کد خبر: ۳۳۸۴۲



در محفل فعالان بخش کشاورزی با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، اعضای سازمان دامپزشکی و اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران، از علی رحیمیان بنیان گذار صنعت خوراک دام و طیور کشور به پاس زحمات چند دهه از عمر خود در توسعه این صنعت و ساخت اولین کشتارگاه در تهران واقع در اتاق بازرگانی ایران قدردانی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از عصر اقتصاد،در این مراسم اشاره شد که 4/3 کشور در معرض خشکسالی کامل است. همچنین مسئولان بخش کشاورزی خواستار اتکا دولت به مردم و بخش خصوصی شدند تا بتوانند زمینه های توسعه و پیشرفت کشور را تحقق بخشند.

علی رحیمیان در حاشیه این همایش گفت: اگر چه تحصیلات دامپزشکی دارم اما بیش از 60 سال از عمر خود را صرف توسعه صنعت خوراک دام و طیور در ایران کرده ام.

وی افزود: بعد از 15 سال فعالیت در کشتار گاه تهران به این نتیجه رسیدم که باید صنعت خوراک دام و طیور در ایران پایه ریزی شود تا بتوانیم صنعت دام و طیور را توسعه دهیم.

رحیمیان گفت: اولین بار در ایران مواد غذایی صنعت مرغداری, پودر گوشت و مکمل صنعت دام و طیور را تولید کردم و از آن پس با همکاری دیگر دوستان توانستیم بخش اعظمی از نیاز کشور به خوراک دام و طیور را تامین کنیم.

وی با اشاره به اینکه در طول بیش از 60 سال سابقه فعالیت خود فقط بر درست کار کردن و اجرای صحیح فعالیت ها متمرکز بوده است به جوانان توصیه کرد: اگر فقط کار کنند و به کار فکر کنند در عین حال پول و روزی آنها نیز تامین خواهد شد.

علی رحیمیان اصفهانی متولد سال 1300 هجری شمسی هفته گذشته نشان امین الضرب را به عنوان کار آفرین پیشکسوت و خوش نام دریافت کرد.

پدرام سلطانی نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران، با اشاره به اهمیت موضوع اعتماد در کشور گفت: این

صنعت توسط آقای رحیمیان بر پایه دانش رشد کرد و امروز راه کسانی که می خواهند فعالیت ایشان را ادامه دهند، دشوار است.

سلطانی ادامه داد: امروزه از دامپزشک ها برای توسعه صنعت، فناوری و خلاقیت استفاده نمی شود بلکه آن ها مامور کنترل هستند و مفتش آن ها نیز بنگاه یا واحد صنعتی بوده که این کار خطاست. کسی که در دانشگاه تحصیل می کند باید ادامه دهنده مسیری باشد که علم را توسعه دهد اما امروزه دانشجوی ما در کشور تبدیل می شود به یک عامل دولتی در یک مجموعه صنعتی برای اینکه دست و پای آن صنعت را ببندد.

وی افزود: تنها دلیل این کار بی اعتمادی است. متاسفانه نگاه حاکمیت به بخش خصوصی نگاه خوبی نیست. این مفاهیم متاسفانه مسیر توسعه را در اقتصاد کشور کند کرده است. هیچ محفلی بهتر از محفل قدردانی از پیشکسوتان یک صنعت نیست تا همه به این موضوع فکر کنند که راز درجا زدن در این صنعت یا چالش های فعالان این صنعت چه چیزی است.

سلطانی تصریح کرد: باید مسیر پیش رو را برای توسعه علم و صنعت اصلاح کنیم که اگر این کار انجام شود امثال آقای رحیمیان را بیش از پیش تقدیر خواهیم کرد.

مشاور معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه کشور ایران با جمعیت اندکی که دارد می تواند پیشرفت خوبی داشته باشد اظهار داشت: کشور ایران کشوری کم جمعیت است که نیازهای غذایی آن از داخل تامین می شود اما متاسفانه ما مردمی هستیم که آب های کشور را هدر دادیم و کشور را تبدیل را به یک ویرانه می کنیم.

عیسی کلانتری اظهار داشت: متاسفانه بیش از 4/3 کشور در معرض خشکسالی کامل است. زمانی که کشتارگاه های تهران احداث شد حدود سالانه 35 میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر داشتیم اما در حال حاضر 88 میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر با 97 میلیارد متر مکعب مصرف داریم. در حالی که اجازه نداریم بیش از 40 درصد از آب تجدید پذیر استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در انقلاب میزان برداشت اضافه ما از منابع آب کشور صفر بود و در دهه 60 جمعا 9 میلیارد متر مکعب اضافه برداشت کردیم. اما در دهه 80، 85 میلیارد متر مکعب اضافه برداشت کردیم و اکنون از 200 میلیارد متر مکعب

آب شیرین چیزی باقی نمانده است. قوانینی که در برنامه ششم توسعه تحمیل شده اگر اجرایی شوند همه چیز با مشکل مواجه خواهد شد.

کلانتری تصریح کرد: در آینده ای نزدیک حسرت گذشته را خواهیم خورد. در برنامه ششم، مجلس تصویب کرده که 11 میلیارد متر مکعب از مصرف آب کم کنیم. یعنی آن 97 میلیارد متر مکعب باید 86 میلیارد شود که به این ترتیب بیش از 40 میلیارد متر مکعب حق استفاده از آب را نداریم. ما از مجلس خواستاریم تا این قانون تغییر کند در غیر این صورت نسل آینده نسلی سوخته خواهد بود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای با اشاره به اینکه علی رحیمیان با این کار عاقبت به خیر شدند، گفت: صنعت خوراک دام و طیور در 40 سال پیش بعد از بخش شیلات و باغبانی و زراعت قرار داشت اما حالا نقش اول را در ایجاد اشتغال و پیشرانی توسعه در خدمت به مردم ایفا می کند. صنعت ما صنعت ششم دنیاست و بعد از صنعت نفت در کشور صنعت خوراک دام و طیور در رتبه دوم قرار دارد.

علی محمد شاعری تصریح کرد: در مجلس ششم تصمیم گرفته شد تا 11 میلیارد متر مکعب آب ذخیره سازی شود. شاید این موضوع مسکوت بود و یا کسی به آن توجهی نداشت اما برای نخستین بار این اتفاق افتاد و گام مهمی است.

وی با تاکید بر اهمیت بخش خصوصی در پیشرانی بخش کشاورزی بیان کرد: امیدواریم در برنامه ششم توسعه هزینه 85 درصد از 600 هزار آبیاری تحت فشار توسط دولت پرداخت شود. همچنین حمایت از کشت طبیعی و ارگانیک را که سال ها شعار می دادیم قانونی شد. اما متاسفانه اشکالی که در کشور ما وجود دارد این است که قانون می نویسیم اما اجرا نمی شود یا به خوبی اجرا نمی شود.

شاعری اظهار داشت: در کشور هایی که پیشرفته داشته اند اتکا دولت به مردم و بخش خصوصی بوده اما در کشور ما مردم و بخش خصوصی متکی به دولت هستند. همه منتظر هستند دولت راه را به مردم نشان دهد و باعث توسعه شود اما دقیقا باید برعکس است.

وی در انتها افزود: تا زمانی که اندیشه اداری در کشور اصلاح نشود انسان ها به تنهایی قادر به ساختن کشور نیستند. فساد های میلیاردی برای مناسب نبودن نظام اقتصادی کشور است. وقتی کشور وابسته به نفت و دولت است، رانت هم صورت می گیرد. بخش خصوصی هم هیچ جایگاهی در این کشور ندارد. اگر بخواهیم کشور را بسازیم باید به جای نقدهای دولتی و سیاسی کشور را بر اساس تجارب موفق کشورهای دیگر که بخش خصوصی را وارد میدان کردند اداره کنیم.


نظر شما
ادامه