کد خبر: ۳۳۵۲۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
گفت‌وگوی هفته‌نامه صدای آزادی با مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه:
«دکتر نادر پرور» در گفت‌وگوی تفصیلی با هفته‌نامه صدای آزادی، به پرسش‌های مختلف حوزه دامپزشکی پاسخ گفت ...
 

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه توجه به دامپزشکی را برابر با کاهش بیماری و ضریب اشغال تخت های بیمارستانی دانست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، «دکتر نادر پرور» مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه طی مصاحبه اختصاصی با هفته نامه صدای آزادی به بررسی موضوعات مختلف حوزه دامپزشکی استان پرداخت. این مصاحبه به قلم محسن یاری در ذیل نگارش شده است:

شاید بسیاری از مردم نسبت به اهمیت وجود سازمانی به نام سازمان دامپزشکی پی نبرده باشند اما واقعیت آن است که این سازمان و فعالیت های آن نقش موثری در سلامت و امنیت غذایی ما ایفا می کند. خصوصاً در زمانی که بحران هایی مثل بیماریهای قابل انتقال از دام و طیور به انسان بوجود می آید، نقش کلیدی این سازمان بیشتر نمایان می شود. اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه را می توان جزء دستگاههای موفق استان به حساب آورد و نمونه اثبات این ادعا را می توان کنترل بیماری های خطرناکی چون تب برفکی و لمپی اسکین و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مثال زد. در همین خصوص گفتگویی با «دکتر نادر پرور» مدیر کل پرتلاش این اداره داشتیم.

دکتر نادر پرور متولد 1353 در شهرستان گیلانغرب است. در سال 1373 در دانشگاه شهید چمران اهواز پذیرفته شده و در سال 1378 فارغ التحصیل گردید. بلافاصله جذب سازمان دامپزشکی شده و در پنج شهرستان گیلانغرب، قصرشیرین، دالاهو، اسلام آباد غرب و کرمانشاه رییس شبکه دامپزشکی بوده و در نهایت به عنوان مدیر این اداره کل در استان منصوب شد.

در ابتدا بهتراست در خصوص موضوع روز و بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که اخیرا شایع شده بگویید و اینکه اصولاً دلیل بوجود آمدن این بیماری چیست؟

باید بگویم این بیماری تاکنون در سطح جهان چندین موج داشته و در سال های گذشته شاهد انواع مختلف این بیماری در کشور و استان بوده ایم، اما اخیراً تحت تیپ جدیدی از آن در کشور شایع شده که منشاء آن کشور روسیه می باشد که از طریق پرندگان مهاجر منتقل می گردد. در حال حاضر بیش از پنجاه کشور درگیر این بیماری هستند، پرندگانی که در فصل های گرم در سیبری به سر برده و زاد و ولد می‌کنند، ناقل ویروسی می شوند که پس از مهاجرت و تماس با پرندگان وحشی به آنها انتقال داده و سپس طیور روستایی و در نهایت طیور صنعتی منتقل و آلوده می گردد.

 زمانی که طیور صنعتی آلوده گردد، به نوعی آغاز مشکلات است که مهمترین اثر زیان بار آن در اقتصاد است که تنها راه آن معدوم سازی پرندگان در کانون بیماری است. این بیماری اصولاً یک نوع ویروس است که از روسیه آمده و باعث تلف شدن پرندگان زیادی چه وحشی و چه اهلی می شود و در نهایت ممکن است انسان را نیز آلوده کند که این خود به عنوان چالشی برای سازمان جهانی بهداشت دام هم تبدیل شده و برای مقابله با آن دستورالعمل هایی تدوین شده که در این دستو العمل در شعاع یک کیلومتری کانون بیماری باید پرندگان معدوم شوند و در شعاع 3 تا 10 کیلومتری بیماری تشدید مقررات قرنطینه ای و بهداشتی و محدودیت در پرورش طیور را دارد که نهایتاً منجر به کاهش گسترش بیماری در منطقه می شود.

خوشبختانه این نوع جدید بیماری نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها مبتلای انسانی نداشته و اینطور که به نظر می رسد این نوع آنفلوآنزا جدید پرندگان خطر یا مشکلی برای انسان ایجاد نمی کند، اما باید با آن مقابله کرد چون ممکن است در اینده خطراتی را ایجاد کند. البته وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی همکاری تنگاتنگی برای مقابله و حتی پیشگیری با این بیماری انجام می دهند.

این نوع جدید بیماری در کشور و استان چگونه شناسایی شد؟

در کشور ابتدا اولین کانون بیماری در ملارد استان تهران شناسایی شد و سپس البرز، آذربایجان شرقی و بعد در کرمانشاه تشخیص داده شد و پس از آن در استان هایی دیگر مثل مرکزی، قزوین، قم، مازندران، گیلان، گلستان و لرستان شناسایی شد و تاکنون یازده استان کشور را درگیر کرده در استان کرمانشاه در تاریخ 11 آذر در یکی از روستاهای بخش ماهیدشت و پس از آن در چند روستای بخش مرکزی کرمانشاه که عمدتاً نزدیک تالاب هشیلان بودند، مشاهده گردید. 

خوشبختانه در پرندگان وحشی تالاب هشیلان تاکنون بیماری مشاهده نشدهاست. پس از مشاهده بیماری سریعاً با همکاری فرمانداری و دستگاه های مرتبط و حمایت دستگاه قضایی و انتظامی نسبت به معدوم سازی پرندگان آلوده اقدام کردیم. البته این بیماری در شهرستانهای استان تاکنون مشاهده نشده اما ما اکیپ هایی را فعال و کمیته های فنی مبارزه با ویروس را آماده کرده ایم. لازم به ذکر است که ریاست ستاد مقابله با این بیماری در استان را معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و ریاست کمیته مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان ها را فرماندار عهده دار است. فلذا متاسفانه به دلیل متغیر بودن ویروس تاکنون هیچ واکسنی یا درمانی برای آن در دنیا پیدا نشده و تنها راه آن تشخیص و سپس معدوم سازی است. البته ما در اداره کل دامپزشکی، آزمایشگاهی داریم که خود یک پتانسیل در منطقه محسوب می شود که فقط حدود چهار ساعت زمان نیاز دارد تا به تشخیص نهایی در بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان برسد که این موجب انجام اقدامات واکنش سریع در برخورد و مقابله با بیماری ها می شود.

اکیپ های شما ممکن است نتوانند به برخی نقاط استان مثل روستاهای دور افتاده دسترسی پیدا کنند. پیشنهاد شما به مرغداران صنعتی و روستایی چیست؟

در تمام دنیا تقویت اطلاع رسانی آسیب های بیماری مد نظر را کاهش می دهد. هرچه اطلاعات عموم مردم خصوصاً روستاییان و پرورش دهندگان طیور بالا برود، می تواند به واکنش سریعتر ما کمک کند. لازم است روستاییان و پرورش دهندگان طیور به محض اطلاع از تلفات پرندگان سریعا مورد را به نزدیکترین شبکه دامپزشکی اعلام کنند و یا اگر دسترسی به ما نداشتند، از طریق سامانه تلفنی 1512و یا سامانه پیامکی 100010001512 همکاران ما را در جریان قرار دهند.

تکلیف مکان هایی که در شهر مرغ را به صورت زنده عرضه می کنند چیست؟

کار خاصی شاید نشود کرد. اما آگاه بودن مردم نسبت به عوارض خرید مرغ زنده خیلی مهم است. سلامت طیور چنین مکان هایی به هیچ عنوان مورد تائید ما نیست و از شهروندان عزیز خواهشمندیم به هیچ عنوان سلامت خود را به خطر نیندازند و گوشت و مرغ مورد نیاز را از مراکز معتبر خریداری کنند. 

«خود مراقبتی» خیلی مهم است. البته از لحاظ اقتصادی هم می توان ثابت کرد که مرغ کشتار شده در کشتارگاههای صنعتی که حدود 30% از وزن زنده مرغ کاسته شده و تحت نظارت دامپزشک مسئول فنی بهداشتی و کارشناس دامپزشکی و ناظر شرعی هستند، نسبت به مراکز عرضه مرغ زنده به صرفه تر است. مرغ تولیدی کشتارگاه های صنعتی خالی از ضایعات، فاقد کله، پا، پر، خون و... است و آماده طبخ به دست مردم می رسد. هر چند جدای از مسائل اقتصادی به لحاظ بهداشتی به صلاح مردم نیست که از مراکز غیر مجاز خرید کنند. البته از آثار مخرب صحنه ذبح، خروج خون و جان دادن طیور در حین ذبح در پیش چشم کودکان نباید ساده گذشت.

متاسفانه ما از طریق مراجع قانونی چندین بار نسبت به پلمپ و برخورد با این افراد اقدام کرده ایم چون تمامی مراکز فروش مرغ زنده دارای مجوز نمی باشند. اما متاسفانه خیلی از مردم دوباره به این مراکز مراجعه می کنند.ما باید سطح آگاهی مردم را بالا ببریم و آنها را نسبت به عوارض خرید مرغ زنده هوشیار کنیم و برای این کار نیاز به فرهنگ سازی است. در این راستا همه رسانه ها خصوصا صدا و سیما مطبوعات و حتی شبکه ها و سایت های مجازی هم باید ما را یاری کنند و اطلاع رسانی نمایند، هر چند ما باید این فرهنگ سازی را از مدارس و آموزش به دانش آموزان آغاز کنیم که خوشبختانه طبق تفاهمی که با آموزش و پرورش داشته ایم، این کار در حال اجرا است. امامان جمعه و ائمه جماعات هم نقش موثری در بالا بردن سطح آگاهی مردم دارند و همگی باید نسبت به سلامت مردم خود را مسئول بدانیم.

سازمان دامپزشکی مسئولیت و کارهای زیادی را بر عهده دارد، اما شاید خیلی مثل بعضی ادارات به چشم نیاید. در خصوص این سازمان وظایف آن بگوئید؟

سازمان دامپزشکی دو مسئولیت اصلی دارد که یکی حفظ و حراست سرمایه های دامی که سرمایه های ملی کشور است می باشد. ما در کشور حدود 80 میلیون راس دام سبک و هفت میلیون راس دام سنگین داریم و این خود یک سرمایه ملی است که افراد زیادی را به لحاظ اقتصادی و شغل به خود مشغول کرده است. در استان ما حدود سه میلیون راس دام سبک و 200 هزار راس دام سنگین داریم. بالغ بر 15 هزار تن تولیدات آبزی پروری و 200 هزار کندوی عسل و ظرفیت 30 میلیون قطعه جوجه ریزی داریم. تامین سلامت این سرمایه کار بسیار بزرگی است چون مردم زیادی به شغل دامپروری و پرورش دام و طیور مشغول هستند وما باید با کنترل بیماریهای واگیر به حفظ شغل و اقتصاد این افراد کمک کنیم. از سویی داشتن 372 کیلومتر مرز مشترک با عراق که هم فرصت و هم تهدید است مسئولیت را برای ما سنگین کرده و لازم است با حضور به موقع نسبت به مقابله با بیماری های پر خطر اقدام کنیم. ما در استان حدود 1000 مرغداری داریم و بیماری مهمترین عامل تهدید کننده آنها می باشد و ما اگر نتوانیم آن را کنترل کنیم به لحاظ اقتصادی هم مردم و هم ما شکست بدی خواهیم خورد.

وظیفه دیگر دامپزشکی حفظ بهداشت عمومی است. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت 1709 بیماری در انسان شناخته شده که 832 عامل آن از طریق دام و فرآورده خام دامی آلوده به انسان منتقل می شود. به عنوان مثال بیماری مثل هاری را در نظر بگیرید اگر به انسان سرایت کند هیچ کاری برای فرد مبتلا نمی توان کرد و تنها استراتژی مقابله با آن پیشگیری و کنترل در دام است. دامپزشکی در خط مقدم مقابله با بیماری های قابل انتقال از دام به انسان قرار دارد. همکاران ما سربازان گمنام عرصه بهداشت و سلامت جامعه هستند. خیلی از مردم با وظایف دامپزشکی آشنا نیستند. این عدم آگاهی باعث شده همکاران ما گاهاً توقعی را که از مردم دارند برآورده نشود و با مشقت بسیار وظایف خود را تا حصول نتیجه انجام دهند.                                 

این معدوم سازی که می گوئید چگونه است؟

معدوم سازی یعنی از بین بردن دام آلوده با روش های انسانی با مد نظر گرفتن حقوق حیوانات است. وقتی بیماری وارد می شود ما باید سیاست ریشه کنی را در پیش بگیریم. مثل همین بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان برای اینکه به جاهای دیگر سرایت نکند، باید طیور درگیر را معدوم کنیم. البته رعایت حال و حقوق حیوانات، رعایت بهداشت محیط و ... را در نظر می گیریم. گفتنی است حیوانی هم که معدوم می شود 75 درصد بهاء آن را به صاحب دام پرداخت می کنیم. می بینید که سازمان نسبت به سلامت مردم وظایف و تعهدات زیادی دارد.

حمایت های مالی دولت از سازمان چگونه است؟

در کل، سازمان دامپزشکی ار لحاظ اعتباری شرایط خوبی ندارد و مشکلات بسیار زیاد است، زیرا همسایگی با کشورهای پر خطر خود مسبب مشکلاتی برای سازمان است و هر مشکلی از لحاظ بهداشت دام در مرزهای کشور های همسایه شرق و غرب بوجود می آید، سلامت دام های ما را هم تهدید می کند. سازمان هم به لحاظ امکانات و نیروی انسانی و اعتبارات مشکل دارد. در اداره کل دامپزشکی استان نیز حدود 50 درصد پست های با نام ما خالی است، هر چند توانسته ایم طی دو سال اخیر طی برگزاری آزمون و همکاری مسئولین استان حدود 40 نفر استخدام کنیم ولی ما برای 370 پست کمتر از 150 نیرو متخصص داریم.

 ما در سال بیش از ده میلیون نوبت واکسیناسیون رایگان انجام می دهیم و هم اکنون از اول دی ماه حدود سه میلیون راس دام سبک استان به شکل رایگان علیه تب برفکی  واکسینه شده اند و این جمعیت دامی ما اکنون در نقاط مختلف مثل ایلام، خوزستان و لرستان پراکنده هستند و همکاران جهت واکسینه کردن باید به این استان ها هم بروند. همکاران ما با کمترین توقع با تلاش زیاد در حال  خدمت رسانی هستند. ما از ابتدا امسال نتوانستیم هیچ حق ماموریتی به همکاران بدهیم هر چند در سفر ریاست محترم جمهور به استان مبلغ 6.5 میلیارد تومان برای پیشگیری و مقابله با تب مالت و تب برفکی به استان اختصاص داده شد، اما تاکنون هیچ پولی به ما پرداخت نشده است.

آیا بخش خصوصی در این حوزه فعال است؟

بازوی توانمند و کوشای اداره کل، بخش خصوصی است که بیش از 50 درصد عملیات واکسیناسیون واکسن های حاکمیتی را بخش خصوصی با خرید خدمت و صرف هزینه انجام می دهند و در استان حدود 50 مرکز درمانی مایه کوبی بخش خصوصی فعال هستند.

به کسانی که حیوانات خانگی را نگهداری می کنند، چه توصیه ای دارید؟

ما چه بخواهیم و چه نخواهیم عده ای از مردم نسبت به نگهداری از حیوانات اقدام می کنند و علاقه به این کار دارند. باید سطح اطلاعات این افراد را نسبت به مخاطرات این بیماری ها افزایش دهیم. از تماس نزدیک، حیوانات دوری کنند و مرتب با کلینیک های دامپزشکی در ارتباط باشند تا سلامت خود و حیوان خانگی را تضمین کنند.

اخیراً در خصوص نوعی جذام مرغی در فضای مجازی عکس ها و مطالبی منتشر می شود. نظر شماچیست؟

گروهی فقط با هدف ایجاد نگرانی در مردم و ضربه زدن به صتعت طیور کشور به چنین شایعاتی دامن می زنند. ما بیماری به اسم جذام مرغی در پرندگان نداریم. نه تنها در مرغ بلکه در دام چنین بیماری نداریم و تصاویری که در فضای مجازی منتشر می شود مربوط به بیماری دیگری است به نام «آبسه کف پا» و این به دلیل کمبود ویتامینA  و بیوتین و عدم مدیریت تهویه سالن و رطوبت زیاد بستر محل نگهداری مرغ است که باعث زخم شدن پای مرغ می شود و برای انسان مخاطره آمیز نیست. این مرغ ها وقتی به کشتارگاه برده می شوند، ابتدا توسط دامپزشک معاینه و سپس از چرخه مصرف حذف می شوند و مشکلی از لحاظ بهداشتی ایجاد نمی کند و مردم بدون هیچ نگرانی از محصولات تحت نظارت دامپزشکی استفاده کنند.

آقای دکتر پرور، سوالی در رابطه با خودتان داشته باشیم. چه شد که دکتر دامپزشک شدید؟

کار دامپزشکی سخت است چه تحصیل آن و چه کار آن، باید علاقه باشد. من خودم دارم با عشق خدمت می کنم و کارم را دوست دارم و ایمان دارم خدمت در این حرفه مقدس است. نجات جان یک حیوان و تسکین آلام حیوانات خیلی مهم است. گاهاً یک خانواده  روستایی تمام سرمایه زندگیش یک گاو است که اگر از بین برود آن خانواده از هم متلاشی می شود اما نجات و مراقبت  از آن حیوان زندگی و رفاه را به خانواده روستایی هدیه می دهد.

تا حالا کسی به شما گفته حالا که دکتر شدی، چرا دکتر دامپزشک شدید؟

بارها و بارها این حرف به من گفته شده است. برای من بحث حقوق حیوانات مهم است. در حوزه بیماری مشترک هر چه تلاش و پیشگیری بیشتر باشد تخت های بیمارستانی خالی تر می شود و علوم پزشکی هم هزینه کمتری جهت درمان مردم متقبل می شود. اگر مواد غذایی سالم به دست مردم برسد ما افراد سالمتری در اجتماع خواهیم داشت. اگر توجه بیشتری به دامپزشکی شود، شک نکنید تخت های بیمارستانی آزادتر می شود.

کلام پایانی:

من از شهروندان و مردم خوب استان می خواهم همکاری لازم را با سازمان دامپزشکی داشته باشند هر نوع تلفات را در سریع ترین زمان ممکن اطلاع دهند به هیچ عنوان مرغ زنده استفاده نکنند چون این یک تهدید بسیار جدی است. سازمان هم دایره نظارت خود را گسترده تر خواهد کرد. همین امسال بالغ بر 70 تن فرآورده غیر قابل مصرف را با دستور مقامات قضایی نابود کردیم، و از مردم می‌خواهیم هر نوع انتقاد و پیشنهاد و خود را با سامانه تلفنی 1512 و 100010001512 به همکاران، اطلاع دهند.

 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
0
0
ولی دکتر نادر پرور از همون دانشجویی هم خوش تیپ بود
دامپزشک بخش خصوصی فارس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
0
0
واقعا مصاحبه خوبی بود، دست مریزاد آقای دکتر پرور. به شما و همکارانتان در دامپزشکی کرمانشاه خسته نباشید می گویم.
نظر شما
ادامه