کد خبر: ۳۳۵۳

حکیم مهر -  ماهنامه دام، کشت و صنعت در شماره 125 خود به قلم علیرضا صفاخو در مطلبی با عنوان "نگاهی به حواشی یک عزل و نصب غیرمنتظره : ضربه فنی انصاری فرد در رینگ استیضاح" نوشت :

دلبسته شدن محمود احمدی نژاد به محمدحسن انصاری فرد در زمان استانداری اردبیل، از گزارش 100 صفحه ای وی به عنوان مامور بازرسی دامپزشکی به «کشت و صنعت مغان» رقم خورد! آنجا که پیشنهادهای کارشناسی انصاری فرد مورد توجه استاندار وقت اردبیل قرار گرفت تا در دوره شهرداری تهران هم از مشاوره های افتخاری وی استفاده کند. آخرالامر هم به واسطه حرفه مرتبط و مدیریت یک رسانه هر چند ورزشی و البته سابقه کار در خبرگزاری جمهوری اسلامی، مدیر کلی روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی که با امورات فرهنگی و رسانه ای میانه داشت، به انصاری فرد تفویض شد. انتخابی که در ابتدای امر و در نشست های بی سابقه اسکندری، وزیر وقت جهاد کشاورزی، به مذاق خبرنگاران حوزه خوش آمده بود. اما دیری نپایید تا شیوه اطلاع رسانی برخی رسانه ها، که گرایش منفی آنها با توجه به خاستگاه جناحی آنها بعید نمی نمود، روابط اسکندری با رسانه ها را شکر آب کرد تا ترکش های آن بیش از همه به انصاری فرد اصابت کند. تا جایی که وی با چهره نجیب و اخلاق ملایمش از سویی در معرض گلایه رسانه ها و از سوی دیگر، در ترازوی نقد و طعنه های وزیر و معاونان اسکندری قرار گرفت، اما ظاهرا تعویض ناشدنی می نمود! در آن ایام برخی معتقد بودند بسیاری از وظایف انصاری فرد را دکتر صفی خانی مدیر، کل دفتر وزارتی انجام می دهد. این کشمکش ها و قهر و آشتی ها ادامه یافت تا با ابقای مجدد وی در دوره وزارت خلیلیان، خبرنگاران دل چرکین از روحیه ی مدیری که در نظر آنان «خنثی» می نمود، غافلگیر شوند. خبرنگارانی از30 تا 40 رسانه تخصصی کشاورزی و روزنامه ها و خبرگزاری ها که معتقد بودند انصاری فرد یک محافظه کار تمام عیار است و مصالح سازمانی خود را به مصلحت اطلاع رسانی و در مواردی مطالبات رسانه ها- که انصافا برخی از آنها هم خارج از اختیار و توجیه حرفه ای استقلال رسانه ای بود- ترجیح می دهد. در هر صورت با تداوم صدارت او در این سمت و تغییر نیافتن رویکرد وزارت جهاد کشاورزی در دولت دهم به رسانه ها- جز لحن مواضع وزیر جدید- انتظار اول و آخر اصحاب رسانه ها، تغییر مدیر کل روابط عمومی بود. تغییری که حاصل نشد تا اینکه با مصاحبه خبرنگار واحد مرکزی خبر و قرار گرفتن آن در اخبار ویژه (که برای عموم قابل رویت نیست)، زمینه حذف انصاری فرد از جهاد کشاورزی کلید خورد. اتفاقی که اگرچه انصاری فرد، شیوه انعکاس خبر خروجی را مطابق عین نظر عنوان شده در گفتگوی انجام شده نمی داند، اما نیت خبرنگار «واحد مرکزی خبر» را نیز در نحوه انعکاس این خبر مغرضانه نمی داند. 
انصاری فرد تاکید می کند: «آنچه در مصاحبه عنوان کرده است، احتمال قوی تر بودن انصراف امضاءکنندگان طرح بوده که درخواست های منطقه ای (محلی) داشته اند و نه طراحان اصلی این مسئله که انگیزه های جدی تری برای استیضاح دارند». 
در هر حال، به دنبال واکنش جدی صمد کرمی راد، نماینده اصولگرای کرمانشاه و از طراحان اصلی استیضاح که حتی پس از برکناری انصاری فرد به دلیل پخش مصاحبه های ضبط شده مدیر کل معزول روابط عمومی از صدا و سیما ابراز ناراحتی کرده بود، خلیلیان و انصاری فرد در آخرین پنجشنبه مردادماه به این تفاهم رسیدند تا با کنار گذاشتن انصاری فرد از سمت مدیر کلی روابط عمومی، شائبه تمرد وزیر از مطالبه طراحان استیضاح و ابوترابی، نایب رئیس مجلس (که از مصاحبه سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی برافروخته شده) بروز نکند و در واقع انصاری فرد، فدایی ضربات طراحان در رینگ استیضاح شود! به ویژه آنکه اگر انصاری فرد با لجاجت وزیر در سمت خود باقی می ماند، بعید نبود تا رای استیضاحش را پیشاپیش نهایی کرده باشد. در واقع خلیلیان به بهای ادامه صدارتش در سکان وزارت از میان دوراهی باقی مانده، گزینه عزل انصاری فرد را امضاء کرد. عزل مدیر کلی که به گفته برخی از منابع آگاه در وزارت جهاد کشاورزی، در آخرین اقدام قریب 2 تا 3 ماه پیگیر اجرای مراسم تجلیل از خبرنگاران در روز خبرنگار (17 مرداد) بود و در اوایل شهریور توانست مجوز آن را کسب کند! (مثلا در قالب افطار وزیر با خبرنگاران یا بهانه ای دیگر برای همدلی با آنان).    
انتصاب مدیر کل جدید 
در هر صورت تا بررسی و مطالعات وزیر برای انتخاب مدیر کل جدید روابط عمومی- در صورت رهایی از تیغ اسیتضاح- کرمی ، مدیر کل دفتر وزارتی و مشاور جوان وزارتخانه با حفظ سمت و به صورت موقت سرپرستی امور اداره کل روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی را بر عهده دارد تا چه بسا خلیلیان با انتخاب مدیری که ر ضایت نسبی خودش، خبرنگاران، مدیران نشریات تخصصی و مدیران وزارت جهاد کشاورزی را جلب کند، بتواند تا پایان دولت دهم از ترکش هایی که انصاری فرد یکی از قربانیان آن بود، مصون بماند! مصونیتی که هر چند آهنین نباشد، اما در اندازه ای هم نباشد که خبرنگاری، آن هم از رسانه معتمد دولت هر چند ناخواسته بتواند زیر پایش را خالی کند!

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه