کد خبر: ۳۳۷۵۲


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک گفت: حمل و نقل دام به ویژه بز سانن تنها با گواهی حمل قرنطینه‌ای بهداشتی امکان‌پذیر است.

‌به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر مجید اسدی» با بیان اینکه تب مالت یکی از مهم‌ترین بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان است، اظهار داشت: به تازگی مشاهده شده که دامداران شهرستان شهربابک، بز نژاد سانن را به دلیل شیردهی بالا و چندقلوزایی از مناطق دیگر به ویژه استان یزد وارد می‌کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه این نژاد بز به بیماری تب مالت فوق‌العاده حساس است، باید شرایط بهداشتی قرنطینه‌ای را رعایت کرده و از مراکز و دامداری‌های معتبر و تحت نظر دامپزشکی خریداری کنند تا سلامت آنها مورد تایید قرار گیرد.

تصریح کرد: دام‌ مبتلا به تب مالت به ‌طور معمول در نخستین دوره آبستنی دچار سقط جنین شده و تا مدت‌ها بعد از آن، ترشحات آلوده رحمی را از خود دفع کرده و سبب آلودگی محیط اطراف می‌شود.

وی گفت: با دامدارانی که بدون گواهی حمل قرنطینه‌ای - بهداشتی اقدام به حمل و نقل دام به ویژه بز سانن کنند به شدت برخورد می‌شود و علاوه بر کشتار دام‌ها‌، افراد متخلف برای سیر سایر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

اجرای طرح معاینه رایگان دام و طیور در شهرستان انار

«جعفر کافی» مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان انار  اظهار داشت: در راستای حمایت از دامداران و مرغداران منطقه، طرح معاینه رایگان دام و طیور به مدت 10 روز اجرا می‌شود و روستائیان و دامداران می‌توانند با مراجعه به شبکه دامپزشکی شهرستان انار از این طرح بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه این طرح به مناسبت دهه فجر انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: همچنین واکسیناسیون رایگان دام و طیور بومی در تمام روستاهای شهرستان انار توسط اکیپ‌های سیار مایه‌کوبی انجام می‌شود.


نظر شما
ادامه