کد خبر: ۳۳۴۱۷



مرگ قوهاي فريادكش تالاب فريدونكنار مازندران، ‌پاي نمونه‌برداران دامپزشكي را بر سر لاشه‌ها باز كرد تا علت مرگ قوها را مشخص كنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اعتماد، آخر هفته گذشته، حدود 10 تا 15 قوي فريادكش كه همه ساله زمستان‌ها، ‌تالاب فريدونكنار را براي گذران فصل سرما انتخاب مي‌كنند، ‌ناگهان از بين رفتند. ماموران حفاظت محيط زيست كه در حين گشت‌زني در منطقه با آنها برخورد كرده ‌بودند، ‌لاشه‌ها را به دامپزشكي تحويل دادند تا بعد از بررسي نمونه‌هاي برداشته شده از خون پرندگان توسط دامپزشكي علت مرگ آنها مشخص شود.

رييس يگان حفاظت محيط زيست مازندران در خصوص اين قوها گفت: هرساله حدود 10 هزار قو براي گذراندن زمستان به مازندران و فريدونكنار مي‌آيند و هرسال ما شاهد از بين رفتن تعدادي از آنها هستيم. امسال هم با ديدن لاشه‌هاي اين قوها، ‌از دامپزشكي خواستيم كه روي آنها آزمايش كند و نتيجه را اعلام كند. مسلم آهنگري گفت: هنوز علت مرگ اين پرندگان از سوي دامپزشكي مازندران مشخص نشده است. البته در جمعيت زياد هميشه تلفات هست، ‌اما امسال به خاطر اينكه آنفلوآنزا هم داشتيم، دامپزشكي در سطح شهر اعلام آمادگي كرده تا هر شهروندي كه گزارش لاشه پرنده بدهد، ‌سريعا نيروهايش را اعزام كند.

او در خصوص پايش پرنده‌ها توسط نيروهاي ميداني محيط زيست گفت: محيط‌بانان ما در منطقه‌اي كه قوها فرود مي‌آيند دايم در حال گشت‌زني‌اند. اين لاشه‌ها را هم محيط‌بانان پيدا كردند. روال به اين شكل است كه وقتي لاشه‌اي را پيدا مي‌كنند در صورت نياز براي نمونه‌برداري به دامپزشكي مي‌فرستند، در غير اين صورت لاشه را با آهك سريعا دفن بهداشتي مي‌كنند. آهنگري در خصوص امكان در دسترس بودن لاشه‌هاي آلوده براي مردم گفت: تمام سعي خود را مبني بر اينكه لاشه‌ها به دست مردم نرسد كرده‌ايم، محيط‌بانان ما شبانه‌روز در جايي كه محل تجمع قوها يا پرندگان است، مستقرند. ‌اما هشدارهايي هم در خصوص اينكه اگر با لاشه برخورد كردند داشتيم. به مردم، شوراها و ديگر ارگان‌هاي مرتبط اعلام كرده‌ايم با توجه به شيوع آنفلوآنزا، اگر لاشه ديديد دست نزنيد چون خطرناك است، دامپزشكي در اين شرايط آمادگي كامل دارد تا به محض اينكه گزارش لاشه پرنده‌اي داشته باشد، سراغ آن مي‌رود.

شكار پرندگان در شرايطي كه آنفلوآنزا در تالاب‌هاي شمالي بيداد مي‌كند، بحث ديگري است كه با وجود هشدارهاي محيط زيست و دامپزشكي، ‌همچنان شاهد شكار و فروش پرنده در بازارهاي شهرهاي ساحلي هستيم. آهنگري با اشاره به شكار در فصل بيماري، ‌گفت: سعي كرديم جلوي شكار را بگيريم تا حد زيادي هم موفق شده‌ايم. كلا پروانه‌هاي شكار را لغو كرديم اما همچنان شكار غيرمجاز انجام مي‌شود، ماموران ما هم در حين گشت‌زني اگر متوجه شكار غيرمجاز شوند، با آن برخورد مي‌كنند. فروش پرندگان در بازار هم بخش ديگري از اين مشكلات است، با وجود اينكه ابتلا به آنفلوآنزاي پرندگان، ‌در تمام طول ماه‌هاي سرد سال از سوي مراجع ذيربط هشدار داده شده، ‌اما همچنان گوشت اين پرندگان در بازار به شكل غيرقانوني فروخته مي‌شود.

آهنگري با اشاره به اعمال محدوديت براي فروش پرندگان در بازار گفت: در بازار هم با فروش غيرقانوني پرندگان مشكل داريم. قرار شده با مسوولان شهرستان جلسه‌اي در اين خصوص داشته باشيم و پيگير اين مساله شويم. يكي از برنامه‌هاي‌مان جمع كردن گوشت شكار در بازار است. بهرامي، ‌مدير روابط عمومي اداره كل محيط‌زيست استان مازندران نيز با اشاره به طبيعي بودن مرگ قوهاي فريادكش در تالاب فريدونكنار به «اعتماد» گفت: اين قوها هرساله به تالاب مي‌آيند، اينكه از تعداد زيادشان، 12-10تايي هم مي‌ميرند، ‌اتفاق عجيبي نيست.

علت مرگ‌شان در دست بررسي است، ممكن است هر چيزي باشد. يكي مي‌خورد به سيم برق، يكي از گرسنگي مي‌ميرد، يكي توانايي‌اش كم و ضعيف مي‌شود. امسال هم بحث آنفلوآنزا بيشتر از سال‌هاي پيش هم مطرح شده، ممكن است از اين مساله هم ناشي شده باشد.


نظر شما
ادامه