کد خبر: ۳۳۳۶۸

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخمگذار کشور و مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به گستردگی شیوع آنفلوآنزای پرندگان نسبت به سال گذشته گفت: سازمان دامپزشکی به تنهایی نمی تواند با این بحران مقابله کند و به همکاری دستگاهها نیاز است.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، «دکتر سید فرزاد طلاکش» با حضور در برنامه گفتگوی 18:30 و اشاره به تشکیل اولین جلسه ستاد ملی آنفلوآنزا به ریاست معاون اول رئیس جمهور و تصمیم های گرفته شده گفت: در اولین جلسه ستاد ملی آنفلوانزا به استانداران دستور داده شد تا از تشکیلات دامپزشکی در اجرای عملیات برای کنترل و ریشه کنی آنفلوآنزا پرندگان حمایت کنند، همچنین نیروهای مسلح مکلف شدند در فرایندهای معدوم سازی و برخورد با متخلفان در اجرای طرح با سازمان دامپزشکی همکاری کنند.

او بیمه مرغداری ها و تامین اعتبار لازم برای پرداخت خسارت را از دیگر تصمیم های مهم ستاد ملی آنفلوآنزا اعلام کرد و افزود: قانون بیمه در خصوص مرغداری ها وجود دارد و مشکل موجود در ارزیابی و تامین اعتبار بیمه است که مبلغ خسارت پرداختی از سوی بیمه جوابگوی مرغداری های کشور نیست.

طلاکش گفت: خسارت های سال گذشته مرغداران پرداخت نشده و زمان بیمه مرغ داری ها رو به پایان است و همین موضوع می تواند باعث شود برخی از این واحدها به سمتی بروند که وجود بیماری را عنوان نکنند و این اقدامشان افزایش چرخه بیماری را به وجود بیاورد.

او افزود: گسترش استانی بیماری آنفلوآنزا نسبت به سال گذشته بیشتر بوده و بر اساس گزارش ها، در سال جاری یازده استان درگیر شده اند و این میزان در سال گذشته حداکثر چهار استان بوده است.

طلاکش با اشاره به علت تشکیل ستاد ملی آنفلوانزا گفت: علت تشکیل این ستاد حضور افرادی از وزارت اطلاعات، وزارت کشور، نیروی انتظامی، وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و پدافند عامل برای کمک به حل بحران آنفلوآنزای پرندگان و یاری رساندن به سازمان دامپزشکی برای ریشه کن کردن این بیماری است.

«دکتر سیدعلی غفوری» معاون دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری های طیور سازمان دامپزشکی دیگر مهمان برنامه، آنفلوانزا پرندگان را معضل جهانی خواند و گفت: در حال حاضر ۴۷ کشور دنیا با این بیماری درگیراند و الگوهای مقابله با آن مشخص است که بر اساس مطالعات انجام شده می توان با این بیماری مقابله کرد.

او افزود: برای مواجهه با این بحران باید مطابق مصوبات ستاد ملی آنفلوآنزا تمامی دستگاه ها به یاری یکدیگر بیایند زیرا سازمان دامپزشکی به تنهایی نمی تواند با این بیماری مقابله کند و آنرا در کشور ریشه کن کند.

غفوری گفت: به محض اینکه گزارش مشاهده بیماری به ما داده می شود و آزمایشگاه آنرا تایید می کند ما به استان و دستگاههای مربوطه گزارش را ابلاغ می کنیم و فرایند معدوم سازی طیور موجود در آن محدوده و سایر اقدامات لازم برای کنترل چرخه بیماری انجام می شود.

او با اشاره به این که شیوع بیماری آنفلوانزا در طیور هرسال مسئله نگران کننده ای است، گفت: شیوع آنفلوانزا در هر کشوری از طریق پرندگان آبزی مهاجر صورت می گیرد. با توجه به این که کشور ما آمادگی پذیرش پرنده های مهاجر را دارد، هرسال شیوع بیماری آنفلوانزا می تواند تهدید جدی برای صنعت طیور باشد و این نگرانی در این فصول طبیعی است. البته عمده نگرانی ما پرواز این پرندگان مهاجر به نیمه شمالی کشور است.

غفوری گفت: روستائیان و مرغداران با رعایت نکات بهداشتی و بکارگیری اصول امنیت زیستی می توانند چرخه بیماری را محدود کنند و به سازمان دامپزشکی برای ریشه کن کردن این بیماری کمک کنند.

«دکتر فرشید رضایی» کارشناس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در گفتگوی تلفنی با برنامه روی خط خبر گفت: احتمال وجود آنفلونزای مرغی هم در بین پرندگان اهلی و هم پرندگان وحشی وجود دارد. اما در مورد اینکه ابتلای انسان به این ویروس چقدر محتمل است، تاکنون موردی از ابتلا انسانی به انفلونزای مرغی گزارش نشده است.

رضایی درباره اینکه ویروس آنفلوانزای مرغی در دمای ۷۰ درجه از بین می‌رود یا خیر؟ گفت: بله این حرارت برای پخت استفاده می شود. اگر تخم مرغ مغز پخت شود نگرانی برای ابتلا به انفلونزای مرغی وجود ندارد.

رضایی وجود نظارت دقیق سازمان دامپزشکی و اتحادیه های تولید و عرضه مرغ به مردم توصیه کرد: گوشت مرغی که در بازار وجود دارد، کاملا مورد اطمینان است اما خرید و فروش گوشت پرندگان مختلف مثل پرندگان وحشی باید متوقف شود و در دسترس بچه ها قرار نگیرد.
 
 
 
نظر شما
ادامه