کد خبر: ۳۳۶۰۲
 

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: بر اساس شرایط شدت و ضعف بیماری تب برفکی، سالانه بین 26 تا 35 میلیون دز واکسن تب برفکی در کشور مورد نیاز است و باید مصرف شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر داریوش جهان پیما» در حاشیه بازدید از 2 شرکت تولیدات داروی دامی سمنان افزود: عمده این واکسن ها تولید شرکت های داخل است و از تولیدات و توان بخش خصوصی هم در این بخش استفاده می شود .

وی با بیان این که هم اکنون بیشترین تولید واکسن تب برفکی در موسسه سرم سازی رازی انجام می شود، اظهار داشت : سازمان دامپزشکی کشور همه تلاش خود را به کار گرفته تا با حمایت از شرکت های تولید داروی داخلی، حجم تولیدات افزایش یابد .

وی از اعلام آمادگی شرکت های دارویی مستقر در استان سمنان برای تولید واکسن تب برفکی خبر داد و خاطرنشان کرد: امیدواریم خط تولید واکسن تب برفکی به عنوان سومین مرکز تولید کننده در این استان راه اندازی شود تا بتوانیم از فرآورده های موثر آن در کنترل این بیماری ویروسی استفاده کنیم .

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که سال گذشته به دلیل وقفه تولید واکسن این بیماری در موسسه سرم سازی رازی، با مشکل کمبود واکسن روبرو بودیم، یادآور شد: با تلاش های صورت گرفته در این سازمان و حمایت وزارت جهاد کشاورزی، واکسن کافی با سویه های موثر وارد و استفاده کردیم و خوشبختانه این بیماری در خرداد 95، پس از انجام واکسیناسیون کاهش یافته است .

جهان پیما با بیان این که اکنون شرایط در کشور کنترل شده، تاکید کرد: این به معنی آن نیست که این بیماری در کشور وجود ندارد و به صفر رسیده، بلکه شدت کانون ها است که تعریف می کند این بیماری در حال کنترل است یا اپیدمی .

وی با اشاره به این که هم اکنون بیش از 800 بیماری مشترک بین انسان و دام در دنیا مطرح است، بیان داشت : دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور 118 بیماری را تحت کنترل و پایش خود دارد .
وی ادامه داد: وضعیت این بیماری ها در زمان حاضر در کشور کنترل شده و برنامه ملی نیز بر اساس پروتکل بین المللی تهیه و در حال اجراست .

وی اضافه کرد: روزانه بسیاری از این برنامه ها از سوی گروه ها در حال اجرا و اکنون بحرانی در زمینه بیماری های واگیر و غیر واگیر در کشور وجود ندارد .

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور افزود: هم اکنون 60درصد بیماری ها در جمعیت انسانی کاهش یافته و دلیل آن نیز اجرای مناسب و صحیح برنامه ها و همکاری بین بخشی با وزارت بهداشت و درمان و دیگر نهادها بوده است .

جهان پیما با بیان این که آموزش و اطلاع رسانی به دامداران، یکی از راه های مهار بیماری های مشترک انسان و دام است، تاکید کرد: در این باره همواره نیاز به آموزش جامع به دامداران وجود دارد .

وی تصریح کرد : سازمان دامپزشکی بر اساس پروتکل های بین المللی به منظور جلوگیری از شیوع بیماری های مشترک بین دام و انسان حرکت می کند و هر ساله دستور العمل های خاصی را با توجه به وضعیت شیوع بیماری های بومی در کشور تهیه می کند، امسال این دستور العمل ها به صورت یک کتاب چاپ شده و در اختیار اداره کل استان ها و شبکه های دامپزشکی کشور قرار داده ایم .

 
 
نظر شما
ادامه