کد خبر: ۳۳۴۲۲



مدیر کل دامپزشکی مازندران بابیان اینکه در راستای آگاه سازی تولیدکنندگان جلسات متعددی را برگزار کردیم، اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از مردم و تولیدکنندگان آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را جدی نگرفته اند و ما درصدد هستیم تا با اطلاع رسانی مناسب و انجام اقدامات بهداشتی از سوی تولید کنندگان و شهروندان، از مخاطرات مرتبط جلوگیری ویا به حداقل برسانیم .

به گزارش حکیم مهر به نفل از فودنا، «دکتر حسین رضوانی» مازندران را از استان های درگیر با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دانست و تصریح کرد: خوشبختانه تا به الان صنعت مرغداری گوشتی استان درگیر این بیماری نشده است.
 
وی خاطر نشان کرد: پس از اطلاع از اولین کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با مدیران تشکل ها ارتباط برقرار کردیم.
 
مدیرکل دامپزشکی مازندران اظهار کرد: در سال جاری سویه H5N8 کشور را درگیر کرده که سرعت انتشار کمتر اما دارای آسیب رسانی بسیار زیادی می باشد.
 
رضوانی دلیل اصلی ورود آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را پرندگان مهاجر دانست.
 
مدیر کل دامپزشکی مازندران تصریح کرد: تمامی کشورهایی که درگیر سویه ی جدید آنفلوآنزای پرندگان شده اند علت اصلی انتقال ویروس را پرندگان مهاجر می دانند این درحالی است که بیش از 45 گونه پرنده مهاجر در دنیا ناقل انواعی از ویروس آنفلوآنزای پرندگان می باشند.

رضوانی از تولیدکنندگان گوشت سفید استان خواست قرنطینه را جدی بگیرند و اظهار کرد: انتقال مکانیکی مهمترین دلیل در انتقال ویروس خواهد بود، لذا از هرگونه ارتباط های غیر ضروری با سالن پرورش اجتناب کنید.

وی با اشاره به ممنوعیت عرضه طیور محلی و پرندگان در بازارهای هفتگی گفت: در جمعه بازار جویبار بیش از 30 هزار قطعه پرنده به فروش می رسید این موجب شد تا از عرضه پرندگان در این بازار تا اطلاع ثانوی جلوگیری شود.
 
مدیر کل دامپزشکی مازندران بیان کرد: هدف ما حمایت از صنعت مرغداری استان است و در این زمینه با اطلاع رسانی های متعدد تلاش کرده ایم که تولیدکنندگان با ما همراه باشند.
 
این مسئول با بیان اینکه نظارت بر کشتارگاه ها نیز تشدید شده است، تصریح کرد: هیچ کشتارگاهی بدون گواهی حمل اجازه تخلیه مرغ و کشتار را ندارد.
 
وی افزود: ضد عفونی و شست وشوی سبدهای حمل مرغ زنده در کشتارگاه های صنعتی به صورت جدی صورت می گیرد. رضوانی خاطر نشان کرد دامپزشکی در حال بررسی وضعیت طیور بومی سایر شهرستانها و مرغداریها میباشد.


نظر شما
ادامه