کد خبر: ۳۳۵۲۲



کمیسیون اروپا تصمیم خود را مبنی بر ممنوعیت استفاده از چهار حشره‌کش مظنون به کاهش تعداد زنبورهای عسل تا پاییز ۲۰۱۷، برای ارزیابی مجدد خطرات، به تعویق انداخت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، کمیسیون اروپا در اواخر سال ۲۰۱۶، مجبور به تصمیم‌گیری درباره استفاده‌های خاص از چهار حشره‌کش شده بود که گمان می‌رفت در کاهش تعداد زنبورهای عسل و گرده‌افشان دخالت داشته باشند، اما این کمیسیون اعلام نتیجه تصمیم خود را تا پاییز ۲۰۱۷ برای ارزیابی مجدد تکمیلی از خطرات این چهار حشره‌کش توسط اداره ایمنی مواد غذایی اروپا (EFSA) به تعویق انداخته است.

با این حال، ارزیابی اولیه منتشر شده توسط EFSA در هشتم نوامبر ۲۰۱۶، از داده‌های ارائه شده توسط تولیدکنندگان، نشان از وجود خطر در این مواد داشت. به گفته مدیر EFSA "بعد از بررسی داده‌های تأییدی برای Imidacloprid و Clothiandin، خطر بالایی را شناسایی کردیم و یا نتوانستیم خطر را برای برخی از استفاده‌کنندگان مستثنی کنیم". برای مثال، یک ریسک بالا برای زنبورها در زمانی که دو ماده برای درمان برخی بیماری‌ها در غلات زمستانه استفاده می‌شوند، شناسایی شد. مانند زمانی که بذرها قبل از آنکه کاشته شوند به سم آغشته می‌شوند.

مدیر اداره ایمنی مواد غذایی اروپا ادامه می‌دهد: بر اساس منابع موجود، بروکسل باید ممنوعیت دائم این مواد در کشاورزی را به استثناء استفاده خود در محیط‌های محدود شده، پیشنهاد کند. با این حال، تصویب برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا دور از انتظار هست.

اما در کانادا، یک جنبش مشابه در این ارتباط در جریان است. پس از ارزیابی مجدد Imidacloprid، آژانس ایمنی مواد غذایی کانادا و اداره بهداشت کانادا در اواخر سال ۲۰۱۶ پیشنهاد دادند که "طی سه تا پنج سال در همه موارد کشاورزی و برای مصارف دیگر در محیط باز این ماده حذف شود". برای Thiamethoxam، اداره ایمنی مواد غذایی اروپا معتقد است که اطلاعات عرضه شده توسط تولیدکننده (Syngenta) بیش از حد پراکنده برای ارزیابی اولیه خطرات است.

در این مهلت قانونی، Fipronil سهم خود را کاملاً و به‌سادگی در اروپا از دست خواهد داد؛ زیرا بر اساس اعلام کمیسیون اروپا، این ماده‌ای است که انقضای آن در امسال تأیید شده و تولیدکننده درخواستی برای صدور گواهی تولید این ماده نداده است. شرکت تولیدکننده نیز اطمینان داده است که هزینه مطالعات کافی برای صدور گواهینامه مجدد این ماده خیلی بالاتر از ظرفیت بازار این محصول است.

بر اساس مطالعات سنتز کامل روی این مواد که توسط دانشگاه SUSSEX انگلستان از سال ۲۰۱۳ انجام شده و در گزارشی در ۱۲ ژانویه منتشر شد، تأکید می‌کند که رد این محصولات در حال حاضر، در منابع آب پیدا شده و این مواد طولانی‌مدت در خاک و همین طور گیاهان وحشی نیز باقی می‌مانند و در صورت عدم درمان، مقدار قابل توجهی از Neonicotinoid و مواد این گروه در گرده، شهد و برگ گیاهان یافت می‌شود." این مسیری است که زنبورهای عسل و گرده‌افشان را در معرض تماس با این ماده قرار داده بود و تا حالا نادیده گرفته شده بود. به عقیده گولسون استاد دانشگاه SUSSEX "این واقعیت که Neonicotinoid به کاهش تعداد زنبورهای عسل وحشی کمک کرده است و بدتر شدن مشکلات زنبورهای پرورشی به‌ویژه آلوده شدن منابع آب به واسطه این ماده، باعث شد که مهلت قانونی برای تصمیم‌گیری در اتحادیه اروپا به تصویب برسد.

مدیر شبکه فعال آفت‌کش‌ها در شعبه اروپا، مارتین درمین در این باره می‌گوید: باید به یاد داشته باشیم که پیشنهاد سازمان بهداشت کانادا برای حذف Imidacloprid بر پایه ارزیابی مجدد خطر روی موجودات آبزی بوده است. در واقع این ماده در ماهیان، همچنین در تعداد زیادی از گونه‌های پرنده که منبع تغذیه‌شان حشرات آبزی هستند نیز ردیابی شده است؛ بنابراین همه چرخه غذایی که با این ماده در تماس بوده، مصون نمانده است.


نظر شما
ادامه