کد خبر: ۳۳۵۵۵


مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: عرضه، صید، شکار و مصرف پرندگان مهاجر در درجه نخست و عرضه پرندگان بومی در بازارهای روز و محلی اصلاً به صلاح نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس «دکتر حسین رضوانی» اظهار کرد: در حال حاضر کانون جدید بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در مازندران نداشتیم.

وی با اشاره به معدوم‌سازی کانون ابتلا به آنفلوآنزا در استان، افزود: همچنان وضعیت مازندران در بحث آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان خوب نیست و ما واقعاً نگران هستیم.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه طیور بومی به‌ویژه اردک در سطح شالیزارها به‌صورت پرورش در تراکم زیاد است، اضافه کرد: با توجه به این موضوع احتمال درگیری در منطقه بسیار بالاست.

این مسؤول بیان کرد: تا زمانی‌ که پرورش متراکم و طیور بومی غیراستاندارد بدون هماهنگی و برنامه‌ریزی و بدون توجه به مسائل حاشیه‌ای تولید و پرورش شوند، خطر مازندران را تهدید می‌کند.

رضوانی با تأکید بر اینکه همچنان اعتقاد ما این است که پرورش طیور بومی به‌ویژه عرضه پرنده مهاجر باید محدود شود، خاطرنشان کرد: با صید و شکار و عرضه موافق نیستیم و همچنان هشدار می‌دهیم که باید جلوی عرضه پرنده مهاجر گرفته شود.

وی در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر شیوع بیماری آنفلوآنزا با توجه به بارندگی در مازندران، اظهار کرد: اینکه فصل زمستان و هوای سرد عاملی برای تکثیر و شیوع ویروس است جای شک و بحث نیست ولی اگر بگوییم بارندگی می‌تواند فزاینده باشد خود به خود فصل زمستان ویروس به‌راحتی شیوع پیدا می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران ادامه داد: می‌توان گفت فصل زمستان عامل بسیار خطرناک و نگران‌کننده‌ای برای بقاء و گردش ویروس و درگیر کردن واحدها و پرنده‌های بومی خود به‌ خود انتقال به صنعت و تبعات انسانی است.

رضوانی یادآور شد: توصیه ما به همه افراد جامعه این است با توجه به شرایط نگران‌کننده مازندران، عرضه، صید، شکار و مصرف پرندگان مهاجر در درجه نخست و عرضه پرندگان بومی در بازارهای روز و محلی اصلاً به صلاح نیست.

وی با اشاره به اینکه ویروس آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان بدون تلفات در بازارها توسط دوره‌گردها شیوع پیدا می‌کند، اضافه کرد: توصیه ما این است در این فصل دوره‌گردی، فروش پرندگان مهاجر و بومی کنار گذاشته شود چرا که امروز سلامت و حفظ صنعت در جامعه برای ما بسیار مهم است و به اعتقاد ما باید جلوی این موضوع باید گرفته شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران در پایان گفت: افراد تنها طیور کشتار شده در کشتارگاه‌های صنعتی که مورد تأیید دامپزشکی هستند را مصرف کرده و از مصرف طیور بومی به‌صورت جدی خودداری کنند.


نظر شما
ادامه