کد خبر: ۳۳۲۶۸
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
در پاسخ به برخی انتقادات مطرح شده:
مطابق الگوهای جهانی، واكسيناسيون طيور روستایی عليه نيوكاسل زمانی موفق خواهد بود كه با روشی آسان، ارزان يا حتی رايگان و توسط خود روستائيان آموزش ديده انجام گيرد ...
 

حکیم مهر - «دکتر سيد علی غفوری» متخصص بهداشت و بيماری های طيور و مجری طرح ملی واكسيناسيون طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل، در خصوص برخی انتقادات وارده به این طرح توضیحاتی را برایمان ارسال نموده اند که ضمن تشکر از ایشان، عیناً به عرض مخاطبان محترم می رسد:

بنام ايزد توانا

مدير محترم پايگاه خبري حكيم مهر

ضمن سپاس از بذل توجه شما در خصوص انعكاس خبر اجراي طرح واكسيناسيون روستايي، با توجه به اهميت اين طرح و لزوم شفاف سازي فني قبل از هرگونه تفسير غير فني و حاشيه اي، بنده بعنوان مجري طرح، توجه شما و مخاطبان محترم آن پايگاه خبري را به برخي توضيحات فني لازم در خصوص اين طرح جلب مي نمايم:

1- بحث واكسيناسيون طيور روستايي موضوعي است كه از سال ها قبل بصورت پراكنده، مقطعي و در مقياسي محدود در مجموعه دامپزشكي اعم از دولتي يا خصوصي به آن پرداخته شده است.

 2- در سال 1392 در قالب مرحله اول از طرح "واكسيناسيون طيور روستايي" در دفتر بهداشت و مديريت بيماريهاي طيور، كليه طيور روستايي اطراف كانون هاي صنعتي مبتلا به نيوكاسل در سطح كشور با مديريت دامپزشكي استانها و توسط بخش خصوصي مورد واكسيناسيون با واكسن غير فعال نيوكاسل قرار گرفتند.

با توجه به استقبال استان ها بدليل مشاهده اثرات ناشي از اجراي طرح بصورت كاهش موارد نيوكاسل، در سال 1393 حدود 3 میلیون قطعه طيور روستايي در استان هاي كشور با واكسن غير فعال واكسينه شدند. عليرغم ابراز رضايت ادارات كل استانها از نتايج اجراي اين طرح، اين امر با مشكلاتي نيز همراه بوده است كه اهم آن بشرح ذيل مي باشد:

- ضرورت بكارگيري از گروههاي مايه كوبي مجرب جهت تزريق واكسن

 

- عدم استقبال اغلب گروههاي مايه كوبي خصوصي از اين عمليات بدليل پايين بودن تعرفه مايه كوبي

 

- هزينه بالاتر واكسن و واكسيناسيون با واكسن كشته نيوكاسل (حدود 20 برابر گرانتر از واكسيناسيون خوراكي)

 

- صعوبت تلقيح واكسن كشته در مقايسه با واكسن خوراكي (واكسيناسيون انفرادي در مقايسه با واكسيناسيون جمعي)

 

- عدم پوشش كامل واكسيناسيون در صورت استفاده از واكسن كشته بويژه در مناطق با دسترسي كمتر

 

- عدم تحريك ايمني با واسطه سلولي در واكسنهاي كشته

 

 - عدم وقوع پديده جايگزيني ويروس بدليل غير فعال بودن ويروس در واكسن های كشته

 

3- از آنجا كه واكسن هاي زنده غيربيماريزاي مقاوم به حرارت علاوه بر نداشتن مشكلات فوق، ايجاد محافظت قابل قبول نموده، به هيچ عنوان خطر بيماريزايي نداشته و براحتي قابل استفاده خوراكي مي باشد، لذا با توجه به توليد آزمايشي اين نوع واكسن در موسسه محترم تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي، مقرر شد تا مرحله سوم طرح در سال 1394 با استفاده از 2 میلیون و 600 هزار دز از اين واكسن در 12 استان در مناطق روستايي با استفاده از پرسنل ادارات كل و شهرستان هاي تابعه انجام پذيرد و بطور همزمان مطالعه ميداني و آزمايشگاهي به روش سرولوژي و مولكولي جهت ارزيابي اثربخشي واكسن صورت گيرد.

4- ارزيابي مثبت از نتايج مطالعات ميداني و جمع بندي نظرات كارشناسان، دفتر طيور را ترغيب نمود تا در آذرماه سال جاري مرحله چهارم اين طرح در 50% از روستاهاي 12 استان در خصوص 14 ميليون پرنده با استفاده از واكسن مذكور اجرا شود. با توجه به تعداد بالاي روستا و پرنده، مجريان اين طرح را بر آن داشت تا از پتانسيل سازمان بسيج سازندگي (بسيجيان روستايي) بهره گيرد كه اين امر با همدلي، صداقت، تفكيك وظايف و تبيين جايگاه هاي دو سازمان دامپزشكي و بسيج سازندگي در روز 5 آذرماه بصورت رايگان و بطور منظم، برنامه ريزي شده، باشكوه و بي نظير تبلور يافت. همچنين آمار دقيقي از جمعيت طيور روستاهاي طرح پوشش به تفكيك گونه بدست خواهد آمد.

5- در مرحله اصلي، طرح بعد از ارزيابي كامل مراحل قبلي و برنامه ريزي دقيق در تمام استانها در خصوص 50 ميليون پرنده روستايي با هدف حفظ سرمايه طيور روستائيان عزيز و نيز كاهش مخازن تهديد كننده صيور صنعتي اجرا خواهد شد. بدون شك  اين حجم كار از عهده مجموعه دولتي و خصوصي دامپزشكي خارج بوده و مطابق الگوهاي جهاني، واكسيناسيون طيور روستايي عليه نيوكاسل زماني موفق خواهد بود كه با روشي آسان، ارزان يا حتي رايگان و توسط خود روستائيان آموزش ديده انجام گيرد.

در يك جمع بندي كلي بايد اذعان نمود كه برنامه ريزي علمي و اجراي حساب شده و مرحله اي طرح، همدلي و روحيه كار گروهي در بخش هاي درون و برون سازماني و نيز بهره گيري از نيروي ارزشمند بسيج سازندگي موجب شد تا چنين اتفاق كم نظيري در عرصه دامپزشكي كشور اتفاق افتد و در نتيجه قبل از هر عامل ديگر (از جمله هوشمندي كه شما تعبير فرموديد) روح و ماهيت طرح، چنين انعكاس و پوشش خبري بي سابقه اي را رقم زد. در هر صورت اينجانب بعنوان مجري طرح و به نمايندگي از دفتر بهداشت و بيماريهاي طيور آمادگي ارائه هرگونه توضيحات تكميلي جهت افزايش آگاهي مخاطبان در اين زمينه را خواهم داشت. از همه عزيزان و همكاران نيز خاضعانه انتظار داريم تا ضمن دوري از مطالب حاشيه اي و سطحي و با نگاه فني و نگرش كلان به چنين موضوعاتي و انعكاس نقطه نظرات سازنده خود سهمي در حل مشكلات بهداشتي طيور كشور داشته باشند.

با سپاس

سيد علي غفوري

متخصص بهداشت و بيماريهاي طيور و مجري طرح
 
 
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
0
1
البته این طرح بیشتر از اینکه برای سازمان دامپزشکی آب داشته باشد برای بسیج سازندگی در هفته بسیج نان داشت. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
ناشتا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
1
0
طرح خوبي بود پتانسيل بسيج سازندگي از بخش خصوص بهتراست ،بعضي مراکز خصوص يک شيشه واکسن تزريقي را باز ميکنند و طي چندروز سي سي باقيمت چندبرابر ميفروشند،انشااله استفاده از بسيج در همه هروژه ها ادامه يابد
دکتر دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
0
2
ابتدا در جواب دوست عزیزمون که فرمودند پتانسیل بسیج بالاتره باید عرض کنم که همیشه کارایی یک بخش تحصیل کرده در زمینه تخصصی بالاتره ولی این طرح برای بخش خصوصی دامپزشکی به صرفه نبود
ضمنا توی استان گیلان از واکسن هایی استفاده شد که تاریخشون یکماه گذشته بود، لطفا این موضوع رو بررسی کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
0
0
من ممنون ميشم يه نفر واژه صعوبت رو براي من معني كنه من فقط فارسي بلدم كه اونم ظاهرا بلد نيستم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
0
2
تو تصاويري كه از اين طرح بزرگ و ملي در همين سايت منتشر شده است آقاي دكتر غفوري خودشان جزو برنامه ريزان طرح هستند و قرار بود در نامه شان به انتقادات جواب دهند ولي ظاهرا خودشان هم منتقد طرح هستند ... البته اعتراف به اشتباهات جزو خصايل نيكويي است كه همه آنرا ندارند و اين مسئله نشاندهنده حرفه اي بودن ايشان است آرزوي موفقيت برايشان داريم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
0
0
آقای مجری تجویز یک دوز واکسن کشته و به قول شما به صورت مقطعی و در مقیاس محدود چه فایده ای خواهد داشت؟؟؟؟
منقد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
0
1
با سلام
نمی شود در رابطه با موضوعات علمی هوایی صحبت کرد لطفا به سئوالات زیر پاسخ داه شود:
1 رفرنس این نوشتار" الگوهای جهانی، واكسيناسيون طيور روستایی عليه نيوكاسل زمانی موفق خواهد بود كه با روشی آسان، ارزان يا حتی رايگان و توسط خود روستائيان آموزش ديده انجام گيرد" را ارائه بفرمایند
2. زمان واکسیناسیون بطور مطلق غلط و غیر کارشناسی بوده است لطفا توضیح بدهند که زمان واسیناسیون بر چه مبنایی انتخاب شده است؟
4. تجویز یک دز واکسن به این روش چه پشتوانه ی علمی دارد؟
5. چرا قبل از اجرای طرح با هیچ کس حتی نظام دامپزشکی هماهنگ نشده بوده؟
5. .....................................؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
0
0
لطفا توضیح بفرمیاند در کجای دنیا چیزی بنام "متخصص بهداشت و بيماريهاي طيور" وجود دارد؟
پاسخ ها
امیر محمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
...... خودت چیکاره ای؟
همكار بخش خصوصي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
0
2
ضمن خسته نباشيد به مجريان اين طرح بخصوص استاد گرامي اقاي دكتر غفوري عزيز.مثل هميشه يك قدم موثر و علمي برداشتيد
بنده تعجب ميكنم با اين همه توضيحاتي كه ايشون دادند چرا اين دوستان هيچكدوم به اين متن توجه نكردند و صحبتهاي عجيب و غريب كردند.
دوست عزيزي كه فرموديد مجري طرح منتقد طرحه، چطوري اين برداشت رو كرديد؟
همكار محترمي كه فرموديد يك واكسن كشته چه فايده اي داره خوب ايشون كه نوشتند چون فايده نداشته سراغ واكسن زنده رفتند. لطفا يا يه مطلبي رو كامل بخونيد يا اگر يه نگاهي انداختيدلطفا اظهار نظر نفرماييد.
با ارزوي موفقيت براي همكاران بخش طيور بخصوص اقاي دكتر تهراني عزيز و دكتر غفوري مهربان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۰
0
0
همكار بخش خصوصي نوشته پايين رو يه بار ديگه بخون شايد من معني نقد و بيان مشكلات رو متوجه نيستم محض اطلاع اينكه اينها فرمايشات دكتر غفوري عزيز هستند:

""با توجه به استقبال استان ها بدليل مشاهده اثرات ناشي از اجراي طرح بصورت كاهش موارد نيوكاسل، در سال 1393 حدود 3 میلیون قطعه طيور روستايي در استان هاي كشور با واكسن غير فعال واكسينه شدند. عليرغم ابراز رضايت ادارات كل استانها از نتايج اجراي اين طرح، اين امر با مشكلاتي نيز همراه بوده است كه اهم آن بشرح ذيل مي باشد:

- ضرورت بكارگيري از گروههاي مايه كوبي مجرب جهت تزريق واكسن

- عدم استقبال اغلب گروههاي مايه كوبي خصوصي از اين عمليات بدليل پايين بودن تعرفه مايه كوبي

- هزينه بالاتر واكسن و واكسيناسيون با واكسن كشته نيوكاسل (حدود 20 برابر گرانتر از واكسيناسيون خوراكي)

- صعوبت تلقيح واكسن كشته در مقايسه با واكسن خوراكي (واكسيناسيون انفرادي در مقايسه با واكسيناسيون جمعي)

- عدم پوشش كامل واكسيناسيون در صورت استفاده از واكسن كشته بويژه در مناطق با دسترسي كمتر

- عدم تحريك ايمني با واسطه سلولي در واكسنهاي كشته

- عدم وقوع پديده جايگزيني ويروس بدليل غير فعال بودن ويروس در واكسن های كشته""
سيد علي غفوري
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
0
2
با سلام و سپاس فراوان از پايگاه خبري حكيم مهر
ضمن تشكر از اظهار نظرات و الطاف خوانندگان محترم با توجه به اين كه هدف از ارائه توضيحات، شفاف سازي ذهن همكاران در مورد جزئيات طرح بوده است، بدينوسيله توضيحات تكمليي به شرح ذيل ارائه ميگردد. هر چند بنظر ميرسد استفاده از اسامي همچون ناشناس ،منتقد و........ و نيز بكارگيري از برخي كلمات و الفاظ در مورد مباحث فني و علمي و در خانواده علمي دامپزشكي برازنده نباشد.

1- در مورد بحث آب و نان همانطوريكه مطرح گرديد اين طرح توسط بسيجيان روستايي بطور كاملا رايگان اجرا گرديد.

2- در خصوص بحث تاريخ مصرف،موضوع از استان گيلان پيگيري شد كه موردي را گزارش نكردند ولي در صورتيكه محل مصرف واكسن راسا به اينجانب اعلام گردد، مجددا پيگيري خواهد شد.

3- منظور از صعوبت، سختي عمليات تزريق براي يك فرد عادي بدون تجربه و مهارت در مقايسه با تجويز آشاميدني واكسن مي باشد.

4- در مورد منتقد بودن بنده به اين طرح فكر ميكنم سوء تعبير يا تفاهم پيش آمده چون عرض شد كه بدليل عملي نبودن واكسيناسيون تزريقي در تمام مناطق بويژه مناطق دور دست و پراكنده، واكسن زنده غيربيماريزاي مقاوم به حرارت مورد استفاده قرار گرفت و اعتراف به اشتباهي در توضيحات مطرح نگرديده است.

5- در مرحله قبلي طرح در 4 استان در دو گروه واكسينه و شاهد در تاريخ واكسيناسيون و 2 هفته بعد نمونه هاي سرمي و مولكولي اخذ و اثر بخشي واكسن مورد مطالعه قرار گرفت كه بخاطر اخذ نتايج مطلوب از نظر افزايش تيتر و shedding ويروس واكسن در طيور واكسينه، مرحله بعدي طرح به اجرا درآمد كه مقاله اي در اين زمينه در حال تهيه است. در مرحله اصلي نيز همين بررسي در 2 استان با فواصل 2 هفته تا 3 ماه بعد از واكسيناسيون در حال انجام است.ضمن اين كه موسسه محترم رازي نيز قبلا مطالعه in vivo در مورد محصول خود جهت ثبت اين واكسن انجام داده است.

6- در مورد واكسن كشته، اگر خواننده محترم بطور كامل مطالعه مي فرمودند ما هم با نظر ايشان موافق بوده ايم كه تجويز يك دوز بطور مقطعي كارايي مطلوب ندارد.

7- ضمن تعجب از اطلاق كلمه "هوايي صحبت كردن" بايد اظهار داشت كه در خصوص بكارگيري از روستائيان آموزش ديده خواننده محترم مي توانند با استفاده از كلمات apathogen,thermostable,heat resistant,newcastle,backyard ,village در اينترنت به تعداد زيادي منبع و مقاله در اين خصوص دسترسي پيدا كنند. يكي از كشورهايي كه در اين زمينه پيشرو و صاحب سبك است استرالياست كه با واكسيناسيون طيور بومي سالها پيش موفق به ريشه كني نيوكاسل حاد گرديده است.

در مورد زمان واكسيناسيون، اين واكسن قرار است در سال 4 بار در طيور بومي هر روستا مصرف شود كه مسلما تمام فصول گرم و سرد سال را در بر خواهد گرفت.

روش تجويز واكسن و ميزان دز بر اساس توصيه شركت سازنده بوده كه قطعا پشتوانه علمي داشته است.

در مورد مشورت با سازمان محترم نظام دامپزشكي هم پيشنهاد خوبي است كه قطعا در مرحله بعدي انجام خواهد شد.

در پايان مجددا به عرض مي رساند هرگونه پيشنهاد سازنده كه بطور مستقيم و شفاف از طرف همكاران (البته با هويت واقعي) روشنگر و مفيد خواهد بود- با سپاس فراوان
محمد عبدالشاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
0
1
به عنوان یکی از افرادی که در مطالعات روی واکسن نیوکاسل زنده مقاوم به گرما نقش کوچکی داشته‌ام، بر خود لازم میدانم مطالبی را در باب جایگاه این واکسن و عملکرد آن در کنترل بیماری در گله ‌های Backyard به استحضار خوانندگان محترم برسانم.
واريانتهاي مقاوم در برابر حرارت ويروس نيوكاسل، در حال حاضر اساس نوعي از واکسن را براي جوجه‌هاي تجاري تشكيل مي‌دهند كه در استراليا، آسياي جنوب شرقي و آفريقا به طور متداول استفاده مي‌شود. در ايران مدتهاست كه در جوامع علمي اهميت كاربرد اين واكسنها بويژه در مناطق روستايي احساس شده است ولي تا زمان شروع مطالعات تولید آن در داخل، اقدام مهمي براي برطرف كردن اين نياز به طور جدي و عملي صورت نگرفته بود.
واكسن‌هاي نيوكاسل مقاوم به گرما كه در پاتوتيپ ويروس‌هاي نيوكاسل فاقد حدت قرار مي‌گيرند، ضمن بي‌ضرر بودن، از توانمندي كافي براي ايجاد ايمني و محافظت در پرنده‌هاي خانگي، روستايي و حتي گله‌هاي داراي پرورش صنعتي برخوردار هستند و در صورت استفاده درست و به‌هنگام از آنها، جايي براي نگراني نخواهد بود. واكسن تهيه شده با اين قبيل سويه‌ها، براي استفاده در تمام گله‏هاي طيور و تمام سنين به‌ويژه در مناطق گرمسيري قابليت مصرف دارد. پایداری بالاتر این واکسن در دمای محیط در مقایسه با سایر واکسنهای زنده رایج، کمک می‌کند تا از تاثیر برخی خطاهای احتمالی در شکست واکسیناسیون کاسته شود.
واكسن‌هاي نيوكاسل مقاوم به گرما را مي‌توان با تمام روش‌هاي انفرادي و گروهي رايج براي واكسيناسيون شامل قطره چشمي، همراه با آب آشاميدني و اسپري به كار برد. البته روش متفاوت براي تجويز چنين واكسن‌هايي، همراه با انواع خاصي از دانه‌هاي غلات و يا غذاهاي پلت‌شده است كه پرنده‌ها را با آن تغذيه مي‏كنند.
مزيت بارزي که مصرف اين واکسن در مقايسه با سويه‌هاي واکسينال رايج اعم از پنوموتروپ و انتروتروپ دارد، آن است که به دليل مقاومت در شرايط دمايي فارم و ماندگاري بالا در محيط، با القاي پديده چرخش ويروس واکسينال يا Rolling Vaccination، منجر به مواجهه طولاني مدت گله با ويروس واکسن مي‌شوند و دوام ايمني بالاتري را تامين مي‌کنند. چنين ويژگي سبب مي‌شوند که در مواقعي که به هر دليل ناچار از واکسيناسيون به روش آشاميدني هستيم، ابزار مناسب در اختيار داشته باشيم تا معايب بالفطره اين روش واکسيناسيون و يا کمبودها و نقايص موجود در چگونگي اجرا را بپوشانيم.

موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی مجموعه آزمون‌هاي کنترل کيفي را شامل بي ضرري، توانمندي، پايداري، استريليتي از نظر باکتري، قارچ، مايکوپلاسما، تست خلوص براي تعيين عدم حضور عوامل ناخواسته و ... بر اساس دستورالعمل‌هاي استاندارد OIE و فارماکوپه اروپايي بر روی واکسن تولیدی خود انجام داده است.
این آزمون‌ها در شرایط آزمایشگاهی، داخل ایزولاتور اجرا شدند و حتی براي شناخت بهتر از ويژگي‌هاي ايمني‌زايي اين ويروس، ارزيابي‌هاي تکميلي در شرايط نزديک به فيلد انجام گرفتند. هم در مطالعات چالش و هم در پايش سرولوژي نتايج مطلوب و قابل قبولي به‌دست آمد. به علاوه مطالعه‌اي نیز در قالب پايان‌نامه دوره دکترا در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران صورت پذیرفت و نتايج استفاده از واکسن نيوکاسل مقاوم به گرما در ماکيان بومي در مقايسه با برنامه رايج (B1 + La Sota) نشان داده شد.
در پایان لازم به ذکر است که طرح توليد واکسن نيوکاسل مقاوم به گرما حاصل همکاری و همدلی استادان دانشکده دامپزشکي دانشگاه تهران، مسوولين ذي‌ربط سازمان دامپزشکي و کارشناسان موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازي بود و توانست ظرف حدود 5/3 سال به منجر به تولید فراورده ارزشمندی در راستای کنترل بیماری نیوکاسل در کشور شود.
نظر شما
ادامه