کد خبر: ۳۳۳۹۸
 

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: 15 کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اطراف تالاب میقان شهرستان اراک شناسایی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محسن شانقی» افزود: 13 واحد پرورش مرغ تخمگذار و 2 روستا از ابتدای شناسایی بیماری آنفلوانزای فوق حاد در اطراف تالاب میقان شهرستان اراک آلوده تشخیص داده شده و مراحل پاکسازی، قرنطینه و معدوم سازی بهداشتی در این مراکز با جدیت انجام شده است.

وی ادامه داد: برای مبارزه و جلوگیری از انتقال این بیماری 300 هزار قطعه طیور در این واحدها جمع آوری و معدوم سازی شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: با توجه به مهاجرت پرندگان مهاجر به تلاب میقان اراک احتمال انتقال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به واحدهای دیگر وجود داشته و برای جلوگیری از انتقال این بیماری، تولیدکنندگان باید همکاری لازم را با بازرسان را دستور کار قرار دهند و از جابه جایی طیور بدون مجوز دامپزشکی و خرید پرندگان زنده از دوره گردها خودداری کنند.

شانقی گفت: هم اینک 16 گروه ثابت و سیار قرنطینه ای و سه گروه پایش و مراقبت برای کنترل و جلوگیری از انتقال این بیماری در سطح استان مرکزی فعال بوده و هشت کشتارگاه طیور و مرغداری های سطح استان به صورت روزانه مورد بازرسی قرار می گیرند.

وی ادامه داد: یک میلیارد و 500 میلیون ریال برای کنترل و پیشگیری از این بیماری به دامپزشکی استان مرکزی اختصاص یافته است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطر نشان کرد: برای مقابله و جلوگیری از انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان 894 واحد مرغداری صنعتی و روستای در مدت یک ماه گذشته مورد پایش قرار گرفته و از 233 واحد نمونه برداری شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه پرندگان آزاد پرواز و مهاجر عامل اصلی انتقال این بیماری در سطح استان و کشور هستند، نیاز است برای کنترل و جلوگیری از انتقال این بیماری، از خرید و فروش هر نوع پرنده آزاد پرواز، زینتی، آبزی پرور و پرندگان بومی خودداری شود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از مردم خواست در صورت مشاهده تلفات غیر طبیعی در طیور خانگی این تلفات را به این اداره کل گزارش کنند و یا تلفات را به صورت بهداشتی دفن کنند.

وی خاطر نشان کرد: مردم می توانند بدون هیچگونه نگرانی گوشت مرغ و تخم مرغ مورد نیاز خود را از اماکن عرضه معتبر با بسته بندی، کد و مهمور به مهر دامپزشکی خریداری و با اطمینان مصرف کنند.

35 واحد مرغداری مرغ گوشتی و تخم مرغ در محدوده 10 کیلومتری تالاب میقان اراک به تولید گوشت سفید و تخم مرغ فعالیت دارند.

تالاب کویری میقان اراک زیستگاه 140 گونه پرنده است و سالانه 90 گونه پرنده مهاجر وارد این تالاب می شود.

 
 
نظر شما
ادامه