کد خبر: ۳۳۸۳۶
تعداد نظرات: ۲ نظر



مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور سازمان دامپزشکی اعلام کرد: هفت استان، کانون فعال ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری صداوسیما، «دکتر فرشاد زین العابدین طهرانی»در طی مصاحبه‌ای با رادیو گفتگو عنوان کرد: در استان هایی مانند خراسان رضوی، اصفهان، تهران، گیلان، قم، مرکزی و مازندران کانون فعال داریم و تمرکزمان بر این استان هاست.

تهرانی با تاکید بر اینکه با پخت لاشه مرغ یا تخم مرغ، عامل بیماری این ویروس به انسان سرایت نمی کند، گفت: ویروس آنفلوانزا ویروس حساسی است و حتی اگر به فرض لاشه یا تخم مرغی را هم داشته باشیم که آلوده باشد، با پختی که ما انجام می دهیم این ویروس از بین می رود. مرغ و تخم مرغ اگر پخته شود و در حین طبخ، دست ها شسته شود و از دستکش استفاده شود هیچ نگرانی از این جهت برای مردم وجود ندارد.

وی تصریح شد: بحث مصرف مرغ و تخم مرغ، خاص آنفلوانزا نیست و خاص سایر بیماری ها و شرایط نگهداری است که توصیه می شود مردم این محصولات را از مراکزی بخرند که شناسنامه دار باشد تا امکان مطالعه قبلی روی واحدهایی که این محصول را تولید کردند، داشته باشیم.

طهرانی با تاکید بر اینکه معدوم سازی واحدهای مرغداری آلوده به بیماری آنفلوانزا جنبه انسانی ندارد، تصریح کرد: معدوم سازی که انجام می شود برای جلوگیری از اشاعه بیماری است، در کانون هایی که آلوده هستند در همان منطقه معدوم می کنیم و جلوی انتقالش را به سایر مناطق می گیریم اما ممکن است یک تخم مرغی بخواهد با پختن مشکلی پیدا نکند اما با جابه جایی ویروس به طور دستی آن را در منطقه جابه جا می کنیم.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور سازمان دامپزشکی در ادامه گفت: بیشتر هدف از معدوم سازی کنترل بیماری و جلوگیری از انتقال ویروس است تا بتوانیم جلوی گسترش را بگیریم و گرنه جنبه انسانی مطرح نیست.

وی به ارائه آماری از شیوع بیماری آانفلوانزای حاد پرندگان پرداخت و گفت: 14 استان کشور درگیر این ویروس هستند و از این استانها در 6 استان حداقل یک ماه است که گزارش جدیدی نداریم، هرچند که وضعیت این استان ها زرد است و به حالت عادی بر نگشته است.

وی متذکر شد: در استان هایی که گزارشی از شیوع این ویروس نداریم همکاران ما در حال بررسی و کنترل هستند که در صورت شناسایی کانونی آن را بلافاصله بررسی کنند.

تهرانی به استان هایی که درگیر این ویروس هستند اشاره کرد و گفت: در استان هایی مانند خراسان رضوی، اصفهان، تهران، گیلان، قم، مرکزی و مازندران طی هفته های گذشته کانون فعال داریم و تمرکزمان بر این استان هاست تا کانون ها را در حداقل زمان ممکن شناسایی و در محل معدوم سازی کنیم، واحد را پاکسازی و شستشو کنیم تا ویروسی در منطقه باقی نماند و بتوانیم جلوی گسترش ویروس را بگیریم.

«رضا ترکاشوند» رئیس اتحادیه کشوری مرغ تخم گذار با اشاره به شیوه آنفلوانزای حاد پرندگان از نیمه دوم آبان در کشور گفت: این ویروس با توجه به مهاجرت پرندگان مهاجر وارد کشور شد و از ابتدا در استان های تهران و البرز بود و بعد هم به تعدادی دیگر از استان ها سرایت کرد.

وی افزود: استان های تهران، البرز و قزوین که جزو استان های اولیه ای بودند که درگیر این بیماری شدند، خوشبختانه در این سه استان این بیماری مهار شد و به جز یک موردی که اخیرا در تهران بوده، مورد جدیدی را نداشته ایم.

رئیس اتحادیه کشوری مرغ تخم گذار با اشاره به گسترش این ویروس به 13 استان دیگر اظهار داشت: این بیماری تقریبا به 13 استان گسترش پیدا کرد منتها در این سیزده استان واحدهای مرغداری درگیری این بیماری شدند و بنا بر گزارش های دامپزشکی در تعدادی از این استانها، پرندگان مهاجر یا مرغان بومی بود.

وی با اشاره به خسارت های اقتصادی ناشی از این ویروس اظهار داشت: موضوعی که در مورد آنفولانزای مرغی فوق حاد مد نظر است، خسارت اقتصادی است که به مرغداران وارد می کند و تا به حال این اتفاق برای تعدادی از مرغداران رخ داده است.

ترکاشوند خاطرنشان کرد: در مجموع آخرین تحلیلی که از آثار آنفلوانزای پرندگان روز گذشته با حضور همه کارشناسان در وزارت جهاد، بخش خصوصی و سازمان دامپزشکی داشته‌ایم به هیچ عنوان برای وضع عمومی کشور، نگرانی وجود ندارد و تنها مورد بحث آسیب و خساراتی است که به تعدادی از تولیدکنندگان وارد شده است.


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
0
0
حکیم مهر عزیز، در راستای اطلاع رسانی به همکاران عزیز دامپزشک، حداقل یک بار در یکی از خبرهاتون اسامی این ۱۴ استان درگیر رو لیست کنین لطفا که ما تجمیعی از خبرهای مختلف مجبور نشیم جمع بزنیم.
پاسخ ها
حکیم مهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
با سلام و احترام؛
تهران، البرز، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، قم، مرکزی، مازندران، قزوین، گلستان، خراسان رضوی، اردبیل، اصفهان، لرستان و گیلان
نظر شما
ادامه