کد خبر: ۳۳۸۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

«خبرگزاری ایمنا» امروز نوشت:

این روزها بحث شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور سوژه داغ رسانه ها و شبکه های مجازی شده است. در خبرها از مورد ابتلای انسانی در نجف آباد اصفهان خبر رسید و در پیگیری های ایمنا مشخص شد شخص مذکور به علت مجاورت در کانون بیماری مشکوک به آنفلوآنزا تشخیص داده شده اما هنوز نتایج آزمایشات، صحت ابتلا به این بیماری را تایید نکرده است.

به گزارش ایمنا، در حالیکه مردم نگران ابتلای انسانی به این بیماری هستند. تاکنون بازرس های وزارت بهداشت از عدم ابتلای مورد انسانی به این بیماری خبر می دادند. در پی خبری که ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران از گسترش شیوع آنفلوانزای پرندگان در ۱۵ استان کشور خبر داد گفته شد: هم اکنون استان‌های قم و اصفهان شرایط خوبی در این زمینه ندارند و در اصفهان نیز در روزهای اخیر شرایط دشوار شده است؛ بر همین اساس در خبرها از یک مورد ابتلای انسانی به این بیماری در نجف آباد اصفهان خبر داده شد.

همت آباد نجف آباد کانون آنفلوآنزای پرندگان تشخیص داده شد

«دکتر شهرام موحدی» مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان در گفتگو به خبرنگار ایمنا گفت: روستای همت آباد نجف آباد به عنوان کانون اصلی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شناسایی شده و به همین دلیل سه پست قرنطینه در این روستا مستقر شده است.

وی افزود: در این روستا 3 مزرعه پرورش بوقلمون به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مبتلا شده است که برای مقابله جدی با این بیماری دامپزشکی استان و شهرستان نجف آباد با تمام امکانات وارد عمل شده است.

وی تصریح کرد: پس از نمونه گیری و مثبت اعلام شدن ابتلای طیور این منطقه به این ویروس تاکنون بیش از 11هزار قطعه بوقلمون و مرغ آلوده شناسایی و معدوم شد.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان افزود: معدوم سازی، ضدعفونی کردن، قرنطینه منطقه بصورت شبانه روزی توسط نیروهای زحمتکش دامپزشکی شهرستان نجف آباد درحال انجام است.

وی با بیان اینکه این بیماری در استان اصفهان کنترل شده است، گفت: بحث بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک معضل جهانی است و بیش از 51 کشور دنیا درگیر این بیماری هستند. در کشور ما از دو ماه پیش اولین مورد آنفلوانزا مشاهده شد. قبل از آن هم تدابیر مربوطه لحاظ و حتی آموزش های لازم را از آموزش و پرورش شروع کردیم. در نتیجه اطلاع رسانی و هشدار های لازم داده شد.

اصفهان حدوداً از 2 هفته قبل درگیر آنفلوآنزا است

موحدی ادامه داد: اکنون حدود 2 هفته است که در استان اصفهان درگیر آنفلوانزا هستیم و اولین مورد در محمود آباد جرقویه در طیور بومی بوده و بعد چند شهرستان دیگر استان درگیر شده است. همچنین باید متذکر شد که ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک ویروس بسیار وحشی است که حوزه پرورش طیور، اعم از طیور تخم گذار، گوشتی، بوقلمون، مرغ و سایر پرندگان با آن مواجه است و گفتنی است که زمانی که مرغداری ها و طیور بومی درگیر این ویروس می شوند، تلفات جبران ناپذیری را بر جا می گذارند.

موحدی با بیان اینکه از ابتدای مطرح شدن این بیماری درکشور، کمیته مقابله با آنفلولانزای فوق حاد پرندگان دراستان تشکیل شد، گفت: استان اصفهان با بیش از 2 هزار واحد پرورش مرغ صنعتی از بیشترین تعداد واحدهای پرورش مرغ و طیور در کشور برخوردار است.

وی اظهارکرد: حدود 23 میلیون قطعه مرغ گوشتی و تخمگذار، بلدرچین و بوقلمون در اصفهان وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه کوچ پرندگان مهاجر مهمترین عامل شیوع این بیماری است، افزود: ویژگی مهم این بیماری سرعت بالای انتشار آن در بین طیور صنعتی است که باعث تلفات و خسارات جبران ناپذیر می‌ شود.

ابتلای انسانی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در نجف آباد تایید نشده است

«دکتر محمد مهدی حسن پور» رییس اداره دامپزشکی شهرستان نجف آباد در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: روز گذشته یک مورد مشکوک در بیمارستان الزهرای نجف آباد بستری شد و پس از معاینات مشکوک به بیماری قلبی و یا آنفلوآنزای پرندگان تشخیص داده شد.

وی اضافه کرد: آزمایش های لازم بر روی این شخص انجام شده و صحت ابتلا به این بیماری بر روی این شخص هنوز تایید نشده است.

این مقام مسوول با بیان اینکه فشار کاری موجب بستری شدن این فرد شده است، گفت: این شخص حدودا 60 ساله به مدت 15 روز در کانال آنفلوآنزا مشغول به کار بوده و خستگی و فشار کاری موجب بستری شدن وی شده است.

وی تصریح کرد: شخص مذکور در حال حاضر در اتاق ایزوله بستری است ولی اکنون از حال عمومی خوبی برخوردار است.

وی یادآور شد: 3 واحد پرورش بوقلمون با 11 هزار بوقلمون در همت آباد قرنطینه شده اند. به علاوه اینکه 900 قطعه طیور روستایی و خانگی هم قرنطینه شده است.

نگران مرغ و بوقلمون‌های موجود در بازار نباشید

حسن پور بیان داشت: با حمایت های فرمانداری شهرستان، همه چیز تحت کنترل اداره دامپزشکی است و طی چند روز اخیر مورد جدیدی نداشته ایم.

حسن پور خاطر نشان کرد: تمام محصولات موجود در بازار و در مراکز مجاز کاملا بهداشتی است و هیچ مشکلی از لحاظ سلامتی ندارند، از این رو مردم در این مورد نگرانی نداشته باشند. اقدام های لازم برای پیشگیری و مقابله با این ویروس براساس پروتکل های سازمان بهداشت جهانی دام و پروتکل های سازمان دامپزشکی کشور انجام شده است.

وی از شهروندان خواست از خرید پرنده از افراد دوره گرد بطور جدی خودداری و انواع مرغ ها و پرندگان خود را در قفس نگهداری کنند و ظرف غذا و آب آنها را از سایر پرندگان و حتی کبوتر و گنجشک ها دور نگه دارند.

 

مشاهده لینک خبر اصلی در خبرگزاری ایمنا

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
0
0
همه چی ارومه...من چقد خوشحالم...بسه یک کم با مردم رو راست باشین...
نظر شما
ادامه