کد خبر: ۳۳۷۰۹


مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: پرداخت غرامت ناشی از بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در سطح شهرستان‌های آسیب‌دیده گیلان آغاز شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر سهراب عاقبتی» شامگاه سه‌شنبه‌ در نشست خبری در رشت با اشاره به اینکه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مهم‌ترین بیماری در پرندگان است اظهار داشت: بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان بیماری مسری است که به صورت ناگهانی بروز و تلفات بسیاری دارد.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه این بیماری امسال برای نخستین بار در 6 دی ماه در استان دیده و تایید شده است، افزود: این بیماری سه قسمت دستگاه تنفسی، گوارش و سیستم عصبی پرنده را درگیر کرده و در مدت کوتاه پرنده تلف می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بیماری مذکور برای اولین بار در استان در شهرستان صومعه سرا تایید شده است تصریح کرد: بعد از شهرستان صومعه سرا بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در 9 شهرستان گیلان تایید شده و گیلان در 10 شهرستان کانون بیماری مذکور را دارد.

مدیرکل دامپزشکی گیلان کانون‌های بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان را در گیلان از کانون‌های بومی و محلی عنوان کرد و افزود: بررسی‌ها در کانون‌های بیماری در استان بیانگر این است که شهرستان‌های حاشیه تالاب بیشتر با این بیماری درگیر شدند.

عاقبتی با اشاره به اینکه گیلان با تاکید بر اینکه این بیماری به هیچ عنوان در واحد‌های مرغداری صنعتی و گوشتی گیلان دیده نشده است، بیان کرد: هیچ گونه نگرانی در واحد‌های صنعتی مرغ استان گیلان در خصوص بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات کنترلی و سرکشی این بیماری در استان از دی 6 ماه در گیلان افزایش یافته است تاکید کرد: اطلاع‌رسانی، بررسی و کنترل این بیماری با اقدامات گسترده در سطح استان از زمان بروز بیماری در گیلان تشدید شده‌ است.

مدیرکل دامپزشکی گیلان معدوم‌سازی و دفن بهداشتی پرندگان آلوده را از اقدامات کنترلی این بیماری در استان دانست و خاطرنشان کرد: در ستاد استانی برای جبران ضرر و زیان روستاییان پرورش دهنده مرغ بومی از این بیماری تعیین غرامت شده و این غرامت از اعتبارات ملی سازمان دامپزشکی به روستاییان پرداخت می‌شود.

عاقبتی با اشاره به اینکه پرداخت این غرامت‌ها در سطح شهرستان‌های آسیب دیده از این بیماری در استان آغاز شده است تاکید کرد: با رعایت ضوابط بهداشتی، رعایت مقررات قرنطینه‌ای و امنیت زیستی هیچ گونه خطری واحدهای صنعتی پرورش طیور استان را تهدید نمی‌کند.


نظر شما
ادامه