کد خبر: ۳۳۳۴

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی قم ، خراسان رضوی و همدان

 

بهره برداری از اولین واحد مزرعه مرغ مادر در قم
 
همزمان با بهره‌برداری از30 پروژه بخش کشاورزی به مناسبت هفته دولت، در مراسمی تنها واحد مزرعه مرغ مادر در استان قم به بهره‌برداری رسید.
در این مراسم معاونت بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی طی سخنانی، استان قم را در زمینه محصولات دامی اعم از گوشت مرغ، گوشت قرمز و تخم‌مرغ حائز اهمیت برشمرد و اظهار داشت:استان قم 30 تا50 درصد محصولات فوق را بیش از نیاز استان تولید دارد.
وی افزود: در زمینه شیرخام، گوشت مرغ و تخم‌مرغ در کشور به خودکفایی رسیده‌ایم بطوریکه 5/9 میلیون تن شیرخام در کشور تولید شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان برنامه پنجم این میزان به 14میلیون تن برسد.
مهندس عباسی خاطرنشان کرد: در بحث تولیدگوشت مرغ باید از تولید نهادهای خوراکی دام، جوجه یکروزه، دان مرغ، کشتار، بسته‌بندی، ذخیره و عرضه به بازار در دست یک مجموعه باشد و با ساماندهی تشکلهای موجود و کمک آنها بتوانیم این زنجیره تولید را کامل کنیم.
لازم به ذکر است که مزرعه مرغ مادر مذکور می‌تواند در یک دوره (64هفته) تعداد 5 میلیون و 500 هزار قطعه جوجه یکروزه در استان تولید و با بهره‌برداری از فاز دوم این واحد تعداد 50 هزار قطعه مرغ مادرگوشتی به بهره‌برداری خواهدرسید که 23 درصد نیاز استان را تامین می‌نماید.ا
ین پروژه با سرمایه‌گذاری بالغ بر 15 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده و برای 45 نفر بصورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی ایجاد نموده است.

 

در 4 ماه نخست امسال صورت گرفت؛ توقیف 45 تن فرآورده خام دامی در قم
 
دکتر مهدی رفیعی با اشاره به فعالیت‌های اداره‌کل دامپزشکی استان قم در چهار ماهه ابتدای سال 89 اظهار داشت: در چهار ماهه اول سال 89 فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای در راستای نظارت بر دام‌ها و حمل ‌و نقل آنها در سطح استان صورت گرفت.
وی افزود: با برنامه‌هایی که در این مدت در نظر گرفته شده‌ بود، اقدامات بسیار مناسبی صورت گرفته و بیش از 4 هزار و 680 نفرساعت نظارت قرنطینه‌ای صورت گرفت.
مدیرکل دامپزشکی استان قم ادامه داد: با این میزان فعالیتی که در چهار ماهه اول سال صورت گرفت، تعداد 3 هزار و 600 خودروی حامل دام و فرآورده‌های خام دامی در سرتاسر استان بازدید شد.
وی از شناسایی 123 راننده متخلف در بازدید‌های انجام ‌شده از خودروهای حامل فرآورده‌های دامی خبر داد و عنوان داشت: با شناسایی این رانندگان متخلف 45 تن فرآورده خام دامی هم توقیف و 6 تن فرآورده خام دامی ضبط و معدوم شد.
رفیعی با اشاره به ضرورت انتقال دام‌های آلوده به استان‌های مبدا گفت: علاوه بر ضبط این فرآورده‌های دامی، 4 هزار راس دام هم به استان‌های مبدا عودت داده شد.
وی با اشاره به فعالیت‌های پست‌های سیار قرنطینه در استان قم اظهار داشت: با افزایش تعداد پست‌های قرنطینه استان به سه پست، این مراکز از ابتدای مرداد ماه در بخش‌های مرکزی، سلفچگان و جعفریه مستقر شدند.
مدیرکل دامپزشکی استان قم تصریح کرد: تاکنون فعالیت‌های کنترل پست‌های سیار بسیار خوب بوده، اما با افزایش تعداد پست‌ها به دنبال تشدید میزان نظارت‌های قرنطینه‌ای هستیم.
وی ادامه داد: البته در این راستا تعامل و هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های استانی مانند نیروی انتظامی، دادگستری و... برای سهولت در امر نظارت صورت گرفته است.
رفیعی خاطرنشان کرد: با توجه به مصوبه ستاد کالا و قاچاق وزارت کشور نقل و انتقال هرگونه دام فاقد پلاک و مجوز حمل بهداشتی که شناسایی شوند، به عنوان قاچاق تلقی شده و پرونده کالای قاچاق در مورد آن تشکیل می‌شود.

------------------------------------------

 

افزایش 20 درصدی توان بخش خصوصی دامپزشکی در خراسان رضوی

 
در راستای اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی و واگذاری امور تصدی گری به بخش خصوصی، اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی اقدام به افزایش 20 درصدی اعضای بخش خصوصی دامپزشکی در اقصی نقاط استان نموده است.
رئیس اداره دارو، درمان و آزمایشگاههای اداره کل دامپزشکی استان  در این باره اظهار داشت: طی یک سال گذشته تعداد اعضای نظام دامپزشکی خراسان رضوی با افزایش 20 درصدی به 1700 نفر رسیده است.
دکر ناصر ازغدی اعلام داشت: دامپزشکی یکی از پیشروترین دستگاه های دولتی در توسعه بخش خصوصی و واگذاری امور غیرحاکمیتی به بخش غیردولتی بوده است که در برخی امور از جمله در حوزه توزیع دارو، تولید دارو، درمان و واکیسناسیون طیور این میزان به 100 درصد رسیده است.
وی که نایب رئیس سازمان نظام دامپزشکی خراسان رضوی نیز می باشد تصریح نمود: یکی از مهم ترین وظایف در زمان حاضر، واگذاری دقیق و حساب شده امور غیرحاکمیتی به بخش خصوصی در چارچوب سازکاری تعریف شده و مشخص می باشد به طوری که سازمان دامپزشکی که یکی از مهم ترین دستگاه های نظارتی و حاکمیتی بهداشتی است، بتواند ضمن اعمال نظارت لازم بر فعالیت های بخش خصوصی، پاسخگوی نیازهای روبه رشد جامعه و مسئولیت های قانونی خود باشد.
دکتر ازغدی افزود: در این راستا اداره کل دامپزشکی استان نیز ضمن تقویت بخش خصوصی و افزایش کمی و کیفی زیربخش های مرتبط تلاش نموده است تا با برنامه ریزی های مختلف همزمان با کاهش فعالیت های غیرحاکمیتی نسبت به ارتقای توان نظارتی خود اقدام نماید.
رئیس اداره دارو، درمان و آزمایشگاههای دامپزشکی استان یادآور شد: دامپزشکی در اجرای وظایف حاکمیتی خود و به عنوان متولی بهداشت دام و طیور و تامین کننده بخش مهمی از بهداشت عمومی بایستی توان پاسخگویی به نیازهای جامعه را در این حوزه داشته باشد و لازم است تا در انجام این وظایف خطیر حمایت های ویژه از این بخش به عمل آید که از جمله ضروریات آن ایجاد ابزارهای حاکمیتی در جهت نظارت بر بخش خصوصی و نیز پایش وضعیت سلامتی جمعیت دام و طیور، کنترل بیماریهای دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام می باشد.
وی افزود: آزمایشگاه های تشخیص دامپزشکی، آزمایشگاه های کنترل کیفی و نیز مراکز بررسی بیماری های دامی در کنار آموزش و نیز اعمال سازوکارهای نظارت میدانی از مهم ترین ابزارهای اعمال حاکمیت همزمان با واگذاری امور تصدی گری می باشد.

------------------------------------------

 

کشتارگاه صنعتی دام نهاوند با حضور استاندار همدان افتتاح شد
 

این کشتارگاه که در زمینی به مساحت 3 هکتار و زیربنای 4950 مترمربع با اعتباری بالغ بر 14 میلیارد ریال در نهاوند احداث و در چهارمین روز از هفته دولت (5/6/89) با حضور استاندار و مسئولین استانی و شهرستانی افتتاح شد.
 دکتر کریمی مدیر کل دامپزشکی استان همدان ضمن اعلام این خبر افزود: یکی از عوامل مهم تولید گوشت سالم و بهداشتی برای جامعه وجود کشتارگاه صنعتی است و هر چه این امکانات به روز و استاندارد باشد در کیفیت و سلامت گوشت اثرگذار خواهد بود و با تلاش و پیگیری های مدیریت کشتارگاه صنعتی زاگرس و مساعدت های ادارات ذیربط در سطح استان در کمترین زمان ممکن این کشتارگاه به بهره برداری رسید و با ظرفیت خوبی که این کشتارگاه دارد می تواند علاوه بر نیاز شهرستان نهاوند نیاز گوشت قرمز شهرستانهای نزدیک را نیز فراهم نماید.

 

نظر شما
ادامه