کد خبر: ۳۳۵۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور سازمان دامپزشکی کشور در خصوص عواملی که باعث انتقال و گسترش آنفلوانزای پرندگان در کشور می شود، عنوان کرد: کفش انسان ها و چرخ ماشین ها باعث انتقال بیماری می شوند. فردی که به منطقه آلوده ای رفته با کف کفش خود می تواند این آلودگی را به واحد پاک منتقل کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سلامت نیوز، برنامه "صبح و گفت و گو" در بخش دوم با موضوع آنفلوانزای پرندگان و با حضور «رضا ترکاشوند» مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم گذار کشور و «دکتر فرشاد زین العابدین طهرانی» مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور سازمان دامپزشکی کشور روانه آنتن شد.

رضا ترکاشوند بیماری های طیور را متنوع اعلام کرد و گفت: آنفلوانزای پرندگان نوعی بیماری طیور است که از سال 77 در ایران داریم و همواره وجود داشته و مشکل خاصی وجود ندارد و تنها مشکل این است که اگر این مسئله را کنترل نکنیم به تولید آسیب می زند.

وی در خصوص آنفلوانزایی که در کشور وجود دارد اظهار داشت: آنفلوانزایی که در کشور ما وجود دارد فقط خاص پرندگان است که توسط پرندگان مهاجر به کشور منتقل شده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم گذار کشور متذکر شد: این بیماری فقط در کشور ما نیست و حدود 40 کشور دیگر هم درگیر این بیماری هستند و زمانی که یک گله ای درگیر می شود به علت شدت بیماری باعث تلفات شدید می شود و به مرغدار آسیب شدیدی می زند.

وی تاکید کرد: این بیماری به هیچ وجه به انسان قابل انتقال نیست.

دکتر فرشاد طهرانی با اظهار به اینکه نگرانی از انتقال آنفلوانزای پرندگان به انسان وجود ندارد، تصریح کرد: آن چیزی که ما را نگران می کند و ما داریم تلاش می کنیم تا بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم تبعات اقتصادی و تبعاتی است که برای صنعت طیور وجود دارد.

وی افزود: این بیماری کشور را وادار می کند تا واردات گوشت مرغ و تخم مرغ داشته باشد و زیاد به صرف نیست.

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور سازمان دامپزشکی با ذکر اینکه در شرایط فعلی هیچ گزارشی از کشورهای دیگر از انتقال این بیماری به انسان نداریم، در عین حال بیان داشت: اگر این بیماری در کشور ما گردش کند و ماندگار شود طبیعتا ماهیت ویروس های آنفلوانزا این قابلیت را دارد که بتواند تغییر ماهیت دهد و قابل انتقال به انسان هم بشود.

طهرانی در خصوص عواملی که باعث انتقال و گسترش آنفلوانزای پرندگان در کشور می شود، عنوان کرد: کفش انسان ها و چرخ ماشین ها باعث انتقال بیماری می شوند. فردی که به منطقه آلوده ای رفته با کف کفش خود می تواند این آلودگی را به واحد پاک منتقل کند. همچنین خودرویی که در منطقه آلوده بوده می تواند وارد مرغداری شود و همراه با چرخ خود ویروس را وارد مرغداری پاک کند و لطمه وارد کند.

رضا ترکاشوند با ابراز اطمینان از اینکه تولید تخم مرغ و گوشت مرغ در کشور حداقل 10 درصد بیشتر از مصرف داخلی است، گفت: همین الان چون مازاد بر ظرفیت تولید داریم ما صادرات مرغ و تخم مرغ داریم و دلیلی برای گران شدن این اقلام وجود ندارد.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
0
0
برای اینکه همه چیز تحت کنترله خوب
نظر شما
ادامه