی بیشتر از یک سانتی متر از بدن توله ببندید و با قیچی تمیز آن را ببرید.

3.
اطمینان حاصل کنید از توله سگ ها مراقبت می شود : پرستاری از توله سگ ها از یک تا سه ساعت پس از تولد شروع می شود. شما   ممکن است لازم باشد توله ها را مقابل پستان مادر قرار دهید و به آرامی نوک آن را فشار دهید تا مقداری شیر از آن بیرون بیاید و توله ها به این ایده پی ببرند.

*
اگر از توله سگ ها کاملا مراقبت نمی شود و یا سگ مادر اجازه پرستاری از توله ها را نمی دهد، ممکن است مشکلی برای توله سگ ها وجود داشته باشد مثل کام شکاف دار. دهان توله را باز کرده و به سقف دهان او نگاه کنید. دهان او باید یک سطح جامد و بدون هر گونه سوراخ باشد. اگر هر گونه نگرانی وجود دارد با دامپزشک خود مشورت کنید.

*
اگر آنها قادر به پرستاری نیستند ممکن است به لوله یا بطری مخصوص تغذیه توله سگ با فرمولاسیون شیر مورد نیاز توله سگ نیاز داشته باشید.

4.
توله ها را بشمارید بعد از تولد توله ها را بشمارید زیرا در آن صورت شما دقیقا می دانید که توله ها چند عدد هستند.

5.
جفت ها را بلافاصله قطع نکنید : سگ مادر ممکن است که بخواهد جفت ها را بخورد که مضر نیست. مجبور نیستید که جفت ها را بلافاصله قطع کنید. اگر مادر آنها را مصرف نمی کند، آنها را در سطل زباله بریزید.

*
در بعضی موارد خوردن جفت استفراغ در پی دارد.

*
به یاد داشته باشید که هر توله سگ جفت جداگانه خود را دارد.

6.
محل نگهداری را گرم نگه دارید : توله سگ ها در تنظیم دمای بدن خود عملکرد خوبی ندارند و نیاز دارند که گرم نگه داشته شوند. برای چند روز اول بعد از تولد، گوشه ای از جعبه تولد را نزدیک به 29 درجه سانتیگراد گرم نگه دارید. بعدا می توانید دما را تا 27-233 درجه سانتی گراد کم کنید.

*
حرارت اضافی را با قرار دادن یک لامپ حرارتی در گوشه جعبه تولد انجام دهید. اگر یک توله سگ سردش باشد زیاد حرکت نمی کند. اطمینان حاصل کنید که محل تولد گرم است و توله مورد نظر نزدیک مادر و سایر توله ها قرار دارد .


7.
مادر و توله ها را برای معاینات لازم نزد دامپزشک ببرید برنامه ای برای معاینه توله ها توسط دامپزشک ترتیب دهید. دامپزشک مطمئن خواهد شد که مادر سالم و توله ها در حال رشد هستند.

8.
دیگر سگ ها را از مادر و توله هایش دور نگه دارید : اگر خود شما صاحب سگ پدر هستید، مطمئن شوید که او در یک محیط جدا از مادر   و توله هایش قرار دارد. همچنین دیگر سگ ها نیز نباید اجازه اذیت کردن مادر و توله هایش را داشته باشند. احتمال جنگ و دعوا میان سگ های بالغ وجود دارد که می تواند به مادر و توله هایش آسیب برساند. سگ ماده ممکن است حالت تهاجمی داشته باشد که برای مراقبت کردن از توله هایش است. این عمل طبیعی است و شما نباید او را برای این کار سرزنش کنید.

*
این حالت تهاجم نسبت به انسان ها هم ممکن است رخ بدهد بنابراین کودکان را برای جلوگیری از آزار و اذیت توله ها دور نگه دارید.

9.
سگ خود را بلافاصله بعد از زایمان به حمام نبرید با وجود اینکه او کثیف است، چند هفته صبر کنید و سپس او را حمام کنید. مطمئن شوید که او را به درستی بشویید.

مراقبت از سگ مادر

1.
مادر را با غذای مخصوص توله ها تغذیه کنید سگ شیرده نیاز به خوردن غذای توله سگ با کیفیت بالا و مقادیر بالای پروتئین و کلسیم دارد. این غذا به او اجازه خواهد داد تا میزان قابل توجهی از شیر را تولید کند. او باید به خوردن غذای توله سگ ادامه دهد تا توله ها از شیر گرفته شوند.

*
آگاه باشید که مادر در 48-24 ساعت اولیه پس از زایمان تمایل زیادی به زیاده روی در خوردن دارد.

2.
از مکمل های کلسیم در غذای مادر استفاده نکنید قبل از مراجعه به دامپزشک و مشورت با او در غذای سگ مادر خود از مکمل های کلسیم استفاده نکنید. دریافت بیش از اندازه کلسیم می تواند او را دچار بیماری تب شیرین کند.

*
تب شیر با کاهش قابل توجهی از میزان کلسیم در خون ایجاد می شود و به طور معمول 3-2 هفته در دوران تولید شیر اتفاق می افتد. عضلات سگ شروع به سفت شدن خواهند کرد و ممکن است دچار لرزش شود. این مسئله می تواند منجر به تشنج شود زیرا سطح کلسیم خون بسیار پایین است.

*
اگر سگ شما مشکوک به تب شیر است، شما نیازمند فوری توجهات دامپزشکی هستید.

3.
به مادر اجازه دهید تا برنامه خود را داشته باشد : در 4-2 هفته اول مادر بسیار مشغول پیگیری و نگهداری از توله سگ ها خواهد بود. او   نمی خواهد که برای مدت طولانی از توله ها دور باشد. این موضوع برای او بسیار مهم است تا به توله ها دسترسی داشته باشد و آنها را گرم نگه دارد، تمیز کند و به آنها غذا بدهد. او را به مدت 10-5 دقیقه تفریح و استراحت بیرون ببرید.

*
اگر شما رابطه خوبی با ابزار کوتاه کردن مو ندارید یک پیرایشگر و یا یک دامپزشک می تواند این کار را برای شما انجام دهد.

5.
روزانه غدد پستانی سگ شیرده را چک کنید : عفونت پستان  (Mastitis) که بسیار جدی است می تواند رخ دهد و به سرعت پیشرفت   کند. اگر شما غدد پستانی را مشاهده می کنید که بسیار قرمز یا بنفش، سفت، داغ و یا دردناک هستند، مشکلی وجود دارد. در بعضی موارد ورم پستان این پتانسیل را دارد که برای سگ مادر کشنده باشد.

*
اگر شما مشکوک به ورم پستان هستید، بلافاصله سگ خود را نزد دامپزشک برده یا اگر قرار است او را به اورژانس ببرید، این کار را فورا انجام دهید .


6.
انتظار داشته باشید که ترشحات واژن را ببینید : طبیعی است که ترشحات وازن سگ مادر را در چند هفته (بالغ بر 8 هفته) پس از زایمان ببینید. این ترشحات ممکن است چسبناک، قرمز و یا قهوه ای رنگ باشند. گاهی اوقات دارای بویی خفیف نیز هستند.

*
اگر شما ماده ای زرد، سبز و یا خاکستری رنگ را مشاهده می کنید و یا متوجه بوی عفونت شده اید، سگ خود را نزد دامپزشک ببرید. او ممکن است دچار یک عفونت در رحم خود شده باشد.

مراقبت از توله سگ های تازه متولد شده

1.
پرستاری مادر از توله ها را کنترل کنید : هر چند ساعت یک بار مطمئن شوید که از توله ها پرستاری و مراقبت می شود. آنها باید حداقل هر 4-22 ساعت غذا بخورند. سگ های خوشحال سگ هایی هستند که خوب می خوابند. اگر آنها زیاد گریه می کنند، ممکن است گرسنه باشند و میزان کافی غذا دریافت نکنند.

*
سعی کنید توله ها را با ترازوی دیجیتال وزن کنید تا مطمئن شوید که آنها روزانه در حال اضافه کردن وزن هستند. توله ها باید 2 برابر وزن خود را در هفته اول به دست بیاورند.

*
به توله ای که نسبت به سایر توله ها لاغرتر و کم فعالیت تر است بی اعتنایی نکنید. او را نزد دامپزشک خود ببرید. او ممکن است به مکمل تغذیه یا کمک دیگری نیاز داشته باشد.

2.
وضعیت غیرعادی توله ها را زیر نظر بگیرید اگر بعد از چند هفته اول مشاهده کردید بقیه توله ها رشد کرده اند و یکی از آنها همچنان کوچک و لاغر مانده است، ممکن است این نشانه ای از تغذیه ناکافی و یا مشکل دیگری باشد. توله مورد نظر را برای معاینه نزد دامپزشک ببرید. توله سگ های تازه متولد شده درست همانند نوزادان تازه متولد شده انسان هستند، می توانند مریض شده و یا به سرعت آب از دست بدهند.

3.
جعبه نگهداری را تمیز کنید : از آنجا که توله ها بزرگ تر و فعال تر می شوند، محل مورد نظر نیز به هم ریخته تر می شود. 3-2 بار در روز نیاز است جعبه را تمیز و مرتب کنید.

4.
توجه به توله ها برای اجتماعی کردن آنها : توله سگ ها به اجتماعی سالم برای دنیای جدید خود نیاز دارند، شامل معرفی شدن به مردم هر توله را چندین بار در روز میان دستان خود نگه دارید و آنها را به لمس کردن تمامی نواحی بدن شان عادت دهید. پس هنگامی که بزرگتر می شوند این کار برای شان عجیب به نظر نمی رسد.

5.
صرب کنید تا توله ها 8 هفته شوند و سپس آنها را بیرون بفرستید : اگر شما قصد فروش یا بیرون فرستادن توله ها را دارید، صبر کنید تا آنها 8 هفتگی را بگذرانند و سپس آنها را به صاحبان جدیدشان بسپارید.

*
توله ها قبل از عازم شدن به سوی خانه جدیدشان باید کاملا از شیر گرفته شوند و غذای مخصوص سگ ها را بخورند.

*
اغلب درمان ضد انگلی و واکسیناسیون قبل از ترک خانه توصیه می شود. با دامپزشک خود مشورت کنید و توصیه های او را جدی بگیرید.

چگونه به سگ خود بعد از زایمان کمک کنید
چگونه به سگ خود بعد از زایمان کمک کنید
 
نظر شما
ادامه