کد خبر: ۳۳۳۹۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر مهدی خلج» افزود: اطلاع‌رسانی نیازمند ادبیاتی منطقی و ملایم است تا کسی نگران نشود و ما هم قرار نیست به مردم واقعیت‌ها را نگوییم ...
 

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی کشور به مردم اطمینان داد: مصرف گوشت مرغ و تخم‌مرغی که از مراکز معتبر و مورد تأیید دامپزشکی باشد هیچ‌گونه نگرانی برای آنها ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، رئیس سازمان دامپزشکی کشور روز گذشته با حضور در استان قزوین و بازدید از مرغداری‌های منطقه آبیک از نزدیک در جریان آخرین وضعیت تراکم مراکز عمده پرورش طیور اجداد، مادر و تخم‌گذار تجاری در این منطقه قرار گرفت.

«دکتر مهدی خلج» سپس با حضور در اداره کل دامپزشکی استان قزوین به تشریح آخرین وضعیت بیماری‌های طیور در کشور پرداخت و با توجه به وجود مراکز عمده و استراتژیک (دو واحد اجداد تخم‌گذار منحصر بفرد در کشور و اجداد گوشتی) در استان قزوین توصیه‌های لازم را در راستای پیشگیری از بروز بیماری در این واحدها مطرح کرد.

در ادامه سفر رئیس سازمان دامپزشکی به استان ستاد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیز در محل دفتر استاندار قزوین تشکیل شد و خلج با ارائه تاریخچه‌ای از بیماری آنفلوانزا و پاندمی‌هایی که سالیان گذشته موجب مرگ‌ومیر در جوامع انسانی شده بود، گزارشی از روند بیماری در سطح کشور بیان کرد و افزود: سویه جدید ویروس آنفلوانزا (H5N8) که قبلاً فقط توسط پرندگان مهاجر منتقل می‌شد، در حال حاضر پرندگان مهاجر را درگیر بیماری کرده و موجب شیوع بیماری در مسیر مهاجرت پرندگان می‌شود که در حال حاضر تعداد قابل‌توجهی از کشورها از جمله ایران با این بیماری دست به گریبان‌ هستند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود شفاف‌سازی در بیان اطلاعات را با توجه به سیاست‌های دولت تدبیر و امید واجب دانست و گفت: در حال حاضر همان‌طور که در اطلاعیه‌های رسمی سازمان دامپزشکی کشور در خصوص درگیری استان‌ها با بیماری آنفلوانزا اعلام شده بود، کنترل و پیشگیری از شیوع بیش از پیش آن نیازمند عزم ملی و همکاری مردم و مسئولان و همچنین اطلاع‌رسانی مناسب به مردم از طریق صداوسیما و رسانه‌ها است که ضمن ارائه توصیه‌های لازم به عموم مردم، از هرگونه نگرانی بی‌مورد در جامعه بکاهند.

این مقام مسئول به مردم اطمینان داد مصرف گوشت مرغ و تخم‌مرغی که از مراکز معتبر و مورد تأیید دامپزشکی باشد هیچ‌گونه نگرانی برای مردم ندارد و همچنین توصیه کرد: از شکار و صید پرندگان مهاجر و ذبح و مصرف گوشت آن‌ها خودداری نمایند.

خلج در پایان از اقدامات به‌موقع اداره کل دامپزشکی استان قزوین در معدوم‌سازی واحدهای مبتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تقدیر و تشکر کرد و خواستار حمایت‌های استاندار و دیگر مقامات مسئول در استان قزوین از دامپزشکی شد.

«فریدون همتی» استاندار قزوین نیز ضمن ابراز رضایت از عملکرد دامپزشکی و ارائه گزارش‌های لازم در این زمینه گفت: استان قزوین در حال حاضر برای پیشگیری از شیوع بیماری در آماده‌باش کامل به سر می‌برد و در صورت اعلام اداره کل دامپزشکی از هیچ کمکی در این زمینه دریغ نخواهیم کرد.

مشاهده ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ۱۱ استان کشور

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در دیدار با استاندار قزوین گفت: با مشاهده ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ۱۱ استان کشور با بسیج همه امکانات برای مقابله با این بیماری وارد عملیات قرنطینه و کنترل شده ایم.

به گزارش مهر، دکتر خلج اظهار داشت: در شرایط کنونی هم پرندگان مهاجر و هر آبگیر وتالابی می تواند به عنوان محل حضور پرندگان یک تهدید برای انتقال بیماری باشد.

وی افزود: هرچند هیچ موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در انسان دیده نشده اما همه باید دغدغه بهداشتی داشته باشیم و اگر فردی پرنده ای را لمس کرد حتما باید نگران باشد که این بیماری می تواند از سطح پرنده به دیگران منتقل شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهارداشت: حتی باد می تواند منتقل کننده ویروس آنفلوانزای پرندگان باشد لذا اتخاذ مراقبت های ویژه بهداشتی کاملاً ضروری است تا خسارات کاهش یابد.

خلج بیان کرد: باید بازار پرنده فروشی ها که از نظر ما غیر قانونی است و مراکز عرضه مرغ زنده مراقبت شود چون بسرعت می تواند زمینه انتقال بیماری را فراهم کند که در این راستا ۱۲۰ هزار آزمایش صورت گرفته تا موردی مشاهده نشود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور یادآورشد: در این بیماری نباید فرصت از دست برود و سرعت عمل بسیار مهم و تاثیرگذار است که در این راستا یک بیماری آنفلوانزای پرندگان در شهر ملارد مشاهده شد که بلافاصله با واکنش سریع مهار و معدوم سازی انجام شد.

خلج بیان کرد: امسال در مبارزه با این بیماری با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، دامپزشکی و نیروی انتظامی بهترین نتیجه را گرفتیم و خوشبختانه در مناطق صنعتی آلودگی دیده نشده است.

وی اضافه کرد: دولت مسیر شفاف سازی را طی می کند و ما هم قرار نیست به مردم واقعیت ها را نگوییم، اما باید اطلاع رسانی به گونه ای باشد تا اگر لازم نبود مردم نگران نشوند و در این عرصه نیز چیزی حتی در عرصه بین المللی پنهان نیست.

خلج یادآورشد: اطلاع رسانی نیازمند ادبیاتی منطقی و ملایم است تا کسی نگران نشود و از رسانه ها انتظار داریم با اطلاع رسانی بموقع و اصولی مردم بویژه تولیدکنندگان واحدهای پرورش طیور را در جریان وضعیت آلودگی آنفلوانزای پرندگان قرار دهند.

نوسازی و بازسازی واحدهای مرغداری سنتی ضروری است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: مرغداری های سنتی، دورگردهای پرنده فروش، توزیع طیور به روش سنتی در روستاها یک تهدید جدی برای انتقال بیماری است که باید نسبت به آموزش مردم بویژه تولیدکنندگان سنتی بسرعت اقدام کنیم.

وی اضافه کرد: بهسازی، نوسازی و بازسازی واحدهای مرغداری در کشور باید جدی گرفته شود و از آنجا که آثار بیماری تا ۱۰۵ روز باقی می ماند باید بهداشت این مراکز تولیدی را جدی بگیریم.

خلج اظهارداشت: در کنار واحدهای تولیدی و مزارع پرورش مرغ مادر، اجدادی، گوشتی و تخم گذار باید بدانیم که اگر یک واحد مرغ مادر اجداد آسیب ببیند حدود ۶۶ هفته و برای مرغ تخم گذار ۷۸ هفته لازم است تا بازیابی شود.

وی گفت: ۲۶۰ کشتارگاه صنعتی در کشور داریم که در کنار مرغداریها باید مراقب باشیم تا ویروس به آنها منتقل نشود.

آموزش مرغداران برای مقابله با تهدیدات ویروسی ضروری است

خلج یادآور شد: در حوزه اقتصاد مقاومتی باید با درجه بندی تولیدکنندگان سنتی و صنعتی و توانمند بتوانیم تعریف جدیدی در این بخش داشته باشیم و بدانیم رسیدن به تولید پایدار نیازمند حضور تولیدکنندگانی ماهر و با دانش است.

وی بیان کرد: آموزش مرغداران برای تولید بهینه و بهداشتی و راههای مقابله با تهدیدات خارجی مانند بیماری آنفلوانزای پرندگان می تواند ما را در رسیدن به اقتصاد مقاومتی موفق کند.

خلج تصریح کرد: امروز که ویروس بیماری پرندگان وارد کشور شده باید با بسیج همه امکانات برای مقابله جدی اقدام کنیم و خسارات را به حداقل برسانیم.

خلج اضافه کرد: مقابله با این بیماری بیش از ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که باید از محل منابع مدیریت بحران تامین کنیم.

خلج اضافه کرد: از استاندار قزوین انتظار داریم با حمایت جدی خود و تامین اعتبار لازم برای نوسازی و بازسازی واحدهای مرغداری و مقابله با کانون های بحران در استان اقدام مقتضی را انجام دهند.

 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
0
0
کلا مدیریت بحران نمیدونین چی هست ، ه دنیا بعد از چند ماه درگیری به طور رسمی اعلام میکنن ، شما دو تا مرغ یه روستا الوده شدن ، نامه ای نبود به جایی نزنین ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
0
0
سوال اول؛ منظورتان که میفرمائید: مصرف گوشت مرغ و تخم‌مرغی که از مراکز معتبر و مورد تأیید دامپزشکی باشد هیچ‌گونه نگرانی برای آنها ندارد چیست؟ مگر در مراکز مورد تایید شما چه اتفاقی می افتد؟ آیا آزمایش مولکولی انجام میشود که با این قاطعیت صحبت میفرمائید یا باز هم مسئله بحث های کسب و کار و ..... است؟
سوال دوم؛ اینکه میفرمائید :  واحدهای تولیدی و مزارع پرورش مرغ مادر، اجدادی، گوشتی و تخم گذار باید بدانیم که اگر یک واحد مرغ مادر اجداد آسیب ببیند حدود ۶۶ هفته و برای مرغ تخم گذار ۷۸ هفته لازم است تا بازیابی شود. چطور محاسبه فرموده اید؟ مگر پیک تولید مرغ تخم‌گذار چند هفته است؟
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
0
1
آقای دکتر خلج سلام واقعا متاسفم
اگر همه کارها در مملکت اینگونه درست شود تعجبی نیست که این همه مملکت مشکل دارد .
شما باید قبل از وقوع وقتی روسها اعلام کردند آماده می بودی که نبودی !
شما باید قبل از شهریور آموزش وقوع احتمالی را به مرغدار ، دامپزشکان بخش خصوصی و دولتی و وزارتخانه میدادی که آماده واکنش سریع باشند که انجام ندادی !
بیماری شبیه خون زد و تا کنون 5000000 مرغ را معدوماند ! و شما همیشه به گونه ای رفتار کردی که اوضاع تحت کنترل هست و...
شک ندارم اگر فشار ها از طرف فضای مجازی نبود یک مورد بیماری از طرف شما اعلام نمیشد .
شما یک نامه به ستاد بحران وزارت نزدی که ما لااقل بحران داریم .
شما ستاد آنفلوانزا را با فشار فضای مجازی اجبارا پیگیر شدی .
شما یک بار نگفتی ما بودجه نداریم تا به کمبود گونی و آهک رسیدی .
شما هیچ سیستمی برای آموزش نداشتی و اصلاع رسانی ها را تعاونی های وابسته به صنعت میگفتند .
شما روی فریدون کنار و مشکلات فروش و شکار پرندگان شکاری یک کلمه حرف نزدی .
حتی عدد 5000000 معدومی را نگفتی و اقیار گفتند .
........................................
شما باید صندوق خسارت قوی تدارک میدیدی که موجب پنهانکاری نشود که ندادی .
بیماری دارد کارخودش را میکند و شما مطمئن باش دو دستانتان بالاست و ادای پیروز ها در میآورید .
......................................
کسی به کسی در این مملکت نیست وگرنه باید به این مسائل رسیدگی میشد .
ما مطمئنیم شما درد مرغداری که مرغش معدوم شده را نمیدانی و گرنه باید وزارتخانه را به خط میکردی تا اهمیت این را بدانند .
ما فهمیدیم مطیع بودن تجربه را هم ناکارا میکند و خود تجربه آدرس غلط برای مشخص نشدن عیوب میشود . من فکر میکنم روزی ............................ باید پاسخگو باشید .
اگر کمی جنبیدن هم مشاهده شده عرق مدیرا ن استانی و بعضی کارشناسان خدمتگذار دامپزشکی هست .
شما فقط با یکی دو نفر در سازمان کار میکنید و کسی را قبول ندارید که البته این را همه میدانند و زمزمه بلند آن در استان ها وجود دارد .
شما ...........................................
فقط این را بدانید که سه ماه از زمستان مانده و شما نباید به این زودی ژست پیروز ها را بگیرید .
آخرین کلام همیشه مشکلات بیماری بعد از نشستن گرد و خاک های بیماری مشخص میشود ، تب برفکی پارسال گذشت بره ها تلف شدند ، حدود 500000 و شما گفتی 30000 نتیجه اش گرانی گوشت فعلی هست ، حتی متوجه نبودید جلو صادرات رانت جویانه ... را بگیرید و نتیجه گوشت کیلوی 43 هزار تومان است و فقیر تر شدن مردم .
کشور اگر کاست بنفیت داشت شما باید پاسخگو به فرمایش رهبر انقلاب میشدید .
به هوش باشید به گونه ای عمل نکنید که فردا بیش از این پاسخگو باشید .
فرد آگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
0
0
ریاست محترم ؛ لطفا اندکی واقع بین باشید!
زمانی که مدیر کل اسبق شما (که بواسطه .............................!) در جلسات استانداری ، اصولا منکر وجود انفلوانزا در ایران میشد و آنرا مصادره به نفس میکرد ، باید به فکر همچین روزی نیز می بودید.
متاسفانه فرهنگ ................. در سازمان متبوع جنابعالی ، جایگاه حقایق و واقعیات موجود را به خود اختصاص داده است.
کسی چه می داند ؛ شاید زمان آن فرا رسیده که دامپزشکی ایران پوست بیاندازد و به جوانان لایقی که جز خدا به ...... گروهی وابسته نیستند نیز مجالی تازه داده شود.
نظر شما
ادامه