کد خبر: ۳۳۴۰۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
 

رئیس سازمان دامپزشکی کشور بابیان اینکه ۱۱ استان کشور درگیر بیماری آنفلوانزای پرندگان هستند، گفت: ۶ نقطه جدید در کشور توسط پرندگان مهاجر آلوده شده است و به همه روستاییان و پرورش‌دهندگان هشدارهایی درباره شیوع این بیماری داده‌ایم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر مهدی خلج» صبح امروز با سفر به قم در جمع خبرنگاران با اشاره به   شیوع آنفلوانزای پرندگان در کشور اظهار داشت: این‌گونه بیماری‌ها به علت زیانی که به عرصه اقتصادی و صنعت طیور می‌رساند، همواره جدی گرفته می‌شود و زمانی که جنبه‌های بهداشتی مخاطره‌آمیز برای انسان به وجود آورد اهمیت آن مضاعف می‌شود.

وی بابیان اینکه بیماری آنفلوانزای پرندگان بیشتر به‌واسطه ورود پرندگان مهاجر به کشور ایجاد می‌شود، افزود: زمانی که پرندگان مهاجر تلف می‌شوند مفهوم بدی برای پخش ویروس دارد، چراکه مردار آن‌ها توسط حیوانات دیگر متلاشی و ویروس گسترش می‌یابد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور استخرهای بزرگ پرورش ماهی در قم را مدنظر قرار داد و گفت: این استخرها که مساحتی در حدود یک هکتار دارند، نقطه جذابی برای پرندگان مهاجر به‌حساب می‌آید و به این دلیل شیوع ویروس آنفلوانزای پرندگان در قم هم پیدا شده است.

وی با تأکید بر اینکه 11 استان کشور درگیر بیماری آنفلوانزای پرندگان هستند، ابراز کرد: 6 نقطه جدید در کشور توسط پرندگان مهاجر آلوده‌ شده است و به همه روستاییان و پرورش‌دهندگان هشدارهایی درباره شیوع این بیماری داده‌ایم.

خلج به نمونه‌گیری  از یک هزار و 800 نقطه شامل محل‌های پرورش صنعتی طیور، مراکز روستایی و بازار عرصه پرندگان در کشور اشاره کرد و افزود: بیش از 43 هزار نمونه‌برداری از این نقاط انجام‌شده  و بیش از 120 هزار آزمایش سرمی و مولکولی نیز صورت گرفته است.

وی بابیان اینکه اولین مورد تلفات آنفلوانزای مربوط به 22 آبان ماه سال جاری بوده است، مطرح کرد: پس‌ازآن با نمونه‌برداری‌ها و ارسال آن به آزمایشگاه مشخص شد که ویروس جدیدی در بین پرندگان شیوع پیداکرده است که اقدامات ما در این زمینه ادامه دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد: پرورش‌دهندگان پرندگان مهم‌ترین کمک در مهار بیماری آنفلوانزای پرندگان را می‌توانند انجام دهند و اگر به موردی برخوردند سریعاً مراتب را گزارش کنند.

وی با درخواست از مردم برای عدم خرید پرندگانی که به‌صورت زنده و یا شکار شده‌اند، اظهار داشت: گوشت مرغ و سایر پرندگان را فقط از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنند و 100 درصد طیور کشتاری ما دارای کد رهگیری و بسته‌بندی‌ شده هستند.

خلج بابیان اینکه در برخی از استان‌ها تنها یک مورد از این بیماری گزارش‌شده و در برخی از استان‌ها هم بیش از سه هفته است موردی مشاهده نشده است، اظهار داشت: ولی درهرصورت ما در آماده‌باش کامل هستیم.

وی استان‌های مرکزی، کرمانشاه، تهران، البرز، قزوین، گیلان، گلستان، مازندران، قم، مرکزی، کرمانشاه و لرستان را درگیر با این بیماری دانست و گفت: در صورتی تنها یک مورد از این بیماری در کشور رؤیت شود، تمام مرغداری معدوم می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور استان قم را کانونی برای افزایش آلودگی‌ها برشمرد و افزود: آنفلوانزای پرندگان از 15 آذرماه سال جاری در قم شیوع پیداکرده و دامپزشکی به‌سرعت وارد عمل شده و به‌زودی شاهد خواهیم بود که اثری از این بیماری در قم وجود ندارد.

وی با درخواست از واحدهای پرورش طیور و پرندگان در قم ابراز کرد: درصورتی‌که موردی از تلفات پرندگان مشاهده شد هرچه سریع‌تر گزارش داده شود تا علاوه بر کنترل رفت‌وآمدها شاهد کاهش این بیماری در قم باشیم.

 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
0
0
((این‌گونه بیماری‌ها به علت زیانی که به عرصه اقتصادی و صنعت طیور می‌رساند، همواره جدی گرفته می‌شود و زمانی که جنبه‌های بهداشتی مخاطره‌آمیز برای انسان به وجود آورد اهمیت آن مضاعف می‌شود.))
واقعا متاسفم ! ..............!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
0
0
دلیل تاسفتون رو میشه بگید
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
0
0
سلام
دلیل تاسف شعار است ، این که در عمل به گونهای دیگر عمل کنی ودر شعار به گونه دیگر بگویی ! من مطین هستم ایشان اقصاد مرغدار را نمیداند چیست که بخواهد حمایت کند . داوار هم همین است پارسال آمار تلفات نیم میلیونی را 30000 داد و قیمت گوشت یکی از دلایل مهمش همین تلفات بره بزغاله های پارسال بود .
ناشناس
|
Hong Kong
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
0
1
این شش نقطه کجاست؟ یعنی چه که میفرمائید: 11 استان کشور درگیر بیماری آنفلوانزای پرندگان هستند، 6 نقطه جدید در کشور توسط پرندگان مهاجر آلوده‌ شده است؟
مهرتاش طالع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
0
1
کاش مدیران لایقی می‌داشتیم ...!
نظر شما
ادامه