کد خبر: ۳۳۵۴۷
 

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گیلان را استانی مهم در پرورش طیور دانست و افزود: گیلان از طیور بومی و زنجیره‌های تولید خوبی برخودار است و باید حساسیت لازم را در این بخش داشته باشیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، «دکتر مهدی خلج» در نشست پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که در استانداری گیلان برگزار شد، از شهروندان بخصوص روستائیان شمال کشور خواست از خرید و فروش طیور بومی و پرندگان صید شده خودداری و با محصور کردن طیور خود از شیوع بیشتر آنفولانزای فوق حاد پرندگان جلوگیری کنند.

وی خاطر نشان کرد : امسال ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان در 51 کشور جهان گزارش شده است اما تاکنون انسانها به این بیماری مبتلا نشدند اما باید مسائل بهداشتی را رعایت کرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: آنفولانزای فوق حاد پرندگان در 12 استان کشور شیوع پیدا کرده است.

استاندار گیلان نیز در این نشست گفت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گیلان باهمکاری مردم و جدیت مسئولان تحت کنترل است.

«محمدعلی نجفی» به آمادگی گیلان در بخش‌های مختلف مدیریت بحران اشاره کرد و افزود : الحمدا... گیلان در مدیریت بحران و پیشگیری در عرصه‌های مختلف آماده است  و عملکرد استان در سال‌های گذشته گواه این مدعاست .

استاندار گیلان از برگزاری نشست‌های مختلف به منظور پیشگیری از  آنفولانزای فوق حاد پرندگان پیش از شیوع آن در استان خبر داد و افزود : نزدیکی روستاها و عبور و مرور از استان‌های همجوار موجب سخت‌تر شدن پیشگیری و مقابله با آن شد.

 محمد علی نجفی همچنین نزدیکی روستاها گیلان به هم را یکی مشکلات برای قرنطینه کامل طیور بومی دانست.

 نجفی اقتصاد روستائیان‌گیلان را وابسته به طیور دانست و افزود: علاوه بر وابستگی‌اقتصاد روستائیان به طیور،  این بیماری در اقتصاد روانی خانوارها نیز نقش آفرین است.

نماینده عالی دولت در گیلان وجود پرندگان و طیور را در اقتصاد گردشگری استان نیز تأثیرگذار دانست و افزود : بسیاری از گردشگران که وارد استان می‌شوند پراکنش مرغ و سایر پرندگان در تالاب، مرداب و مناطق روستایی را از جمله زیبایی‌های این مناطق می دانند.

 نجفی مدیران گیلان را در مقابله و پیشگیری با این ویروس همراه دانست و افزود : مدیران با حساسیت وجدیت این موضوع را پیگیری می‌کنند و الحمدا... از لحاظ همراهی مدیران هیچ مشکلی در استان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم به دلیل کمبود اعتبار صدمه‌ای را استان متحمل شود،افزود: روستائیان چنانچه بدانند پشتوانه مالی در این بخش وجود دارد مطمئناً همکاری بیشتری را خواهند داشت .

استاندار گیلان افزود : اقتصاد بسیاری از مردمان روستا و شهر به دام و طیور وابسته بوده و انتظار داریم تأمین اعتبار لازم در  این بخش صورت پذیرد.

وی  افزود: پروانه شکار صادر شده برای شکارچیان که نتوانستد به دلیل جلوگیری از شیوع  آنفولانزای فوق حاد پرندگان استفاده کنند  برای سال آینده حفظ شود.
 
 
نظر شما
ادامه