کد خبر: ۳۳۴۹۲
با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور:
برنامه کاربردی تحت سیستم اندروید برای سامانه شناسایی و ردیابی دام زنده (اسب) با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس سازمان دامپزشکی کشور رونمایی شد ...
 

حکیم مهر - برنامه کاربردی تحت سیستم اندروید برای سامانه شناسایی و ردیابی دام زنده (اسب) با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس سازمان دامپزشکی کشور رونمایی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، این برنامه کاربردی (اپلیکیشن) برای تسهیل ثبت اطلاعات اسب های دارای میکروچیپ در سیستم ردیابی و شناسایی سازمان دامپزشکی کل کشور طراحی و اجرا شده است.

ثبت اطلاعات شناسنامه ای، مشخصات مالک و اطلاعات تصویری اسب به همراه کد میکروچیپ منحصر به فرد آن از اهداف اولیه سیستم است. همچنین در این سیستم تسهیلاتی برای جابجایی و ثبت اطلاعات ژنتیکی اسب قرار دارد.

همه اسب های دارای میکروچیپ حاضر در کشور ایران یا آنهایی که قصد انتقال به مالکان ایرانی را دارند می توانند توسط این نرم افزار در سیستم ردیابی و شناسایی ثبت نام شوند.

همه گوشی ها و تبلت های اندروید قابلیت نصب این سیستم را دارند و هنگام ثبت نام اولیه به دلیل حجم اطلاعات زیاد (تصاویر شناسنامه و اسب) استفاده از اینترنت وای.فای (Wifi) توصیه می شود.

در صورت استفاده از سیستم اینترنت موبایل (همراه اول، رایتل یا ایرانسل) باید تا هنگام انتقال کامل اطلاعات به سرور سامانه، در یک مکان مستقر شد.

برای استفاده از این سامانه باید از طریق اداره دامپزشکی شهرستان ها نام کاربری و کلمه عبور مختص «سامانه اسبی صادر شده باشد.

 

نظارت سازمان دامپزشکی بر 300 هزار واحد در تولید فرآورده های پروتئینی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مراسم رونمایی سامانه شناسایی و ردیابی دام زنده (اسب) که با حضور «دکتر سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری برگزار شد، گفت: بالغ بر 300 هزار واحد فرآورده های خام دامی تولیدی، کشتارگاهی، کارخانجات بسته بندی و خوراک دام و غیره تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور فعالیت دارند.

«دکتر مهدی خلج» افزود: اکنون 11 سامانه الکترونیک از طریق سازمان دامپزشکی برای کنترل و نظارت بر بیماری های دامی در کشور فعال است.

سازمان دامپزشکی اقتصاد مقاومتی و سیاست های سلامت را تفسیر عملی کرده است

وی رصد 181 عامل بیماری مشترک بین انسان و دام را یکی از فعالیت های این سازمان برشمرد و اظهار داشت: سازمان دامپزشکی تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی و سیاست های سلامت را تفسیر عملی کرده است.

وی وظایف سازمان دامپزشکی را در سه حوزه بهداشت دام، عمومی و سلامت عنوان کرد و افزود: این سازمان نقش مهمی در تجارت بین الملل ایفا می کند به طوری که الزامات بهداشتی شرط صادرات به شمار می رود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور به تهدیدات زیستی فرامرزی بر بهداشت جمعیت دامی و بهداشت عمومی اشاره کرد و گفت: با توجه به این که کشورهای همسایه از امنیت بهداشتی پائینی برخوردارند، در واقع بهداشت دام از اولویت های آنان برخوردار نیست، بنابراین کنترل بیماری ها ما را با مشکلاتی مواجه می سازد که به همین منظور تمامی تلاش خود را بکارگرفته ایم.

ارزش تولیدات دام زنده کشور به بیش از ۱۴۲ هزار میلیارد تومان رسید

مهدی خلج افزود: در سال ۹۵ ارزش تولیدات دام زنده به بیش از ۱۴۲ هزار میلیارد تومان رسید که تمام آنها با نظارت‌های بهداشتی و کنترل مأموران دامپزشکی در داخل کشور توزیع یا صادر شده است.

به گفته وی، موقعیت جغرافیایی ایران در جایی قرار گرفته است که از طریق همسایه‌های مرزی ممکن است بیماری‌های مختلفی به داخل کشور نفوذ کند. از طرف دیگر در داخل کشور نیز دام کوچ‌روی عشایر وجود دارد که احتمال آسیب‌پذیری را دوچندان می‌کند؛ زیرا از نظر علمی، دام متحرک جابه‌جاکننده عوامل بیماری‌زا به‌شمار می‌رود.

"سازمان‌های واکنش سریع" موفق‌تر خواهند بود

خلج بیان کرد: از آنجا که سازمان دامپزشکی موظف است به محض مشاهده بیماری طبق تعهدات بین‌المللی آن را به سازمان بهداشت اعلام کند، بنابراین سازمان‌هایی موفق‌تر خواهند بود که بتوانند خصوصیات "سازمان‌های واکنش سریع" را داشته باشند؛ به عبارتی باید در جهان امروز بتوان قبل از ایجاد خسارت جدی توسط عامل بیماری‌زا، آن را با اطلاع‌رسانی و آگاهی از کانون‌های بیماری کنترل کرد.

وی ادامه داد: سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی که توسط سازمان دامپزشکی راه‌اندازی شده است، قدرت فرماندهی دامپزشکی را در سراسر کشور و بدون حضور فیزیکی فراهم کردند؛ بر این اساس، سالانه حدود ۱۵ هزار تن فرآورده‌های خوراکی را تحت نظارت قرار داده و ۳۰۰ هزار واحد تولیدی اعم از کارخانه‌ها و مراکز قطعه‌بندی و... را تحت نظارت دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تأکید کرد: به‌جز موارد گفته‌شده، سالانه سه میلیون نوبت کنترل‌ها در کشور است و همراه آن پایش بیماری‌ها صورت می‌گیرد؛ ضمن اینکه نمونه‌های ارسال‌شده به آزمایشگاه دامپزشکی حدود ۲۸ تا ۳۲ آلاینده، سموم، فلزات سنگین، مایکوتوکسین‌ها و... ازجمله مهم‌ترین پایش‌های این سازمان به‌شمار می‌رود.

سبدهای حمل مرغ تمیزتر از بشقاب‌های بسیاری از رستوران‌ها است

خلج معتقد است: با یک گرم مدفوع دامی، ۸۰۰ میلیون ویروس می‌تواند منتقل شود؛ بنابراین سازمان دامپزشکی ترتیبی اتخاذ کرده تا نظافت کامیون‌های حمل دام و طیور به بهترین حالت پاکیزه باشد، به‌طوری که می‌توان ادعا کرد اکنون سبدهای حمل مرغ تمیزتر از بشقاب‌های بسیاری از رستوران‌ها است.

وی یادآور شد: در ۹ ماه گذشته از طرف سازمان دامپزشکی کشور ۱۵ میلیون و ۵۵۴ هزار مجوز بهداشتی صادرات برای ۶۹ کالا به کشورهای مختلف صادر شده که دو مورد عدم تطبیق به‌وجود آمد. یک مورد از برگه‌های مجوز تخلف شده بود و دیگری تفسیر متفاوت بین ما و کشور مشتری بود.

خلج افزود: سازمان دامپزشکی کشور تنها مرجع صلاحیت دار برای صدور گواهی بهداشتی تمامی موجودات زنده به غیر از انسان و سلامت فرآورده های دامی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

۹۵ درصد داروهای دامی در داخل کشور تولید می‌شود

خلج در پایان عنوان کرد: اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که ۷۵ درصد واکسن‌های دامی، ۳۵ درصد واکسن‌های طیور و ۹۵ درصد داروهای دامی در داخل کشور تولید می‌شود؛ بنابراین وظیفه خطیر دامپزشکی را در سلامتی غذای مردم نمی‌توان نادیده گرفت، ضمن اینکه قوانین مربوط به آن باید با استانداردهای جهانی مطابقت داشته باشد.

شروع صادرات تخم‌مرغ به عراق بعد از ۲۱ روز پاکی

رئیس سازمان دامپزشکی در حاشیه این مراسم درباره شیوع آنفلوآنزای پرندگان گفت: تلاش سازمان بر شفافیت اطلاع‌رسانی بوده و از هیچ اقدامی برای کنترل بیماری در استان‌های مختلف دریغ نمی‌کند؛ با این حال، تاکنون ۱۱ استان کشور به نوعی با این بیماری درگیر شده و برخی استان‌ها مانند آذربایجان شرقی به‌مدت ۲۱ روز از آلودگی پاک شدند، اما برخی استان‌ها هنوز با آنفلوآنزای پرندگان دست و پنجه نرم می‌کنند. همچنین دو هفته از کنترل این بیماری در استان های تهران و البرز و 18 روز از پاکسازی استان گلستان می گذرد و تاکنون از این استان ها موردی گزارش نشده است.

مهدی خلج درباره صادرات تخم‌مرغ اظهار داشت: با توجه به تعهداتی که سازمان دامپزشکی در مجامع بین‌المللی دارد، باید به محض مشاهده بیماری، آن را به بهداشت جهانی دام اعلام کند، به‌همین دلیل در صادرات این محصولات به عراق، وقفه‌ای ایجاد شده است که تلاش می‌کنیم ۲۱ روز پس از پاک شدن آلودگی با رایزنی‌های فشرده، صادرات را از سر بگیریم.

 

«دکتر سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری اظهار داشت: میزان تنوع آلاینده‌ها، بیماری‌ها و سموم زیاد شده است که این امر افزایش نفوذ فناوری در بخش غذای مردم را می‌طلبد.

معاون علمی ریاست جمهوری افزود: با کار مشترک با سازمان دامپزشکی کشور تشخیص تقلبات و آلاینده‌های غذایی در حال انجام است و در 200 نوع سم جدید قابلیت تشخیص اضافه داریم.

آمادگی معاون علمی ریاست جمهوری برای همکاری با دامپزشکی جهت پایش آلاینده‌ها برای سیستم دام

وی تصریح کرد: در سازمان غذا و دارو زمان تشخیص آلاینده‌ها بهبود پیدا کرده و تعداد نمونه‌ها بیشتر شده است، اما باید در نظر داشت که مدت زیادی باید بر روی آزمایشگاههای مرجع کار شود و سرمایه‌گذاری سخت‌افزاری و نرم‌افراری در این باره صورت گیرد.

ستاری گفت: حوزه غذا از اولویت‌های جدی است و ما آمادگی داریم که با کمک دامپزشکی کار مشترک برای پایش آلاینده‌ها برای سیستم دام انجام دهیم. سلامت غذا باید در اولویت کارهای دولت قرار بگیرد.

وی با اشاره به سامانه‌هایی که برای ابزارهای الکترونیکی مانند موبایل در کشور اتفاق افتاده است، افزود: اکنون قیمت این ابزار در دوردست‌ترین روستاها با قیمت آن در تهران و دیگر شهرستان‌ها یکی است؛ بنابراین باید این اتفاق درباره محصولات غذایی نیز بیفتد.

سورنا ستاری بیان کرد: دلیلی ندارد که کالایی مانند گوشت، در نقاط مختلف تهران با قیمت‌های متفاوت عرضه شود و همه مردم باید با یک قیمت مناسب یک کالای ویژه را در کل کشور خریداری کنند.

سامانه‌های سازمان دامپزشکی می‌تواند زیرساختی برای استفاده شرکت‌های خصوصی در حوزه بازار محصولات غذایی باشد

به گفته وی، با توسعه بازارهای تجاری و نفوذ IT در این بخش کم‌کم بازارهای سنتی به حاشیه رانده شده و تجارت الکترونیک جای آن را می‌گیرد. به همین دلیل سامانه‌هایی که امروز توسط سازمان دامپزشکی معرفی شد، می‌تواند زیرساختی برای استفاده شرکت‌های خصوصی در حوزه بازار محصولات غذایی باشد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری معتقد است: در حال حاضر از بحث غذا غافل مانده‌ایم و آلاینده‌ها و سموم موجود در محصولات خوراکی افزایش یافته است؛ در حالی که مردم باید از چیزی که می‌خورند، مطمئن باشند و در دسترس بودن و بهداشتی بودن این مواد بسیار اهمیت دارد. بر این اساس، نفوذ چنین سامانه‌هایی چه در فرآیند تولید و چه در عرصه بازار می‌تواند اتفاق بسیار خجسته‌ای باشد، ضمن اینکه دولت نیز باید توجه ویژه‌ای به این حوزه اعمال کند.

حمایت دولت از توسعه زیرساختی و دانشی در حوزه دامپزشکی

ستاری تأکید کرد: بخشی که در حوزه دامپزشکی مربوط به توسعه زیرساختی و دانشی می‌شود، می‌تواند از طریق دولت حمایت شود؛ مانند واکسن یا دارویی که تا به حال تولید نشده یا ایده جدیدی که کسی روی آن کار نکرده است.

وی ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه‌های مختلفی ازجمله تولید دارو و واکسن با سازمان دامپزشکی همکاری کرده و برای این منظور لازم است یک کمیته مشترک بین دو دستگاه شکل بگیرد.

این مقام مسئول در حاشیه مراسم رونمایی از شناسایی و ردیابی دام زنده عنوان کرد: با توجه به اینکه هر روز بیماری جدیدی به کشور وارد شده و از طرفی واردات دارو و واکسن در سال‌های گذشته بسیار زیاد بوده است، بحث افتتاح آزمایشگاه تخصصی در سازمان غذا و دارو برای تست آلاینده‌ها، سموم و شناسایی تقلب‌ها در اولویت قرار گرفت که این مورد با موفقیت به انجام رسید؛ به‌عنوان مثال، اکنون حدود ۲۰۰ نوع سم جدید توسط این آزمایشگاه‌ها تشخیص داده می‌شود.

با هرگونه محدودیت و ممنوعیت در حوزه تحقیقات مخالفیم

ستاری در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره محصولات تراریخته یادآور شد: با هرگونه محدودیت و ممنوعیت در حوزه تحقیقات مخالفیم؛ حال فرقی نمی‌کند این تحقیقات در حوزه گیاهان دارویی باشد یا تراریخته.

به گفته وی، اکنون تحقیقات در زمینه پنبه و برنج تراریخته در کشور انجام می‌شود و باید این مسئله را پذیرفت که نمی‌توان در مقابل تحقیقات و پژوهش ایستاد، اما رهاسازی و تجاری‌سازی این تحقیقات نیاز به پروتکل‌های استاندارد و ارزیابی‌های دقیق دارد.

گزارش 4 کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان طی 24 ساعت گذشته در استان‌های شمالی

طبق گزارشی که از نحوه عملکرد این سامانه در این جلسه با حضور خبرنگاران ارائه شد 4 کانون بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان طی 24 ساعت گذشته در استان‌های گیلان، مازندران و اردبیل گزارش شده است و بنابر اطلاعات ارائه شده در جلسه موج آنفلوانزای پرندگان از شمال کشور به تدریج در حال ورود می‌باشد.

طی یک ماه اخیر با سردتر شدن هوا و مهاجرت پرندگان از کشورهای اروپایی و شمال سیبری مواردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در نقاط مختلف کشور مشاهده شده که سازمان دامپزشکی بلافاصله وارد عمل شده و طیور مشکوک به بیماری در مرغداری‌ها را امحا کرده است.

 
منبع: روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور – ایانا - فارس - افکارنیوز
 
نظر شما
ادامه