کد خبر: ۳۳۵۴۳
 

بیماری مشمشه که بیماری مشترک بین انسان و حیوانات است به عنوان اسلحه بیولوژیک و یک عامل بیوتروریسم به وسیله کشور ها علیه یکدیگر مورد استفاده قرار گرفته اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری، مدیرکل دامپزشکی استان گفت: میزبان اصلی باکتری عامل مشمشه را (اسب، قاطر و الاغ) برشمرد و گفت: سایر حیوانات مانند گوسفند، بز، شتر، سگ، گربه، خرس، زرافه، گرگ، گربه سانان وحشی، هامستر و خوکچه هندی نیز می توانند به این بیماری مبتلا شوند.

«دکتر عبدالمحمد نجاتی» گفت: انسان به عنوان میزبان تصادفی مشمشه محسوب و به بیماری شغلی نیز اطلاق می شود پس تمامی کسانی که با اسب سروکار دارند امکان دارد به این بیماری مبتلا شوند.

وی بیماری در حیوانات را به 3 شکل (پوستی، بینی که قسمت بالایی دستگاه تنفس را درگیر می کند و سوم به شکل ریوی که قسمت پایینی دستگاه تنفس را درگیر می کند) برشمرد.

این مقام استانی تشخیص بیماری را با تست مالئین، جداسازی عامل بیماری، آزمایش سرمی و تزریق به حیوان آزمایشگاهی عنوان کرد و گفت: در صورتی که موارد مثبت گزارش شود حیوان باید معدوم شود.

مدیرکل دامپزشکی استان عامل بیماری را باکتری اعلام نمود و افزود: تاکنون 9 راس اسب مبتلا به بیماری شناسایی و معدوم شدند.

وی گفت: در نه ماهه ی سال جاری تعداد 451 راس اسب تست مشمشه شد در حالی که سال 94 تعداد 302 راس اسب تحت تست مشمشه قرار گرفته است.

 
نظر شما
ادامه