کد خبر: ۳۳۶۳۱
 

یکی از دامداران روستای چسلی در روز دوشنبه (۲۷ دی) مورد حمله یک قلاده پلنگ واقع شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از  پایگاه خبری ماسال، عظیم (حبیب) نجفی دامدار اهل روستای چسلی  صبح روز دوشنبه در منطقه «نهربن» نرسیده به «نورنه» از روستای چسلی در حال عبور جهت امور معمول دامداری خود بود که متوجه حضور حیوانی در اطراف خود می شود.

چند لحظه پس از آن، پلنگ ماسال به سرعت خود را به نجفی رسانده و به او حمله ور می شود.

نجفی درباره لحظات حمله این حیوان به خبرنگار ماسال نیوز گفت: ناگهان نعره ای بلند شنیدم. قدرت صدا به حدی بود که تمام   تنم به لرزه افتاد. احساس کردم زمین می لرزد. پلنگ پس از نعره به سرعت خودش را به پشت سر من رساند و به محض اینکه من برگشتم، با پنجه هایش به سمتم حمله ور شد.

این دامدار اهل روستای چسلی ادامه داد: پنجه اش به دست راستم برخورد سطحی ای کرد و به سینه ام شدیدا کوبیده شد. ضربه آن چنان شدید بود که من نقش بر زمین شدم. در این لحظه پلنگ مجددا به سمت من پرید و میخواست گردنم را به دندان بکشد.

وی افزود: اما من به سرعت خود را کنار کشیدم و پلنگ بازوی دست چپم را با دندانهایش زخمی کرد. در این لحظات تنم توان حرکت نداشت. درگیری من و پلنگ چند لحظه ای ادامه داشت تا آنکه پس از وارد کردن جراحاتی به بدنم من را رها کرد و به سمت فرزندش رفت و محل را ترک کرد.

دامدار ماسالی که به علت پوشیدن چندین لباس گرم بر روی هم، لباس محلی پشمین (شاله شکه) و هوشمندی جسورانه، از مرگ حتمی نجات یافته بود اظهار داشت: پس از رفتن پلنگ برای چندین لحظه توان هیچ کاری را نداشتم تا آنکه کمی قوای بدنی ام بازگشت و توانستم با تلفن همراهم نزدیکان را با خبر کنم. دست چپم سراسر خون بود و قدرت تکان دادنش را نداشتم. به سختی مسیر برگشت به سمت روستا را پی گرفتم و خودم را به خانه و از آنجا به بیمارستان رفتیم.

نجفی درباره قد و هیکل این حیوان نایاب ماسالی گفت: روی ۴ دست و پا شاید قدی به ارتفاع ۱۲۰ سانتی متر هم داشت اما وقتی به سمتم حمله ور شد و تقریبا به حالت ایستاده بود، قدش به قد یک انسان معمولی می‌رسید.  توله اش هم شاید یکساله می شد.

وی افزود: بعد از بیمارستان به اداره محیط زیست و از آنجا به پزشکی قانونی و سایر ادارات مربوطه رفته ایم و کلیه آزمایشات هم انجام شده است. کارشناسان اداره محیط زیست گیلان هم در محل وقوع حادثه مجددا حضور پیدا کرده و از رد پا و سایر علامات موجود مستندسازی کردند.

یکی دیگر از اهالی با سابقه روستای چسلی در خصوص این اتفاق به خبرنگار ماسال نیوز گفت: در گذشته سکونت مردم در مناطق بالادست و ییلاقات بیشتر بود اما الان تعداد خانوارها بسیار کم و رو به سمت پایین آورده اند. گرفتن زمین های ما از سوی منابع طبیعی و قول دادن زمین در منطقه ای از شاندرمن هم موثر بود. هر چند زمینی به ما ندادند. همین امر یکی از دلایل   این است که حیوانات، محل های خالی از سکونت را پیدا و برای خود لانه کرده اند.

وی افزود: مسئولین باید برای امنیت دامداران و پرداخت دیه و خسارات ناشی از چنین مواردی فکر اساسی کنند. دامداری به عنوان یکی از شغل های مهم و پرمشقت، باید مورد توجه بیشتری باشد. اهالی دامدار این منطقه به واسطه ویژگی کارشان روز و شب نمی شناسند و اگر قرار باشد چنین مواردی هم برایشان رخ دهد و دولت هزینه ها و خسارات لازم را ندهد، علتی برای ادامه چنین شغلی وجود ندارد. الان این همکار ما برای آزمایشات و اثبات این که پلنگ به او حمله کرده بالغ بر ۶۰۰۰ هزار تومان تا الان   هزینه کرده است. ام آر آی و هزینه های رفت و آمد و پزشکی قانونی و موارد دیگر  همه هزینه دارد و امیدوارم در نهایت دیه‌ی این دامدار پرداخت شود. همانطور که ما اهالی در برخورد با این حیوانات، به سلامتی شان ضربه نمی زنیم، انتظار داریم که دولت از خسارت دیدگان چنین حوادثی حمایت کند.

گفتنی است تا پیش از این بسیاری از مردم از وجود گونه بومی پلنگ در ماسال اظهار بی اطلاعی می کردند و برخی نیز این مورد را به کلی منکر می شدند. اما گزارش روزنامه ایران در ماه های گذشته در خصوص حضور گونه ای بومی از پلنگ در این منطقه و حادثه اخیر، موید وجود «پلنگ ماسال» در منطقه است .

 
 
برچسب ها: پلنگ، ماسال،
نظر شما
ادامه