کد خبر: ۳۳۴۳۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور اطلاعیه شماره 5 این سازمان را در خصوص آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور منتشر کرد.

به گزارش حکیم مهر، متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

پیرو اطلاعیه شماره 4 بدینوسیله به اطلاع میرساند بیماری تاکنون در 11 استان تهران، البرز، قزوین، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، گلستان، مازندران، گیلان، قم، مرکزی و لرستان در پرندگان وحشی، طیور روستایی و یا واحدهای صنعتی پرورش طیور مورد شناسایی و تأیید آزمایشگاهی قرار گرفته است. البته در برخی از استان ها از جمله آذربایجان شرقی، البرز و گلستان موارد جدید بیماری طی 10 روز گذشته شناسایی نگردیده است.

از آنجایی که ورود آلودگی به کشور در ابتدا از سوی پرندگان وحشی مهاجر پذیرفته، لیکن ادامه انتشار آلودگی به دلیل رفتار پرخطر پرورش دهندگان روستایی و صنعتی (از جمله خرید طیور زنده از بازارچه ها و دوره گردها، ورود خودرو و افراد به شکل های مختلف به واحدهای پرورش طیور صنعتی و رفت آمد یک مالک در چند واحد تحت مالکیت و ... ) صورت گرفته است. همچنین علیرغم اعلام ممنوعیت صید، شکار و عرضه پرندگان وحشی متأسفانه شاهد عرضه این دسته از پرندگان و خرید آن توسط برخی شهروندان به ویژه در مناطق شمالی کشور می باشیم. لذا بدینوسیله اعلام می دارد مقابله با بیماری مستلزم رعایت دقیق موارد اعلام شده از سوی سازمان دامپزشکی کشور به ویژه ضوابط امنیت زیستی بوده و در صورت عدم رعایت آن خسارت جبران ناپذیری به صنعت طیور کشور وارد خواهد شد.

در همین راستا کماکان از هموطنان تقاضا می شود:

1. جداٌ از خرید هرگونه طیور بومی و پرندگان صید شده خودداری نمایند.

2. به روستائیان محترم خصوصاٌ در استان های شمالی توصیه می شود نسبت به محصور نمودن طیور خود به منظور قطع ارتباط طیور اهلی با وحشی اقدام فرمایند.

3. پرورش دهندگان طیور صنعتی ضمن باور به نقش رعایت ضوابط امنیت زیستی کلیه موارد را ( کنترل ورود و خروج افراد، خودروها، نهاده های مورد استفاده در مزرعه ، خودداری از انتقال کود مرغی و... ) با جدیت و دقت اجرا نمایند.

4. شهروندان محترم در صورت مواجهه با هرگونه تلفات غیرعادی طیور، ضمن گزارش بیماری، دفن و یا امحاء بهداشتی لاشه های طیور تلف شده را با هماهنگی نزدیک ترین شبکه دامپزشکی انجام دهند.

سازمان دامپزشکی کشور همچون گذشته و به صورت شبانه روزی حتی در ایام تعطیل نظارت خود را بر روند تولید گوشت مرغ و تخم مرغ اعمال نموده و شهروندان می توانند با تهیه این اقلام از مراکز معتبر تحت نظارت این سازمان از سلامت آن اطمینان خاطر داشته باشند. در همین ارتباط رعایت نکات بهداشتی در هنگام کار با محصولات طیور و پخت کامل این محصولات از اصول اولیه بهداشت فردی می باشد. بدیهی است اطلاعات تکمیلی لازم در اطلاعیه های بعدی ارائه خواهد شد.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهرتاش طالع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
0
0
دکتر رضاییان زاده که‌ نزد نماینده استاندار می‌فرمودند به ممد زحمات گسترده سازمان دامپزشکی ، اصولا در ایران آنفلوآنزا نداریم! ..........................
کاش به جای شنیدن به به و چه چه زیر دستانی که بیشتر سودای ارتقای شغلی خود را در سر می پرورانند ، گوشهای خود را به شنیدن حقایق و واقعیات عادت داده بودیم.
مهدی فدائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
0
0
سلام ایا علائم بیماری در استان سمنان هم دیده می شود
نظر شما
ادامه