کد خبر: ۳۳۴۹۷
 

گردهمایی یکروزه کارشناسان در خصوص اهمیت مبارزه با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان گیلان، در این گردهمایی که در تاریخ 95/10/19 با حضور جمعی از مسئولین و کارشناسان دامپزشکی،کشاورزی و منابع طبیعی استان در محل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی میرزا کوچک گیلان برگزار شد، «مهندس جدی نیا» مدیر ترویج کشاورزی در خصوص اقدامات پیشگیرانه و تشکیل جلسات آموزشی ویژه روستائیان و بهره برداران مطالبی را عنوان کرد.

«دکتر سهراب عاقبتی» مدیرکل دامپزشکی استان ابتدا به تاریخچه شیوع بیماری پرداخت و ادامه داد: گیلان به سه دلیل جزو نقاط پر خطر تلقی می شود؛ اولین دلیل وجود تالاب ها و آبگیرهاست، دومی قرار داشتن در کریدور مهاجرت پرندگان وحشی و دلیل سوم داشتن جمعیت قابل توجه طیور بومی و روستایی است.

وی با اشاره به سه گروه هدف پرندگان بومی، واحدهای صنعتی طیور و شهروندان که در معرض خطرند، افزود: مقابله با آنفلوانزا صرفاً به عهده دامپزشکی نیست، بلکه فراتر از آن است و با همکاری همه دستگاههای اجرایی ذیربط امکان پذیر است و هدف از تشکیل ستاد استانی و شهرستان ها هم استفاده از تمام ظرفیت استان است.

مدیر کل دامپزشکی گیلان خاطر نشان کرد: تا کنون هیچگونه واگیری از سویهH5N8  به انسان ثابت نشده، ولی اگر این سویه دچار جهش ژنتیکی شود احتمال تبدیل به یک سویه خطرناک و قابل انتقال به انسان وجود دارد.

وی متذکر شد: مردم خرید خود را از مراکز معتبر انجام دهند و مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

«مهندس علی اکبرنژاد» مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص بهبود روش های پرورش طیور در روستا و نیز رعایت اصول بهداشتی ، نگهداری طیور در محیط مسقف و محصور به توری موضوعاتی را مطرح کرد.

«دکتر مسعود کامران زاده» رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور استان با اشاره به تاریخچه بیماری و خصوصیات اپیدمیولوژیک عامل بیماری، درخصوص اقدامات صورت گرفته قبل و بعد از بروز موارد بیماری و ضوابط بهداشتی- قرنطینه ای اعمال شده مطالبی را بیان کرد.

جلسه پرسش و پاسخ نیز خاتمه گر این گردهمایی یکروزه بود.

 
 
نظر شما
ادامه