کد خبر: ۳۳۴۵۲
اقدام شایسته اداره کل دامپزشکی استان اردبیل:
این برای چندمین بار است که افراد مختلف در اظهار نظرهای کارشناسی غیرعلمی، استفاده از هورمون در پرورش طیور را مطرح نموده و به شایعات دامن می‌زنند ...
 

حکیم مهر - در پی اظهار نظر غیرعلمی یکی از کارشناسان برنامه رادیویی سوغات آباد صدای مرکز اردبیل مبنی بر استفاده از هورمون در تولید گوشت مرغ، اداره کل دامپزشکی استان اردبیل جوابیه ای منتشر کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اردبیل، متن این جوابیه به شرح زیر است:

سازمان صدا و سیمای مرکز اردبیل

مدیریت محترم تولید رادیو - تهیه کننده محترم برنامه طنز سوغات آباد

سلام علیکم؛

با صلوات بر محمد و آل محمد (ص) و با احترام،

در برنامه سوغات آباد پخش شده از صدای مرکز اردبیل در روز جمعه مورخه 17/10/95 با موضوع گوشت قرمز و سفید در تأمین پروتئین، یکی از کارشناسان آن برنامه در اظهار نظر کارشناسی استفاده از هورمون را در تولید گوشت سفید در استان مطرح و موجبات افزایش تماس تلفنی شهروندان به این اداره کل مبنی بر صحت یا تکذیب موضوع از نظر کارشناسان دامپزشکی شد، لذا در راستای تنویر افکار عمومی جامعه، روابط عمومی این اداره کل ضمن رد موضوع، توضیحاتی مستدل در سه بند آماده و حضور محترم ایفاد می گردد. مزید امتنان است دستور فرمایند در برنامه آتی موضوع تصحیح و به مخاطبین و شنوندگان اطلاع رسانی شود.

1- اولاً بدلیل هزینه بالا و گران بودن قیمت هورمون و عدم وجود آن در بازار، استفاده از این ماده در تولید گوشت طیور در استان صحت نداشته و مطلبی نادرست است و استفاده اصلاً مقرون به صرفه نیست.

2- ثانیاً اگر بالفرض چنین موضوعی صحت داشته باشد، در نمونه های فرآورده های دام و طیور تولیدی استان که به طور مستمر به آزمایشگاه مرکزی سازمان دامپزشکی کشور ارسال و از نظر باقیمانده های دارو و سموم مورد آزمایش قرار گرفته و پایش و رصد می شود. تمام نمونه های ارسالی از این نظر منفی و نمونه ها در حد استاندارد است، لذا موضوع از این لحاظ نیز منتفی است.

3- ثالثاً کارکنان دامپزشکی در طول دوران پرورش طیور با مراجعه حضوری و بازرسی کارشناسی موارد را کاملاً رصد و توصیه های لازم بهداشتی را ارائه می نمایند. ضمن اینکه در تمامی مزارع پرورش مرغ یک نفر دکتر دامپزشک به عنوان مسئول فنی بهداشتی فارم مستقر است.

با عنایت به موضوع ضمن تشکر از دست اندرکاران آن برنامه که بحق یکی از برنامه های جذاب و جالب و پرمخاطب و پرشنونده ترین برنامه تولیدات رادیویی مرکز استان است و عرض دست مریزاد، استدعا دارد به جهت روشن شدن موضوع مراتب را در برنامه آتی گنجانده و به طریق مناسبی منعکس نمایند تا شبهه ای در تولیدات استان در حوزه صنعت طیور ایجاد نشده و مردم با اطمینان خاطر گوشت سفید و قرمز مصرف نمایند.

دکتر صادق صالحی

مدیر کل
 
 
نظر شما
ادامه