کد خبر: ۳۳۵۸۴
 

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان این‌که تعداد کانون‌های تب‌برفکی در استان به بیش از 2 مورد نمی‌رسد، گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته این بیماری در استان تحت کنترل است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر محمودرضا رسولی» بیان اینکه طرحی به منظور واکسیناسیون دام‌های سبک عشایر استان همدان در لرستان و خوزستان آغاز شده است، افزود: تا کنون 900 هزار دام عشایری علیه این بیماری واکسینه شده‌اند.

وی از ارسال 6 اکیپ به منظور انجام واکسیناسیون دام‌های سبک عشایری به لرستان و خوزستان خبر داد و با بیان اینکه این طرح همچنان ادامه دارد، یادآور شد: تا کنون 500 هزار رأس دام سبک در استان علیه بیماری تب‌برفکی واکسینه شده‌ است.

رسولی افزود: خوشبختانه در سالجاری هیچ‌گونه مشکلی برای تأمین واکسن بیماری تب‌برفکی در استان وجود ندارد به طوریکه طرح واکسیناسیون دام سنگین نیز در استان به زودی آغاز خواهد شد و در این طرح تقریبا 100هزار رأس دام سنگین علیه این بیماری واکسینه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تلفات دام بر اثر این بیماری در استان در سالجاری انگشت‌شمار بوده است، افزود: گرچه بروز این بیماری هیچ‌گاه به صفر نمی‌رسد اما تا کنون در استان همدان اقدامات مناسبی برای کنترل این بیماری انجام گرفته است.

رسولی مهمترین علل بروز این بیماری را عدم رعایت مسائل قرنطینه و نقل و انتقال دام بدون مجوز دامپزشکی دانست و گفت: این بیماری با علائمی همچون تب، بی‌اشتهایی، ایجاد ضایعات مخاطی بر زبان و دهان دام بروز می‌کند و معمولا تلفات در دام‌های جوان همراه است.

وی تأکید کرد: رویکرد اصلی دامپزشکی استان انجام واکسیناسیون دام‌های سنتی استان به صورت رایگان است همچنین در دامداری‌های صنعتی دام‌ها به شیوه واکسن‌های بهادار علیه این بیماری واکسینه می‌شوند.
 
 
نظر شما
ادامه