کد خبر: ۳۳۳۶

حکیم مهر -  مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: طرح احیای زیستگاه گونه شنگ که گونه‌ای حمایت شده سگ آبی است با همکاری تشکل‌های مردم‌نهاد و بومی منطقه در تالاب بین‌المللی پریشان در حال اجرا است.

حسین‌علی ابراهیمی کارنامی اظهار داشت: حدود 20 هکتار از سطح خشک شده تالاب پریشان با مدیریت اداره کل محیط زیست و همکاری تشکل‌های مردم‌نهاد و منطقه چشمه‌گپ به سدی کوچک تبدیل شده است.
وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون زیستگاه گونه حمایت شده شنگ در این منطقه احیا شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس بیان داشت: قبل از اجرایی شدن این طرح مطالعات احیا به صورت علمی توسط کارشناسان صورت پذیرفته است.
ابراهیمی تصریح کرد: سد کوچک توسط 3 هزار گونی پر شده از خاک منطقه احداث شده و گام‌های مثبت و ارزنده‌ای در راستای احیای زیستگاه گونه‌های حمایت شده است.
وی ابراز داشت: گونه‌های شنگ که یک نوع سگ آبی در معرض خطر است مورد حمایت قرار گرفته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت: در حال حاضر بیش از 90 درصد از سطح دریاچه پریشان به دلیل کمی بارش و افزایش تبخیر و عدم مدیریت صحیح منابع آبی دچار خشکسالی شده است.
ابراهیمی تصریح کرد: در حال حاضر کمیته محلی و استانی مدیریت تالاب پریشان با محوریت استفاده اصولی از منابع آبی تشکیل شده است.
وی در ادامه افزود: هدف از تشکیل این کمیته برداشت صحیح و کنترل منابع آبی توسط جامعه محلی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس خاطرنشان کرد: با آموزش و تنویر افکار عمومی جوامع محلی و بومی نیز به کمک احیای تالاب پریشان آمده‌اند.
ابراهیمی بیان داشت: هم‌اکنون مراحل احیای این تالاب شروع شده و فاز نخست آن به پایان رسیده است.
وی با اشاره به اینکه با هماهنگی‌های صورت گرفته شاهد احیای کامل تالاب بین‌المللی پریشان می‌شویم، گفت: با احیای این تالاب از تخریب اراضی کشاورزی منطقه و زیرساخت‌ها جلوگیری کرده و دغدغه‌های مربوط به احتمال ایجاد آلودگی با منشأ پودرهای میکرونیزه تالاب که بر اثر خشکسالی به وجود می‌آید برطرف می‌شود.
ابراهیمی خاطرنشان کرد: منابع تأمین آب دریاچه پریشان شامل نزولات جوی و آب‌های روان است که اگر تبخیر و برداشت بیش از حد صورت گیرد شاهد خشکسالی می‌شویم.
وی اضافه کرد: در پی آن هستیم که با آبیاری زیرزمینی اصولی شاهد بیلان مثبت در تالاب پریشان بشویم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در خاتمه گفت: با بارش رحمت الهی بار دیگر شاهد تشکیل روان آب‌ها به سمت تالاب پریشان می‌شویم.

 

نظر شما
ادامه