کد خبر: ۳۳۷۷۱
 

حکیم مهر - استاندار اصفهان اظهار داشت: شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور و استان بسیار مهم و حیاتی است و باید با سخت گیری، وسواس و دقت کافی با آن برخورد شود .

به گزارش حکیم مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری اصفهان، «دکتر رسول زرگرپور» در جلسه ی ستاد پیشگیری و مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که با حضور رئیس دامپزشکی کشور و جمعی از مدیران کشوری و استانی برگزار شد، اظهارداشت: شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بسیار جدی، مهم و حیاتی است و باید با حساسیت، سخت گیری و وسواس و دقت کافی با آن برخورد شود.

استاندار اصفهان افزود: در صورتی که با جدیت به این موضوع برخورد نشود، با توجه به سرعت انتشار آن، کنترل سخت تر خواهد بود و در این رابطه باید کلیه احتمالات با جدیت در نظر گرفته شود.

رسول زرگرپور با بیان اینکه از ابتدای شیوع بیماری در کشور اقدامات خوبی در استان صورت گرفته است، افزود: تقسیم کار خوبی در این رابطه صورت گرفته و باید کنترل شود که در میدان عمل نیز فعالیت های خوبی صورت گیرد.

وی به برگزاری جلسات به صورت مستمر تا ریشه کنی کامل آن در استان تاکید کرد و افزود: در این جلسات گزارش فعالیت های انجام شده و همچنبن آمار و اطلاعات به روز و مشکلات و موانع پیش رو باید تشریح شود.

زرگرپور به موارد انتقال وسیع این بیماری اشاره کرد و افزود: با توجه به راه های متنوع انتقال بیماری و مدت زمان طولانی عمر ویروس، تنها راه حل مقابله با ویروس این است که کلیه راه های انتقال کنترل شود.

استاندار اصفهان به ظرفیت های فنی و علمی بالای اصفهان اشاره کرد و افزود: با توجه به این ظرفیت های بالا، اصفهان باید اولین استانی در کشور باشد که توانسته آن این را ریشه کن کند و اقدامات مقابله ای در اسرع وقت صورت گیرد، چرا که صنعت طیور یکی از صنایع بزرگ استان است و در صورت عدم مقابله می تواند مشکلاتی را در سطح کشور ایجاد کند.

رسول زرگرپور تاکید کرد: باید هدف فعالیت ها بر این اساس باشد که در کوتاهترین زمان ممکن کلیه اقدامات صورت گیرد تا بیماری کنترل و در ادامه متوقف شود.

زرگرپور یادآور شد: باید در این رابطه با توزیع بسته های آموزشی، برنامه ها تلویزیونی و نشست های تخصصی در صدا و سیما نسبت به آگاه سازی جامعه اقدام کنیم چرا که اطلاع رسانی بسیار حیاتی و لازم است.

استاندار اصفهان به تامین اعتبارات برای خرید مواد ضدعفونی کننده و سم اشاره کرد و افزود: در این خصوص باید اقدامات لازم صورت گیرد تا نگرانی های مالی برطرف شود و تخصیص اعتبارات دیگر باید از تهران پیگیری گردد.

وی تاکید کرد: کلیه ی فرمانداران، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی، بسیج و ... باید از کلیه امکانات خود حداکثر استفاده را نمایند تا جلوی این بیماری قبل از اینکه به فاجعه تبدیل شود بگیرند و متوقف کنند.

مدیر ارشد استان در پایان گفت: خوشبختانه هماهنگی و هم افزایی خوبی در استان وجود دارد و همه باید دست به دست هم دهند تا بتوانند مشکلات را برطرف نمایند و در این ابطه با اطلاع رسانی دقیق به مردم می توانیم آن ها را نیز همکار خود در کنترل این بیماری بدانیم.

عنصر زمان برای مقابله با بیماری هایی که سرعت انتشار بالایی دارند مهمترین رکن است

«دکتر مهدی خلج» رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز در این جلسه اظهار داشت: شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اقتصاد ملی، تجارت بین الملل و صنعت طیور کشور می تواند بسیار اثرگذار باشد.

خلج به بهداشت عمومی و شرایط جامعه اشاره کرد و افزود: گرچه هنوز موردی از انتقال آنفلوانزا به انسان گزارش نشده است ولی این دغدغه همیشه وجود داشته است و باید آمادگی کافی برای مقابله با آن وجود داشته باشد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور فصل سرما، وجود پرندگان مهاجر و بارش ها و ایجاد آب بندان های موقت را از عوامل شیوع بیماری عنوان کرد و اظهار داشت: ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سرما پایداری دارد و همچنین مجموعه ای از شرایط موجود جامعه ایجاب می کند که با تلاش مضاعف و هوشیاری کامل تلاش کنیم که از این شرایط عبور کنیم.

مهدی خلج تاکید کرد: فعالیت ها باید از مرز همدلی و همزبانی به مرز همکاری سوق داده شود تا کنترل لازم در این زمینه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه الگوی خوبی در استان اصفهان تدوین شده است که می تواند در کشور نیز مورد استفاده قرار گیرد، گفت: مهمترین کار این است که این الگوی احصا شده به عمل در آید و اجرایی گردد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور نقش استانداران را در استان ها در خصوص این گونه موارد بسیار مهم خواند و افزود: برای مقابله با این بیماری باید همه وارد عمل شوند و گزارش گیری های لحظه ای و اطلاع رسانی به موقع توسط فرمانداران، بخشداران، جهاد کشاورزی، دامپزشکی، شوراهای اسلامی شهر و روستا و خانه های بهداشت صورت گیرد تا با هدایت و مدیریت استانداران بتوانیم این بیماری را به خوبی کنترل نماییم.

وی عنصر زمان برای مقابله با بیماری هایی که سرعت انتشار بالایی دارند را مهمترین رکن عنوان کرد و افزود: اگر مخاطره ای سریع شناسایی و کنترل شود، می تواند خسارات کمتری را به بار آورد.

 
 
نظر شما
ادامه