کد خبر: ۳۳۶۳۷


مدیرکل دامپزشکی قم گفت:در حال حاضر 16 واحد مرغداری در 3 نقطه استان قم درگیر آنفلوآنزای پرندگان شده است که با اقدامات لازم این بیماری تحت کنترل درآمده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا،«دکتر مهدی رفیعی» در خصوص شیوه آنفلوآنزای پرندگان در قم افزود: این بیماری در استان قم از نیمه آذر ماه با یک مورد در قم مثبت اعلام شد به طوری که پس از نمونه برداری از یک واحد مرغ تخم گذار در جاده قم- تهران، مشخص شد که این واحد درگیر بیماری آنفولانزا شده است.

وی بیان کرد: همچنین 14 کانون در دی ماه در قم نیز گزارش شد که هم اکنون 16 واحد درگیر در قم داشتیم که عمدتاً در جاده قدیم قم تهران و سلفچگان و قمرود هستند.رفیعی خاطرنشان کرد: با توجه به تراکم واحدهای مرغداری در جاده قم - تهران بیشترین کانون های درگیری در استان قم در این منطقه است.

وی در مورد عامل اولیه در شیوعه آنفلوآنزای پرندگان اظهار کرد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طریق ورود پرندگان مهاجر به تالاب ها و آب های ایران شیوع پیدا کرد که با با توجه به آلوده شدن طیور بومی،طیور صنعتی نیز درگیر این بیماری شدند.

مدیرکل دامپزشکی قم گفت: ما در این باره یک واحد مثبت در یک راس قوی وحشی در منطقه قمرود داشتیم که به انفلوآنزای پرندگان مبتلا بود.
 
وی یادآور شد: تمامی اقدامات کنترلی دامپزشکی در واحدها در حال انجام است و با اعلام گزارش مراحل قرنطینه سازی و معدوم سازی مرغ و تخم مرغ و پاکسازی انجام می گیرد، ضمن اینکه این نظارت هیات ویژه در کشتارگاه ها در مسیر جاده ای نیز انجام می پذیرد.

رفیعی گفت: به منظور پیشگیری از آنفلوآنزای پرندگان، آموزش های لازم جهت مراقبت های ویژه به مرغداری ها ارائه می گردد به طور کلی روند بیماری در سه نقطه است.وی در مورد خسارت های وارده افزود: بیشترین خسارت مربوط به معدوم سازی طیور است که توسط بیمه به ارزیابی خسارت می پردازند، همچنین برخی از خسارت ها مربوط به معدوم سازی تخم مرغ و نهاده ها می شود که خسارت بر عهده دامپزشکی است.

وی بیان کرد: هنوز از میزان نهایی خسارت ها آماری در دست نداریم که به زودی با جمع بندی آمار اعلام می شود.
 
مدیرکل دامپزشکی قم تاکید کرد: با وجود اینکه بیماری در قم در حال کنترل است اما با توجه به اینکه استان های کشور درگیر این بیماری هستند و ویروس در منطقه در حال چرخش است و وجود پرندگان حد واسط مانند سار و گنجشک می تواند انتقال دهنده باشند، از این رو مرغداران باید هوشیار باشند و مسائل قرنطینه را رعایت کنند تا درگیر بیماری نشوند.

وی در مورد پرندگان زینتی نیز عنوان کرد: اگر چه این بیماری می تواند پرندگان زینتی را نیز درگیر کند اما به طور کلی پرندگان زینتی با توجه به اینکه در فقس نگهداری می شوند و در معرض هوای آزاد قرار نمی گیرند کمتر درگیر این بیماری می شوند و عمدتا طیور در واحدهای صنعتی درگیر آن هستند.

رفیعی در رابطه با درمان آنفلوآنرای پرندگان تصریح کرد: مهم ترین سیاست در کل دنیا در جهت ریشه کنی این بیماری، عملیات معدوم سازی و حذف ویروس و پاکسازی انجام می شود و هیچ درمانی در این زمینه وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: در واقع به دلیل مخاطراتی که میان بیماری های مشترک میان انسان و طیور است سیاست بر درمان نیست و تنها معدوم سازی و پاکسازی اتفاق می افتد.

مدیرکل دامپزشکی قم خاطرنشان کرد: شهروندان هیچ نگرانی در جهت مصرف مرغ و تخم مرغ نداشته باشند چرا که تمامی نظارت ها در حال انجام است و تیم های بازرسی و تیم قرنطینه ثابت و ناظر ثابت در کشتارگاهها مستقر هستند و ماشین های حمل و مراکز مرغداری ها نیز تحت کنترل و پایش می باشند.

وی در رابطه با توصیه هایی به شهروندان گفت: مصرف کنندگان از مرغ ها و تخم مرغ های بسته بندی شده در مراکز مجاز استفاده کنند و به تاریخ انقضای آن توجه داشته باشند همچنین از خرید مرغ و خروس های کنار معابر که کشتار شده است خودداری کنند چرا که می توانند خطرناک باشند.
 
رفیعی بیان کرد: نگهداری مرغ و خروس در شهرها می تواند موجب شیوع آنفلوانزا شود در روستاها نیز در جهت نگهداری این پرندگان خانگی باید مراقبت های لازم اتخاذ شود و پرندگان خود را در معرض پرندگان مهاجر و فضای آزاد قرار دهند و در جایگاه ویژه نگهداری کنند اگر تلفاتی داشتند به دامپزشکی اطلاع دهند.
 
وی تصریح کرد: شهروندان هر گونه گزارشی از تلفات و یا موارد مشکوک را با شماره های 36123456 و 1512 تماس حاصل فرمایند.


نظر شما
ادامه