کد خبر: ۳۳۷۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سرخس گفت: با توجه به عدم استقبال مالکان دام سنگین از اجرای طرح مایه‌کوبی تب برفکی در سال جاری، متأسفانه در حال حاضر ایمنی دام سنگین شهرستان سرخس علیه بیماری تب برفکی در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از نسیم سرخس، «دکتر عباس باغبان نژاد» گفت: با توجه به عدم استقبال مالکان دام سنگین از اجرای طرح مایه‌کوبی تب برفکی در سال جاری، متأسفانه در حال حاضر ایمنی دام سنگین شهرستان علیه بیماری تب برفکی در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

رئیس شبکه دامپزشکی سرخس افزود: تنها راه ممکن برای جلوگیری از ورود این بیماری خطرناک به شهرستان، رعایت اصول امنیت زیستی شامل عدم تردد به محل‌های خطر مانند دامداری‌های دیگر یا میدان‌های عرضه دام به‌خصوص میدان دام شهرستان مشهد، نیشابور، فریمان و رشتخوار است.

وی در ادامه با تشریح این بیماری اظهار داشت: تب برفکی یک بیماری عفونی و دارای واگیری بالا در دام‌ها است که نشخوارکنندگان اهلی مانند گاو، گاومیش، گوسفند و بز و نیز نشخوارکنندگان وحشی ازجمله آهو و گوزن را مبتلا می‌کند.

باغبان نژاد تصریح کرد: تب برفکی به‌عنوان مهم‌ترین بیماری واگیر دام‌ها محسوب شده و باعث مرگ‌ومیر در دام‌های جوان و بروز خسارات اقتصادی سنگین به دامداری‌ها می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی سرخس ادامه داد: انتقال مستقیم، به‌عنوان مهم‌ترین راه انتقال این بیماری محسوب شده و دام‌های بیمار یا دام‌های آلوده به‌ظاهر سالم، عامل بیماری را به دام‌های دیگر انتقال داده و سبب بروز بیماری در دام‌های حساس می‌شوند و همچنین حیوانات جوان از طریق خوردن شیر دام‌های آلوده مبتلا می‌شوند.

وی در پایان عنوان کرد: در انتقال غیرمستقیم نیز عامل بیماری توسط علوفه، لوازم و ادوات کارگران و دلالان یا از طریق دیگر مانند گربه و پرندگان به واحدهای دامداری مجاور منتقل می‌شود.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
0
0
بگذار درگیر بیماری بشن بعد می‌فهمند این شندرغاز که خرج گاو شش میلیون تومان تا ده میلیونی بکنند اصلا عددی نیست
نظر شما
ادامه