کد خبر: ۳۳۷۳۹
 

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) نوشت:

گزارش‌های نهایی از وضعیت آنفلوآنزا و عملکرد تیم دامپزشکی نشان از رشد ۱۰ برابری معدوم سازی طی ۲ ماه گذشته دارد.

به گزارش خبرنگار ایانا، رییس سازمان دامپزشکی کشور، در آخرین نشست خبری خود در ارتباط با آنفلوآنزای پرندگان، تا حدودی وضعیت را عادی توصیف کرد و همه چیز را تحت کنترل نیروهای سازمان متبوعش دانست. وی در تاریخ ۹ آذر سال جاری، از معدوم سازی بیش از ۵۰۰ هزار قطعه طیور در کانون های بیماری و شعاع ۳ کیلومتری آنها خبر داد و گفت: "فصل سرمای زودرس، آغاز جابه‌جایی پرندگان مهاجر، تراکم طیور صنعتی و روستایی زیاد، وجود زیستگاه پرندگان مهاجر، جابه‌جایی و نقل و انتقال بالای طیور، نداشتن جایگاه مناسب برای بیشتر پرورش‌دهندگان و پرورش قابل توجه اردک‌سانان ازجمله مهم‌ترین مسائلی هستند که شیوع این بیماری در ایران را تشدید می‌کنند؛ ضمن اینکه پرندگان مهاجر در مسیر خود از روسیه تا جنوب شرقی آسیا، نه‌تنها ایران، بلکه بخش قابل توجهی از اروپای مرکزی را نیز آلوده کرده‌اند."

این در حالی بود که تا تاریخ یاد شده، تنها شهرستان ملارد و شهریار درگیر بیماری بودند و ویروس H ۵N ۸ تقریبا برای استان‌های دیگر، ناشناخته بود. اما به مرور زمان و با الحاق شدن مسائل مختلفی که در شیوع ویروس، نقشی اساسی داشتند، این بیماری توانست در گسترش و همه‌گیری در بسیاری از استان‌ها موفق عمل کند. تا جایی که برخی کارشناسان معتقدند اکنون کمتر استانی است که از خسارت ویروس تازه وارد، مصون مانده باشد. به طوری که گزارش‌های هفتگی سازمان دامپزشکی کشور، افزایش شعاع دایره نفوذ ویروس در کشور را به راحتی نشان می‌داد. در همین راستا ۵ اطلاعیه از طرف مسوولان این سازمان منتشر شد که کانون‌های اصلی درگیر را معرفی می‌کرد.

هرچند که ماموران دامپزشکی برای معدوم‌سازی و تحت کنترل گرفتن افسار این ویروس، از هیچ کوششی دریغ نکردند، اما مسائل و موانع مختلفی که مهم‌ترین آنها را می‌توان در کمبود بودجه جست‌وجو کرد، اجازه تاثیرگذاری بیشتر دامپزشکان در راستای مهار بیماری را نداد و شیوع تا جایی پیش رفت که مشاور انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه، آنفلوآنزا را "هم سطح فاجعه ساختمان پلاسکو" قلمداد کرد. او به خبرنگار ایانا گفت: "بعد از گذشت بیش از دو ماه از شیوع این بیماری، باید رییس‌جمهوری به موضوع ورود و برای کنترل این بیماری، دستور اکید صادر می‌کرد. از طرفی لازم بود تمام اعتبارات مورد نیاز سازمان دامپزشکی برای مهار آنفلوآنزا بدون درنگ فراهم شود تا بیش از این افزایش خسارت‌ها به پیکره صنعت، ضربه نزند."

این نماینده بخش خصوصی تاکید کرد که اگر وضعیت با همین منوال کنونی ادامه یابد، قطعاً بیش از ۵۰ درصد صنعت مرغداری نابود شده و در آینده‌ای نزدیک، برای تامین نیاز داخلی، نیازمند واردات مرغ خواهیم بود.

این در حالی است که مهدی خلج، رییس سازمان دامپزشکی کشور که دیروز پنج شنبه به اراک سفر کرد، در ارتباط با آخرین وضعیت شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان به فارس گفت: "هرچند این بیماری در ۷ استان کنترل شده، اما در ۱۴ روز اخیر استان‌های اصفهان و خراسان رضوی نیز به استان‌های آلوده اضافه شدند."

خلج عنوان کرد: "براساس آمارهای موجود از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون قطعه مرغ در مرغداری‌های صنعتی، تاکنون حدود ۵ میلیون قطعه به علت ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان معدوم شده است."

این در حالی است که وی تقریبا ۲ ماه قبل، تعداد طیور معدوم شده تا آن لحظه را ۵۱۳ هزار قطعه عنوان کرده و تا امروز حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه به این آمار افزوده شد. به عبارتی طی این دو ماه، معدوم سازی طیور آلوده و یا مشکوک به بیماری، ۱۰ برابر شده که البته به گفته خلج، کاهش دما و سردی هوا سبب پایداری بیماری و انتشار ویروس در کانون‌های درگیر شده است.
 
 
نظر شما
ادامه