کد خبر: ۳۳۷۲

حکیم مهر -  نماینده بندرعباس، قشم و بندر خمیر در مجلس شورای اسلامیگفت: در حالی که میلیاردها تومان اعتبار به موسسه تحقیقات شیلات برای مبارزه با پدیده کشند قرمز اختصاص داده شده است، اما روند کنترل این پدیده خطرناک چندان موفق نیست.

سیدمصطفی ذوالقدر افزود: این پدیده که از آسیای جنوب شرقی وارد آبهای کشورمان شده، تاکنون باعث مرگ و میر حجم قابل توجهی از آبزیان مناطق ساحلی استان هرمزگان شده است که باید هرچه سریعتر برای کنترل آن اقدامات موثری کرد.

وی خاطرنشان کرد: هرچند تاکنون از 29 طرح تحقیقاتی برای مبارزه با این پدیده در آبهای خلیج فارس نام برده شده است، اما واقعیت آن است که این جلبک با تکثیر در سطح آب مانند فرش قرمز از ورود هوا به آب جلوگیری کرده و باعث خفگی ماهیان و از بین رفتن جامعه آبزی و صیادی شده است.

پایگاههای ماهواره ای هم به کمک کنترل کشند قرمز آمد

نماینده بندرعباس در مجلس همچنین ادامه داد: هرچند پایگاه پایش ماهواره ای کشند قرمز نیز در بندرعباس برای مبارزه و کنترل این پدیده احداث شده است، اما تاکنون گزارشی از وضعیت مهار این پدیده خطرناک به نمایندگان استان هرمزگان ارایه نشده است.

ذوالقدر تصریح کرد: تکثیر این پدیده همچنین ژئوپلانگتونها را که به عنوان منشاء تغذیه ای ماهیان در دریاهاست، متوقف کرده و احتمال ورود آن به سایتهای پرورشی میگو در مناطق ساحلی وجود دارد.

وی یادآور شد: هرچند دستگاههای ذیربط شیلاتی از سمی نبودن ماهیهای صید شده در مناطق آلوده به کشند قرمز خبر داده اند، اما واقعیت آن است که مصرف کننده ای برای ماهیهای آلوده وجود ندارد و عملا آن دسته از صیادانی که معیشت خود را از طریق صید در مناطق ساحلی تامین می کردند، با مشکلات عدیده ای رو به رو شده اند.

ذوالقدر تاکید کرد: این پدیده در طول دو سال گذشته خسارت قابل توجهی به سواحل جنوبی کشور زده است و باید با عزم ملی و استفاده از تحقیقات سایر کشورها نسبت به کنترل و مهار آن اقدام کرد.

خبر مرتبط :

دکتر مطلبی : اکنون هیچ‌گونه تلفات ناشی از کشند قرمز در آبزیان نداریم
گفتگوی روزنامه جام جم با دکتر عباسعلی مطلبی / رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات ایران + عکس

توضیحات استاد دکتر بابامخیر درباره پدیده کشند قرمز

 

نظر شما
ادامه