کد خبر: ۳۳۴۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر


«مولود غلامی» در پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا) نوشت:
 
در سال هایی نه چندان دور که ایران یکی از بزرگ ترین واردکنندگان مرغ بود، شاید کمتر کسی فکر می کرد که این صنعت مونتاژی در کشور چنان شتابان راه توسعه را بپیماید و افزون بر تامین بازار داخلی، توان صادرات نیز داشته باشد. در این مسیر توسعه ای که بدون برنامه و نیازسنجی های بازار مصرف و آماده سازی زیرساخت های صادراتی طی شد، حالا صنعت مرغداری کشور از آن ور بام افتاده و سرریز تولید و افزایش عرضه، باعث شده تا بازار مرغ همواره در تلاطم باشد.

با توجه به این چالش ها، مسئولان تنظیم بازار در هر برهه زمانی برای کنترل عرضه و تقاضا و همچنین کنترل قیمت ها، راهکارهای دم دستی و مُسکن های مقطعی ارایه می دهند که در بیشتر مواقع، هم به زیان تولیدکنندگان است و هم به مصرف کنندگان ضرر می رساند. در این میان البته سودجویان و دلالان نیز دستی بر آتش بازار دارند و به بیانی دیگر، در مقابل هر فن دولت، بدل های خودشان را به کار می گیرند.

در همین یک دهه ای که صنعت مرغداری کشور روی ریل توسعه قرار گرفت، بیماری های ویروسی و نوپدید مانند آنفلوانزای پرندگان نیز وارد کشور شده و فوبیای ویروس آنفلوانزا هر ساله این صنعت بزرگ مونتاژی ایران را زیر تاثیر خود قرار می دهد. در پایان فصل تابستان، سرمای پاییزی از راه رسیده و نرسیده، لرزه بر اندام صنعت مرغداری کشور می اندازد و ویروس آنفلوانزا نیز به شکل و فرم جدیدی با سویه های مختلف به عنوان سوغاتی پرندگان مهاجر سیبری که به مناطق معتدل و گرمسیر ایران کوچ می کنند، وارد ایران می شود.

در دو ماه اخیر که ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از نوع H5N8 در کشور شیوع یافته البته خبرهای ضد و نقیضی هم از سوی مسئولان مربوط گزارش می شود. برخی می گویند این بیماری تنها در واحدهای مرغ تخم گذار شیوع یافته و واحدهای گوشتی را در بر نگرفته است. عده ای نیز اعلام می کنند که تنها یک واحد مرغداری گوشتی آلوده شده و برخی خبرها نیز حکایت از کنترل بیماری و برخی دیگر گسترش شیوع آن می کنند!!

شبهه و ابهام در این ماجرا آن جایی بیشتر می شود که سازمان دامپزشکی به عنوان متولی بهداشت و سلامت در این بخش و نهاد پاسخگو نیز قطره چکانی و شاید با خِست، خبری در این زمینه می دهد و همچنان آمار رسمی مبنی بر درگیری واحدهای مرغداری، میزان شیوع و گسترش ویروس و نابودسازی چه میزان از مرغ های آلوده را به طور رسمی اعلام نمی کند.

با این تفاسیر و در سوی دیگر ماجرا، برخی از مرغداران و فعالان صنعت مرغداری کشور، فوبیای آنفلوانزا که هر ساله مانند بختک به جان این صنعت می افتد را تنها یک بهانه و دستاویزی می پندارند تا از این طریق هم دولت بتواند قیمت ها را کنترل کند و یا سودجویان به سودهای کلان خود برسند! آنها می گویند در کشورهایی که آنفلوانزای پرندگان شایع می شود، پیشگیری ها و مراحل کنترل و مهار بیماری به شکلی است که دست کم در ۲ تا ۳ سال آینده از ورود و شیوع آن جلوگیری می کنند. در حالی که در کشور ما آنفلوانزا به فوبیای صنعت مرغداری تبدیل شده و هر زمان (در نیمه دوم سال) که قیمت مرغ کمی افزایش می یابد، این شایعه بر سر زبان ها می افتد تا قیمت ها و بازار مرغ از دست مرغداران خارج شده و در کنترل خودشان باشد.

شاید به همین دلیل باشد که انجمن ملی طیور ایران از رییس جمهوری و معاون وی خواسته است ستاد ملی آنفلوانزا در کشور تشکیل شود و شخص رییس جمهوری یا معاونش ریاست ستاد را بر عهده بگیرند!


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
0
0
با سلام
متاسفانه نویسنده کمترین تخصصی در این زمینه ندارد و در نوشتار خود به بیراهه رفته
نظر شما
ادامه