کد خبر: ۳۳۷۷۶
تعداد نظرات: ۵ نظر


رئیس اداره دامپزشکی شهرستان شیراز گفت: میزان مصرف آنتی بیوتیک در مرغداری های تحت پوشش دامپزشکی با طی شدن دوره منع مصرف و صدور گواهی توسط مسئول فنی کاملا کنترل شده است

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان فارس، «دکتر عبدالرضا وفا» اظهار داشت: با توجه به ماهیت پرورش طیور اقدامات درمانی بصورت عمومی و در سطح کل گله صورت می گیرد که در این بین آنتی بیوتیک های مجاز نیز به عنوان یکی از موارد درمان در پرورش طیور و به تشخیص دامپزشک فارم پس از انجام انتی بیوگرام و با رعایت دوره منع مصرف قبل از کشتار برای یک مدت محدود (3تا 5 روزه ) به کار گرفته شده و در زمان رسیدن مرغها به سن کشتار با نظارت مسئول فنی و تاییدیه کنترل میزان مصرف آنتی بیوتیک و با طی شدن دوره منع مصرف آن اقدام به صدور مجوز حمل برای کشتارگاه می گردد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان شیراز افزود: مجموعه دامپزشکی در چهارچوب اقدامات خود در خصوص کاهش و به حداقل رساندن مصرف آنتی بیوتیک طرح هایی چون پرورش مرغ بدون آنتی بیوتیک را در سالهای اخیر در دستور کار خود قرار داده است ، ضمن اینکه اخیراً طرح کاهش سن دوره پرورش و ارائه مرغ با سایز کوچک را نیز در دست اجرا دارد که در صورت همکاری مجموعه های ذیربط، اقدامی ارزشمند در جهت کاهش میزان بروز بیماریها و به تبع آن کاهش مصرف آنتی بیوتیک می باشد.

وی تاکید کرد: نمونه برداریهای دوره ای از مرغ های کشتاری در کشتارگاهها و بررسی بقایای احتمالی آنتی بیوتیک در آنها از دیگر اقدامات نظارتی و محدود کننده در مصرف آنتی بیوتیک در طیور می باشد که نتایج بسیار خوبی را در بر داشته است.

وفا تصریح کرد: برخلاف اظهارات غیرکارشناسانه برخی که مقاومت آنتی بیوتیکی در جامعه انسانی را ناشی از مصرف مرغ می دانند، به نظر می رسد درصد مهمی از مقاومت های آنتی بیوتیکی ناشی از تجویز بی رویه آنتی بیوتیک ها از سوی برخی پزشکان، فروش و عرضه کنترل نشده توسط برخی داروخانه های انسانی و نیز مصرف خودسرانه آنتی بیوتیکها توسط توده ای از مصرف کنندگان دارد.

این مقام مسئول با اشاره به تلاش های صورت گرفته در جهت رعایت استانداردهای لازم از سوی واحدهای تولیدی فرآوری و سایر صنایع مرتبط و الزام آنها به فراهم نمودن استانداردها و رعایت ضوابط مربوطه بیان داشت: آنچه که دغدغه مجموعه دامپزشکی در صیانت از بهداشت عمومی و امنیت غذایی است جلوگیری از سوء استفاده افراد سودجویی است که با تصور اخذ علامت استاندارد در یک مقطع زمانی کار را تمام شده تلقی نموده و خود را معاف از هرگونه نظارت بعدی دانسته تا در پناه علامت استاندارد صرفا با اهداف کسب ثروت، سلامت شهروندان را به خطر اندازند.

وی ابراز داشت: اولویت مهم برای مجموعه دامپزشکی تولید فرآورده خام دامی سالم و دسترسی شهروندان به منابع پروتینی حیوانی سالم و با کیفیت است و این امر میسر نمی گردد جز در سایه بازدیدهای دوره ای و سرزده کارشناسان دامپزشکی که طی آن علاوه بر بازدید مراحل مختلف تولید در جهت حصول اطمینان از سلامت محصول تولیدی آزمایشات لازم بر روی نمونه هائی نیز در آزمایشگاه های مجاز انجام می گیرد.

دکتر وفا در پایان گفت: واحدهای تولیدی درتمام دنیا ملزم به انجام آزمایشات لازم بر روی محصولات تولیدی خود در طی چرخه تولید در جهت تایید و حصول اطمینان از سلامت و کیفیت آن می باشند که هزینه های مربوطه نیز توسط خود واحدهای تولیدی پرداخت شده که در مقایسه با سایر هزینه ها بسیار ناچیز و نزدیک به صفر می باشد.


انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
0
0
این حرف ها و نظارت ها خنده‌دار هست شما چند تا کشتارگاه مرغ برید میفهمید چه خبره،بدیهیات رعایت نمیشه چه رسد انتی بیوتیک،
صهیب شقاقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
0
0
واقعا باید تاسف خورد به اظهارات غیر مسئولانه یک دکتر دامپزشک.
ما همه قسم میخوریم تا برای سلامت جامعه بکوشیم.
جامعه دامپزشکی باید اشتباهات خود را پذیرفته و ورصدد بهبود واصلاح آنها قدم بردارد و الا مستحق تحقیر و تمسخر خواهد بود .
امیدوارم نسل جدید دامپزشکی این مهم را درک کرده باشد و برای احقاق جایگاه از دست رفته خود بکوشند.
این آقا از وضع فارم های گوشتی خبر ندارند.
مشکل باقی مانده های دارویی نه تنها در مرغ بلکه در گوشت قرمز،شیر،عسل هم مطرح است که وظیفه ی رسانه هاست که برای حفظ سلامت مردم به جد این موضوع را پیگیری نمایند.
یک دامپزشک بخش خصوصی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
0
0
شوخی جالبی بود
با سپاس ازجناب دکتر وفا بابت این مصاحبه بامزه
مهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
0
0
............................. منظورتون از نظارت مسئول فنی، همون امضای کلینیسینه که هر دوسال چهارصد تومن میگیره که فقط یه امضا پا کارت جوجه بزنه.یا همکار داروخونه دارمون که فقط و فقط به فکر اب کردن داروهاشه که دارو رو دستشون نمونه.وجدان کاری سالهاست که بین ما دامپزشکا از بین رفته.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
0
0
چه خیالبافی جالبی .ایشان در ایران هستند یا خواب میبینند . کدوم نمونه برداری . ماکه نه دیده ایم نه انجام داده ایم . تازه کدوم آزمایشگاه . ......................... دامپزشکی بنزین باک خودروهاشو نمیتونه پر بکنه چه برسه به این کارها .واقعا شاخ درآوردم.
نظر شما
ادامه