کد خبر: ۳۳۳۲۰


رئیس کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی جامعه دامپزشکان ایران با ابراز نگرانی از بلاتکلیفی در توزیع شیر مدارس، معایب اجرایی نشدن این طرح را تشریح کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، «دکتر آراسب دباغ‌مقدم» با اعلام این خبر گفت: طبق برآوردهای آماری و تحقیقاتی که در کشورهای پیشرفته انجام گرفته، این نکته به اثبات رسیده که هر یک دلار هزینه برای پیشگیری، به میزان ۱۰۰ دلار از هزینه‌های درمان در آینده خواهد کاست.

وی با اشاره به اینکه چنین تحقیقی برای بسیاری از بیماری‌ها مانند کبد چرب، دیابت، پوکی استخوان و... انجام شده است، افزود: یکی از مهم‌ترین تصمیم‌ها برای پیشگیری از این بیماری‌ها اجرای اصول درست تغذیه‌ای است که مهم‌ترین آنها افزایش مصرف شیر و لبنیات است.

دباغ‌مقدم افزود: به‌عنوان مثال، استخوان‌های انسان در نهایت تا سن ۳۵ سالگی به ذخیره کلسیم می‌پردازد. بعد از آن کلسیم مورد نیاز بدن از این بانک، تهیه می‌شود؛ بنابراین در صورت کمبود این ماده معدنی در بدن، مطمئناً پوکی استخوان به سراغ فرد آمده و او را متحمل هزینه‌های فراوان مادی و معنوی می‌کند.

از نظر این کارشناس، کشورهایی مانند انگلیس که بعد از جنگ جهانی دوم، بر ضرورت توزیع شیر مدارس تأکید کرد، به‌عنوان پیشتاز این عمل شناخته می‌شود. اکنون هم بسیاری از کشورها که سلامت آینده مردم برای‌شان اهمیت دارد، طرح شیر مدارس را در اولویت کارهای خود قرار داده و از هیچ اقدامی در این زمینه دریغ نمی‌کنند. به‌عنوان مثال، از یارانه کالاهای زیان‌آور مانند سوخت‌های کربنی کاسته و به همان میزان به یارانه شیر اضافه می‌کنند تا کسی که به جای استفاده از وسایل نقلیه عمومی، از خودروی شخصی بهره می‌برد، هزینه بیشتری را متقبل شود. حتی برخی از دولت‌ها برای افزایش متوسط قد جامعه، در توزیع شیر مدارس، برنامه‌ریزی‌های کلانی انجام داده‌اند و برخی نیز آن را تا زمان اخذ دیپلم در مدارس ادامه می‌دهند.

دباغ‌مقدم معتقد است: بحث فرهنگسازی به غیر از سلامتی که مصرف شیر برای کودکان به ارمغان می‌آورد، مزیت دیگری است که نباید آن را نادیده گرفت؛ زیرا این امر موجب می‌شود که کودک، تا آخر عمر با شیر و لبنیات دوست بماند و ارتباط خود را با آن قطع نکند.

وی در پایان با تأکید بر اینکه در کشورهای پیشرفته مانند انگلیس، بحث شیر مدارس تنها در بودجه خلاصه نمی‌شود، بیان کرد: آنها همه چیز را محاسبه کرده‌اند و هزینه‌های پیشگیری و درمان را در قالب‌های مقایسه‌ای سنجیده و به این نتیجه رسیده‌اند که اثربخشی مصرف لبنیات، تا چه حدی می‌تواند سلامت جامعه را تضمین و هزینه‌ها را کاهش دهد؛ بنابراین مسئولان ما هم باید به این باور برسند تا این طرح از بلاتکلیفی خارج شود.


نظر شما
ادامه