کد خبر: ۳۳۴۷۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
 

۱۱ استان کشور درگیر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شدند و به گفته مدیران کل دامپزشکی و محیط زیست کردستان تاکنون موردی از این نوع بیماری در استان مشاهده وگزارش نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، بعد از گذشت حدود یک ماه از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ایران و انجام بررسی، پایش و نمونه برداری، مشخص شد که ۱۱ استان کشور درگیر این نوع بیماری شدند و برای جلوگیری از شیوع آن در سایر استان های کشور هم دستورالعمل پیشگیری از این بیماری به تمامی استان ها ابلاغ شد.

بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی کشور ورود آلودگی به ایران در ابتدا توسط پرندگان وحشی مهاجر بوده است و با توجه به اینکه تالاب ها و منابع آبی استان کردستان هم محلی برای استراحت و تغذیه پرندگان مهاجر است لذا ادارات کل دامپزشکی و محیط زیست استان اکیپ هایی را برای بازدید و نظارت بر این محل ها تشکیل و اعزام کردند.

اداره کل محیط زیست کردستان به منظور پیشگیری از این نوع از بیماری آنفولوانزای فوق حاد پرندگان اقدام به باطل کردن مجوزهای شکار پرندگان دراستان کرده است.

مشکل اعتباری برای پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کردستان وجود ندارد

مدیرکل دامپزشکی کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: براساس آخرین نتایج و پایش نمونه برداری که در استان شده تاکنون موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است.

«دکتر مجتبی ورمقانی» با اشاره به اینکه این بیماری در ۱۱ استان کشور گزارش و مشاهده شده است، عنوان کرد: به محض مشاهده این نوع بیماری در سایر استان ها و اعلام آن در سراسر کشور، به مرغداران استان از طریق رسانه ها به ویژه صداوسیمای مرکز استان اطلاع رسانی و مواردی که می بایست رعایت کنند را به آنها اعلام کردیم.

وی اظهار داشت: در همان ابتدا ستاد استانی به ریاست معاون سیاسی امنیتی استاندار به منظور ایجاد هماهنگی های بین بخشی در استان تشکیل و برنامه ریزی ها و تصمیمات لازم در این راستا اتخاذ شد.

وی یکی از معضلات جدی در ارتباط با این نوع بیماری را مربوط به عرضه مرغ زنده ذکر کرد و افزود: در شهرستان های سقز، دیواندره و بانه تعداد مراکز عرضه مرغ زنده بیشتر است، به همین دلیل اکیپ های برخورد با این مراکز ایجاد و چندین پرونده هم در این راستا تشکیل شده است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان با اشاره به اینکه نظارت ها به صورت شبانه روزی و مستمر در سطح استان انجام می شود، اضافه کرد: کشتارگاه های طیور از جمله مهمترین مکان هایی است که امکان انتشار ویروس آنفلوانزا در آن وجود دارد که مسئولان فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی در تمامی کشتارگاه های استان مستقر بوده و کنترل کامل بر نحوه فعالیت در این مکان ها را دارند.

ورمقانی با اشاره به وجود پنج کشتارگاه صنعتی طیور در سطح استان، گفت: ناظرین دولتی هم بر فعالیت مسئولان فنی دامپزشکی که دارای مدرک دکتری دامپزشکی هستند نظارت دارند، لذا از این نظر جای هیچ نگرانی نیست.

وی با بیان اینکه عامل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ویروس است، اظهار داشت: این ویروس انواع مختلفی دارد و نوعی که امسال در ایران مشاهده شده H5N8 است که از طریق پرندگان مهاجر منتقل می شوند.

وی با اعلام اینکه مشکلی در بحث اعتبارات مورد نیاز برای پیشگیری و مقابله با این نوع بیماری در استان وجود ندارد، اظهار داشت: با عنایت رییس سازمان برنامه و بودجه استان اعتبار مورد نیاز در این رابطه اختصاص پیدا کرده است و از این لحاظ مشکلی نداریم.

تمامی مجوزهای شکار پرندگان درکردستان باطل شد

مدیرکل محیط زیست کردستان هم در این رابطه به خبرنگار مهر با اعلام اینکه تاکنون مواردی از وجود بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در میان پرندگان مهاجر و بومی تالاب ها و منابع آبی استان مشاهده نشده است، گفت: براساس بررسی ها و پایش های انجام شده از تالاب ها و منابع آبی که محل استقرار و استراحت پرندگان مهاجر است، تاکنون هیچگونه مورد مرگ و میر مشکوکی به دلیل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است.

وی با اشاره به اینکه تالاب ها و منابع آبی کردستان در مسیر کوچ شمال به جنوب پرندگان مهاجر هستند، عنوان کرد: همه ساله در این فصل تالاب های استان پذیرای تعداد زیادی از پرندگان مهاجر هستند.

وی به اشاره به اینکه از دیگر محل های فرود پرندگان مهاجر را دریاچه پشت سدهای استان خواند و افزود: دریاچه پشت سدهای استان از جمله سد شهید کاظمی سقز، وحدت، آزاد و گاوشان سنندج، سورال و سنگ سیاه دهگلان، سیازاخ دیواندره و گاران مریوان، تالاب زریبار مریوان و حتی رودخانه های دایمی استان محل استراحت و تغذیه پرندگان مهاجر هستند.

مدیرکل محیط زیست کردستان از باطل شدن مجوزهای شکار پرندگان دراستان خبرداد و گفت: از آنجا که این نوع بیماری در تعدادی از استان های کشور به ویژه استان های همجوار ما هم شیوع پیدا کرده است اقدام به باطل کردن تمامی مجوزهای شکار پرندگان دراستان کرده ایم.

ریاضی فر بیان کرد: انتظار می رود اقشار مختلف به ویژه علاقمندان به طبیعت در صورت مشاهده هر گونه موارد مشکوک از تلف شدن غیرعادی پرندگان موارد را به ادارات دامپزشکی و محیط زیست استان اطلاع دهند.

 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
0
2
ورمقانی با اشاره به وجود پنج کشتارگاه صنعتی طیور در سطح استان، گفت: ناظرین دولتی هم بر فعالیت مسئولان فنی دامپزشکی که دارای مدرک دکتری دامپزشکی هستند نظارت دارند، لذا از این نظر جای هیچ نگرانی نیست.

یعنی چی این جمله؟جای نگرانی؟؟؟نگرانی از فعالیت مسول فنی و بهداشتی؟!
پس چرا پروانه به مسول فنی و بهداشتی دادید؟
چرا ایین نامه 19 را اجرا یا اصلاح نمی کنید؟
تا کی؟
چرا این همه تبلیفات رسانه ای یک طرفه برای خودتان میکنید؟
شما که متولی اصلی سلامت هستید اما زحمات شبانه روزی مال مسول و فنی بهداشتی است با حداقل حقوق و عدم پشتیبانی از سازمان دامپزشکی هستند.
اشاره کردید مسول فنی بهداشتی دارای مدرک دکترا هستند و افتخار میکنید که ناظر دولتی میفرستید پس لطف کنید ناظر دولتی شما هم حداقل مدرک دکترا داشته باشند.
بحث زیاده...
یک سوال اگر ناظر بهداشتی میفرستین چرا مسول فنی بهداشتی میفرستید؟؟؟
لطفا دوستان کمی فکر کنن.
متشکر
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
0
0
جالبه!!!!
بعضیا به چی فک می کنن.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
1
0
جا دارد از مدیرکل دامپزشکی استان دکتر ورمقانی. وکارکنان ادارت دامپزشکی شهرستان ها. و همچنین از مدیرکل محیط زیست استان آقای ریاضی فر وکلیه کارکنان محیط زیست استان تشکر و خسته نباشید بگوییم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
1
0
اگه مسئولاي فني نياز به ناظر از بخش دولتي ندارن چراتو اين بازديداي سرزده موارد ضبطي وجود داره چرا دكتراي محترم ناظر فني متوجه اين موارد نامناسب نشدن ياشايد هم ...
همه تو كاراشون احتياج به ناظر دارن بخش خصوصي و دولتي نداره
خيلي از كارشناسا و تكنسين هام تو بازرسي هاي كشتارگاهي تجربه و مهارتشون از دكتر بيشتره
نظر شما
ادامه