کد خبر: ۳۳۴۹۶
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
دکتر محمد لطفی‌زاده:
این روزها تب تأسیس فروشگاه لبنیات سنتی در تهران و سایر شهرستان‌ها شدت گرفته است و این در حالی است که آمار تب مالت در کشورمان همچنان نگران‌کننده است ...
 

حکیم مهر - «دکتر محمد لطفیزاده» در مرکز مجازی ترویج دامپزشکی (مِتُد) نوشت:

این روزها تب تأسیس فروشگاه لبنیات سنتی در تهران و سایر شهرستانها شدت گرفته است و این در حالی است که آمار تب مالت در کشورمان همچنان نگران‌کننده است.

با افزایش فروشگاه های لبنیات سنتی در کشورمان، اظهارات یکی از مدیران شاخص سازمان دامپزشکی قابل تأمل است و در اینجا مرور می‌شود:

"سازمان دامپزشکی تنها وظیفه نظارت بر شرایط بهداشتی تأمین شیرخام این واحدها را به عهده دارد و مسئولیتی در قبال این فروشگاهها ندارد. واحدهایی که دارای پروانه بهداشتی باشند، بعید است تخلفی انجام دهند که منجر به باطل‌شدن مجوزشان شود"

در این زمینه نکات زیر جهت بهره‌برداری مسئولین محترم تقدیم می‌شود:

1- وقتی پاستوریزاسیون و مهم‌تر از آن استریلیزاسیون به شکل مطمئنی در دسترس است، لزوم ترویج مصرف لبنیات سنتی که صددرصد اطمینان‌بخش نیست و حتی امکان آلودگی‌های میکروبی ناشی از دخالت دست کارگر هم می‌رود، سؤال برانگیز است.

2- مسئولیت شیر خام با سازمان دامپزشکی است، اما تا کجا؟ تا بیرون این فروشگاهها؟ یعنی آنطور که مدیرکل محترم نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی فرموده‌اند، به سرنوشت شیرخام و نحوه نگهداری و مصرف آن (تا ابتدای فرآوری که مسئولیت به وزارت بهداشت منتقل می‌شود) نباید پیگیری شود؟ سازمان‌های دیگر به دنبال افزایش حوزه مسئولیت خود و جذب و بکارگیری فارغ‌التحصیلان مرتبط هستند، اما دامپزشکی ظاهراً در پی مواجهه با صورت‌مسأله‌های کمتری است و هرچه صورت مسأله کمتر، مسئولیت هم کمتر!

3- آمار رو به افزایش بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان بخصوص تب مالت غیر از آنکه قدری به ارتقاء روش‌های تشخیص و پایش مربوط است، تا حدود قابل توجهی هم به مصرف لبنیات غیرپاستوریزه و فله ارتباط دارد. عدم آگاهی مردم از این موضوع در کنار ترویج لبنیات سنتی این خطر را افزایش هم می‌دهد و سازمان دامپزشکی باید در این مسأله با جدیت وارد شود و در آگاه‌سازی جامعه (مثلاً در تفاوت خطر مصرف ماست با پنیر و خامه و سرشیر سنتی و نظایر آن) نقش خود را ایفا نماید.

4- در سالیان گذشته بارها از مسئولین وزارت بهداشت شنیده می‌شد که ابزار نگرانی از مصرف شیرهای غیرقابل مصرف در کارخانجات در چنین فروشگاههایی می‌کردند و حالا وقت آن است که از همان ادعاها استفاده شود و ممیّزی شدید دامپزشکی با تابلو (که مردم متوجه باشند) درقبال این فروشگاهها با نظارت و بازدید انجام گیرد.

5- وقتی می‌گوییم مجوزدارها لابد اصول بهداشت را رعایت می‌کنند، یعنی اولاً از این مسأله مطمئن نیستیم و باید این نگرانی را به وزارت بهداشت منتقل کنیم (همانطور که برعکس این موضوع صادق است و در موضوعات مختلف مسئولین وزارت بهداشت در مسائل گوناگون و در رسانه‌ها ابراز نگرانی می‌نمایند) و ثانیاً یعنی بدون مجوز هم وجود دارد و اگر اینطور است، نباید بگوییم به ما ربطی ندارد!

6- سازمان دامپزشکی باید در هر استان بانک اطلاعاتی قابل اعتنایی از این فروشگاهها داشته باشد که در این بانک «مبدأ شیر مصرفی»، «نحوه انتقال شیر به فروشگاه»، «شیوه نگهداری شیر خام در فروشگاه»، «بهداشت ظروف نگهداری و حمل شیر خام»، «تعیین اعتبار بهداشتی منبع تأمین شیر خام فروشگاه» و نظایر آن مشخص و مورد بازدید دوره‌ای و منظم واقع شود.

امید که مسئولین سازمان دامپزشکی در مسائلی که می‌توانند از حریم دامپزشکی دفاع کنند با برخورد شایسته و مدبّرانه بخصوص با بهره‌مندی از فضای مجازی و رسانه‌های پرمخاطب نظیر صدا و سیما، اجازه ندهند روز به روز حوزه فعالیت و اشتغال دامپزشکان و سایر رده‌های دامپزشکی محدودتر گردد.
 
 
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
0
0
فعلا اولویت با تولید و تولید کننده ست...!!!
بولاک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
0
0
شما برو سازمان بخش دارو و درمان ،حرف یک مدیر عامل بیشتر از حرف مسئول فنی خریدار داره و اصلا دو زار برای مسئول فنی ارزش قایل نیستند،آنچه هم که بجایی نرسد فریاد است.هرچی هم به آقایان مسئول میگیم که حضرات شما باید از حقوق دامپزشکان دفاع کنید نه حرف مدیر دفتر شرکت رو تبدیل به قانون کنید،که نمونه اش رو در لغو تبصره 15شاهد بودید،فایده‌ای ندارد،از ماست که بر ماست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
0
0
دامپزشکی درایران ورشکست شده.چون متولی قابل نداشت..
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
0
1
متاسفانه یک متن احساسی و بی پشتوانه قانونی و صرفا اظهار نظر غیر مسولانه. 1.بهداشت افراد انسانی از وظایف وزارت بهداشت است و نه دامپزشکی 2. مجوز فعالیت و یا نطارت مراکز عرضه شیر و کلا لبنیات از وطایف دامپزشکی نیست 3.افزایش مصرف لبنیات سنتی نشان از ضعف عملکرد حوزه وزارت بهداشت و عدم اطمینان مردم به کارشناسی آنان است 4.ورود بی ضابطه به هر موضوعی فقط کار رو بدتر می کند چراکه در نهایت علاوه بر اطلاع رسانی و آموزش نیاز به برخوردهای قضایی است که در اینجا باید مبانی حقوقی متقن برای هر دستگاه وجود داشته باشد 5.در حال حاضر مشکلات اقتصادی مردم را به محصولات فله ای و ارزانتر سوق می دهد و بسیاری از مردم اصول اولیه بهداشت رو بالاجبار نادیده می گیرند. بروسلوزی که عمدتا در افراد انسانی جدا شد ملی تنسیس است که عامل عمده آن گوسفند است و درحال حاضر کمتر شیر گوسفند عرضه می شود و عمدتا فرآورده های لبنی غیر پاستوریزه از جمله پنیر گوسفندی می تواند عامل بیماری باشد که فراورده ها اساسا از وظایف وزارت بهداشت است. لطفا در ارایه مطالب دقیق تر باشیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
1
0
به نام خدای سبحان. متن را ظاهرا دقیق مطالعه نفرموده اید. ما نه به بهداشت انسان و نه به فرآورده و نه به صدور مجوز این مراکز کار داریم بلکه گفتیم روی شیر خام نظارت درستی اعمال شود. ضمن آنکه بروسلوز یا حتی سل و غیره اگر یک‌درصد هم از شیر گاو منشاء بگیرد نظارت جدی می طلبد حال آنکه اینطور هم نیست. از ابزار قانونی در اختیار درست استفاده کنیم حرف بدی است؟ با تشکر از اینکه دوباره متن را این بار با دقت می خوانید. لطفی زاده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
0
0
من خودم دامپزشکم وبیماری ام اس دارم به هیچ وجهی نمیتونم از مواد غذایی پاستوریزه وفراوری شده احتمالا بدلیل وجود مواد افزودنی و نگهدارنده استفاده کنم چون حالمو بدتر میکنه مجبورم وطبیعی استفاده کنم این فروشگاههای عرضه کننده نباشه از کجا تهیه کنم یه چیزی میدونید 10 تا نمیدونید
رهگذر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
0
0
قانون فقط نظارت بر مراکز توليد وتوزيع فراورده هاي خامي رامجاز ميداند لبنيات فراوري است ونظارتش برعهده وزارت بهداشت است.دانش دامپزشک فصل الخطاب نيست قانون فصل الخطاب است.دامپزشک ميتواند علوم راهنمايي را تدريس کند ولي اموزش وپرورش قانون خودش رادارد.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
0
1
آقای دکتر ، جمله "روی شیر خام نظارت درستی بشود! ا" نامفهوم است . اگرچه اصولا نظارت در واقع کلمه یعنی کنترل دقیق و مستند ولذا نطارت نادرست بی معنی است و به آن نظارت نمی گویند. بهر حال گر منظورتان از این متن تعیین شاخص ها و تعریف استانداردها براینظارت علمی و مستند سازی انست که اولا جای بحث در اینجا نیست و ارتباطی به عرضه شیر خام ندارد دوما تعیین استانداردها نیز مراحل مختلفی دارد از جمله وضع قوانین میزان باقیمانده ها، روشهای آموزش تولید کنندگان، سبد مصرفی مردم و... که البته این موضوع اولویت الان سازمان است که کمتر به آن می پردازد ولیکن همه این اتفاقها که بیفتد در نهایت وزارت بهداشت باید در خصوص چگونگی مصرف شیر توسط افراد انسانی تصمیم بگیرد و نه دامپزشکی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
0
0
همکار محترم که خود را دامپزشک معرفی کردید! و بیماری ام اس دارید با توجه به ضعف سیستم ایمنی در بیماری ام اس از شما بعید است از لبنیات سنتی استفاده کنید چرا که در این صورت علاوه بر ام اس ممکن است به تب مالت و بیماری های مشترک انسان و دام نیز مبتلا شوید.که موجب حمله های مکرر میشود.از خداوند برای شما ارزوی سلامتی دارم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
0
0
بسیار عالی..دکتر,همه ابعاد رابررسی کردید.کسانی ک مخالفت میکنند یا بخاطر منافعشون است و یا نااگاهی...متاسفانه ب عمق ماجرا پی نبردند...از ماست و ......ک بگذریم.شیر خامی ک در این فروشگاها عرضه میشود هیج نظارتی نمیشود. هروقت با کل لوازم ازمایشگاه ک در مراکز جمع اوری شیر و کارخانجات لبنیات است از طرف بهداشت اومدن و ازمایش کردند..تایید کردند.درسته...ک هیجوقت انجام نمیشه.
نظر شما
ادامه