کد خبر: ۳۳۲۷۱
 

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مهاجر در تالاب‌های میانکاله مازندران، میقان استان مرکزی و مجموعه‌ای در استان قم مشاهده شده که کارهای پیشگیری از انتشار ویروس با کمک وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است، ولی مردم نگران استفاده از مرغ و تخم‌مرغ نباشند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر مهدی خلج» در مورد آخرین وضعیت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که طی یک ماه اخیر در برخی مرغداری های کشور مشاهده شده، اظهار داشت: براساس پایشی که انجام داده بودیم، ویروس در گردش آنفلوانزای پرندگان نداشتیم، اما تیپ H5N8  که توسط پرندگان مهاجر به کشور وارد شده‌ است، برخی واحدهای پرورش را آلوده کرده بود که مرغ آنها امحاء شد.

وی اضافه کرد:‌ این ویروس در بسیاری از کشورهای جهان تلفات ایجاد کرده است و زمانی پرندگان مهاجر آزاد، مخزن این ویروس بوده، اما اکنون ایجاد بیماری و تلفات هم می‌کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه در بسیاری از تالاب ها و نقاط دنیا مرگ و میر پرندگان مهاجر دیده شده، افزود: این اتفاق در تالاب میانکاله مازندران، میقان استان مرکزی و مجموعه‌ای در قم دیده شده است که نمونه‌هایی از پرندگان تلف‌شده و بیمار ناشی از آنفلوانزای H5N8 بوده‌اند.

وی اضافه کرد: پرندگان مهاجر می‌توانند به سرعت بیماری را در بین پرندگان اهلی هم انتشار دهند و از آنجایی که ما کشوری هستیم، با پرندگان بومی و تراکم زیاد و همچنین مرغداری‌های صنعتی ما انبوهی از طیور را در خود جای داده‌اند، باید مراقب این مسئله باشیم.

وی یکی دیگر از عوامل مشکل‌آفرین در سرعت انتشار ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را در بین مرغداری‌ها، نزدیک بودن مرغداری‌ها به یکدیگر و همچنین رفت و آمد ماشین‌های حمل مرغ و خوراک دام عنوان کرد و افزود: این مسئله، سرعت را بیشتر می‌کند، اما در 7، 8 استان موارد مشاهده شده، با کمک وزارت جهاد کشاورزی، محصور و محدود شده و گزارشات آن به سازمان جهانی بهداشت هم ارسال شده است.

وی در پاسخ به سؤال دیگر فارس مبنی بر اینکه با این وضعیت، سرانجام صادرات مرغ و تخم‌مرغ چه می‌شود، به طور تلویحی خبر از توقف صادرات داد و گفت: ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در عرف تجارت جهانی محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند و در تلاشیم تا بیماری را زودتر کنترل کنیم، تا بتوانیم صادرات را از سربگیریم، اما صادرات به افغانستان ادامه دارد.

وی به مصرف‌کنندگان مرغ و تخم‌مرغ اطمینان‌خاطر داد که هیچ مشکل و مخاطره‌ای برای مصرف وجود ندارد و کنترل‌های لازم در این زمینه انجام می‌شود.
 
 
نظر شما
ادامه